شهرداری محوطه قدیمی‌ترین گورستان اراک را با خاک یکسان کرد

برخی از مالکان قبور و مقبره‌های قدیمی گورستان آقا نورالدین از تخریب محوطه‌ تاریخی آقا نورالدین و بسیاری از حجره‌های ثبت شده در این گورستان خبر دادند.
این مالکان درحالی به شکسته‌شدن ده‌ها سنگ قبر و مقبره خانوادگی بدون اجازه و استعلام از مالکین و متولیان میراث‌فرهنگی تاکید کردند که به‌گفته آن‌ها، بقعه آقانورالدین ثبت ملی بوده و اطراف بقعه که مورد تعرض قرار گرفته جزو حریم اثر محسوب می‌شده که بدون اطلاع میراث‌فرهنگی تخریب شده است.
این افراد  قدمت برخی از سنگ‌ها و مقبره‌های گورستان آقانورالدین و آقا سلطان را بیش از ۱۰۰ سال عنوان کردند.
طبق گفته‌ مالکان قبور، این اقدام توسط شهرداری و با هماهنگی دادستانی اراک و با هدف ساماندهی گورستان و محوطه مقبره آقا نورالدین و آقا سلطان و بدون مشورت و استعلام از میراث‌فرهنگی این استان صورت گرفته است.
«سیدمحمد حسینی» مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان مرکزی نیز  اقدام اخیر شهرداری اراک را تایید می‌کند و معتقد است، که این اتفاق بدون نظر و استعلام از میراث‌فرهنگی صورت گرفته است.
حسینی می‌گوید، میراث‌فرهنگی استان مرکزی نه‌تنها موافق اقدام مخرب شهرداری نبوده که درحال‌حاضر شکایتی از شهرداری تنظیم و به مراجع قانونی ارسال کرده است.
او معتقد است، درحال‌حاضر به بقعه‌ آقا نورالدین آسیبی وارد نشده اما اطراف آن که جزو حریم این اثر محسوب می‌شده تخریب شده است.
به‌گفته این مسئول، هم‌اکنون کارشناسان میراث‌فرهنگی درحال پاکسازی گورستان قدیمی اراک هستند اما آنچه که مسلم است تخریبی است که بدون اطلاع میراث‌فرهنگی رخ داده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …