دیدار رییس کمیسیون گردشگری ودیگر اعضای هیات پارلمانی آلمان با سلطانی فر

اعضای هیات پارلمانی آلمان به ریاست هایکه بریمر رییس کمیسیون گردشگری این کشور روز شنبه ۲۲ فروردین با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دیدار کردند.

مسعود سلطانی فر در این دیدار دوستانه با اشاره به رویکرد دولت و رییس جمهوری در زمینه گردشگری مبنی براستفاده از تمامی ظرفیت های کشور برای تعامل گسترده با سایر کشورها گفت:ایران در بخش گردشگری فرهنگی،تاریخی،زیارتی،طبیعت گردی و سلامت دارای جاذبه های منحصر به فردی است و با رویکرد دولت تدبیر و امید  شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی در سال گذشته  بودیم.

او سیاست دولت جمهوری اسلامی را افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور اعلام کرد وگفت:در همین راستا تلاش کرده ایم موانعی اگر هست رفع کنیم. ایجاد تسهیلاتی برای سرعت بخشیدن به صدور ویزا ،لغو روادید با برخی کشورها و مهیا کردن زمینه صدور ویزای الکترونیک در آینده ای نزدیک از جمله اقداماتی است که به آنها پرداخته ایم.

سلطانی فر افزود:از دیگر برنامه های ما رفع مشکلات موجود دربخش اماکن اقامتی و هتل است که با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی درصدد مرتفع کردن آن هستیم.

ساماندهی شبکه حمل و نقل هوایی،گسترش امکانات فرودگاهی مناسب و همکاری با وزارت علوم برای آموزش نیروی انسانی متخصص در رشته های مرتبط با گردشگری از دیگر مواردی بود که رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به آنها اشاره و تاکید کرد :می خواهیم شرایطی فراهم کنیم که در کوتاهترین فرصت به این اهداف دست پیدا کنیم.

او در ادامه به حل مسایل ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرد و گفت:باور داریم که صنعت توریسم بعد از این جریان در کشور ایران روند رو به توسعه ای خواهد داشت و ما خود را برای شوک جدیدی که با ورود گسترده گردشگرایجاد خواهد شد،آماده می کنیم.

سلطانی فر افزود:تحلیل گران ما پیش بینی کرده اند که در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ میلادی و نتیجه نهایی نشست ایران و ۱+۵ ورود گردشگران به ایران رشد قابل توجهی خواهد یافت.

او سپس به علاقمندی گردشگران اروپایی،کانادایی،آمریکایی و استرالیایی به دیدن کویر  و جاذبه های طبیعی و حضور اتباع کشورهای همسایه برای استفاده از ظرفیت های درمانی اشاره کرد.

معاون رییس جمهوری در ادامه با تشکر از تلاش های ماجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین در پاسخ به سوالات اعضای هیات پارلمانی آلمان در خصوص حضور سرمایه گذاران آلمانی در بخش هتل سازی گفت:مشکلی برای صدور مجوز وجود ندارد ،تلاش ما این است که برای کوتاه شدن روند صدور مجوزف سازمان میراث فرهنگی رابط میان سرمایه گذاران و سایر بخش ها باشد،و بسته به میزان سرمایه گذاری و تاسیساتی که ایجاد می شود،مجوزها کمتر از ۳ ماه صادر شود.

او تاکید کرد : موافقت و تفاهم اولیه مهم است که تلاش می کنیم این موافقتنامه کمتر از یک ماه با دستگاه ذیربط شکل بگیرد،در طول یکسال گذشته از کشورهای اروپایی و عربی برای سرمایه گذاری در بازار ایران اعلام آمادگی کرده اند چون اذعان دارند که صنعت توریسم در کشور ما رو به توسعه است.

سلطانی فر درباره امکانات گردشگری برای افراد سالخورده گفت:برای این دسته از گردشگران امکانات مناسبی  همچون بالابر در اماکن فرهنگی و تاریخی در نظر گرفته شده است،که می توانید در جریان سفر به اماکن تاریخی استان های مختلف مشاهده کنید که گردشگران سالخورده مشکلی ندارند.

او در خصوص سن و جنسیت گردشگران ورودی به کشور عنوان کرد:گردشگری در ایران به صورت تخصصی انجام می شود،و کسانی که جاذبه های فرهنگی و تاریخی برایشان اهمیت دارد به ایران سفر می کنند،ورود گردشگران با هر سن و جنسیتی را مغتنم شمرده و آنها را میهمان خود می دانیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری درباره آموزش نیروی انسانی متخصص و مسلط به زبانهای مختلف در بخش گردشگری گفت:دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت در دانشگاهها پیش بینی کرده ایم،برای جذب گردشگرانی که زبان انگلیسی را به خوبی نمی دانند،سعی کرده ایم امکانات تبلیغی خود را به چند زبان ارایه دهیم.

او افزود:برای جذب گردشگر از کشورهای فرانسوی،آلمانی،چینی،ایتالیایی ،روسی،عرب و ترک زباندانشجویان زیادی را آموزش می دهیم ،در زمینه آموزش زبان آلمانی و فرانسوی وضع بهتری داریم اما برای آموزش سایر زبانهای خارجی کار ویژه ای را آغاز کرده ایم.

سلطانی فر درخصوص تعداد گردشگران نیز به اعضای هیات پارلمانی آلمان گفت:پس از یک دوره افت با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با وجود تحریم های ناعادلانه ،تعداد گردشگران ورودی در ۲ سال اخیر به ۵ میلیون نفر در سال رسید.

معاون رییس جمهوری ظرفیت ایران را برای جذب گردشگر خارجی بیش از میزان فعلی دانست و اظهار داشت: برنامه ریزی بلند مدت ما برای سال ۲۰۲۵میلادی افزایش گردشگران ورودی از ۵ میلیون به ۲۰ میلیون نفر است،و با توجه به ظرفیتهای گردشگری فرهنگی،تاریخی و مذهبی ایران این هدف دور از دسترس نیست.

او سپس به رشد ۷۵ درصدی صدور ویزا برای اتباع ایرانی در سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۳ اشاره کرد.

سلطانی فر سفر هایکه بریمر رییس کمیسیون گردشگری و اعضای هیات پارلمانی آلمان به ایران را فرصتی برای معرفی مناسب ایران دانست و گفت:امیدوارم با سفر شما ؛واقعیت جامعه ایران معرفی شود .

او همچنین اظهار امیدواری کرد در فضای جدیدی که پیش روی صنعت گردشگری ایران است و بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را ترغیب به سرمایه گذاری در کشورمان کرده است سرمایه گذاران آلمانی نیز حضور داشته باشند،در زمینه سرمایه گذاری خارجی قانون شفاف و روشنی داریم که به زبانهای مختلف ترجمه شده است.

معاون رییس جمهوری یکی از ابزارهای توسعه روابط کشورها و مردمان آنها را استفاده از جاذبه های گردشگری دانست و گفت:امیدوارم فصل جدیدی بین روابط دو کشور ایران و آلمان ایجاد شود و در بخش گردشگری بتوانیم همگرایی و هم افزایی بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

هایکه بریمر رییس کمیسیون گردشگری پارلمان آلمان نیز علاقمندی سرمایه گذاران این کشور را برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری اعلام کرد.

 او گفت:گردشگری انسانها را به یکدیگر نزدیک کرده و موجب برقراری ارتباط دوستانه می شود .

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …