همایش روزجهانی بناها و محوطه های تاریخی در قزوین

در همایش روزجهانی بناها و محوطه های تاریخی و پنجاهمین سالگرد تاسیس ایکوم ( شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی) که به همت انجمن دوستاران یادمان‌ها برگزار شد اهمیت باغ و باغستان و رابطه آن با شهر قزوین بررسی گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی قزوین؛در این نشست سید مهدی مجابی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در جمع دوستداران میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی قزوین گفت: باغستان سنتی قزوین یادگار ارزشمند و تاریخی این شهر است که باید با همدلی و همزبانی برای ساماندهی و رفع مشکلات آن اقدام گردد تا همچون گذشته پیوند میان باغستان و زندگی شهری برقرار و این فضای پویا که ریه های شهر محسوب می‌شود بتواند زنده مانده و هویت خود را حفظ نماید.

مجابی با تاکید بر ارتباط شهر و باغ از گذشته های دور افزود: در اواخر قرن ۱۹ یکی از متفکرین انگلیسی نظریه ای علمی در مورد رابطه باغ و شهر ارائه داد که به نفع زندگی شهری بود و کشف این رابطه به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات این قرن به شمار رفت. ولی رابطه شهر و باغ به لحاظ نظری و عملی در الگوهای شهری متعدد از دوران ما قبل تاریخ برای ایرانی ها شناخته شده و اصطلاح باغ شهر، که در ادبیات شهرسازی امروز و بین متخصصین این رشته بسیار رواج دارد، نه تنها کشف قرن نوزدهم نبوده بلکه دستاورد ایرانی و شرقی است که از دوره های پیش از تاریخ در این نقطه از دنیا کاربرد داشته و در ادبیات کهن ما و شاهنامه فردوسی بزرگ نیز به آن اشاره شده است .

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر ضرورت توجه و شناخت ثروت های فرهنگی این سرزمین یادآور شد: با نگاهی گذرا به شهرهای اسلامی و فرهنگی ایران مانند یزد، شیراز، قزوین و سابقه تاریخی آنها مشخص می‌شود که باغها از عناصر اصلی تجاری، فرهنگی و اجتماعی شهرها و در واقع بوم اصلی شهر محسوب شده و به همین جهت باغبانان در آن روزگار از شان بالاتری نسبت به معماران و شهرسازان برخوردارند و قزوین نیز نمونه بارزی آن است.

وی در ادامه با تاکید بر جایگاه ارزشمند میراث کشاورزی و شناخت آن افزود: میراث کشاورزی یک مقوله مفصل علمی و بسیار ثمر بخش است که می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به حوزه اشتغال و معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در سطوح مختلف جامعه برطرف نماید که با توجه به ارزش آن سال ۲۰۱۰ از طرف سازمان یونسکو و ایکوموس جهانی به نام سال میراث کشاورزی به دنیا معرفی شد.

مجابی قزوین را شهری پیشگام در حوزه کشاورزی دانست و با اشاره به تمدن کشاورزی چند هزار ساله دشت قزوین یادآور شد: دشت قزوین قریب به ۷۰۰۰ سال پیش محل کشت بسیاری از غلات بوده و در کنار مناطقی مانند بین النهرین، فلسطین و … مرکز شروع و گسترش تمدن کشاورزی و از نقاط کانونی شکل گیری این تمدن در دنیای آن روز بوده که در حال حاضر باید مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گیرد.

این چهره علمی راه اندازی موزه کشاورزی را برای نمایش آثار و عدوات کشاورزی قزوین ضروری خواند و ابراز داشت: تمدن کشاورزی حق بزرگی به گردن زندگی امروز و آینده دارد و به واسطه این تمدن می توان به معنویات زندگی و جنبه های طبیعی، اجتماعی و انسانی آن پرداخت که به همین سبب احداث و راه اندازی موزه کشاورزی بسیار ضروری است.

مهندس مجابی با قدردانی از زحمات مالکان، باغبانان، باغداران و زارعان در باغات سنتی قزوین گفت: نگهداری و حفاظت از باغستان سنتی قزوین در درجه اول عشق می خواهد که در خانواده ها و اقشار مختلف مردم این شهر وجود دارد و سرمایه و تکنولوژی تقدمی بر این عشق ندارد. خوشبختانه باغات سنتی قزوین هنوز زنده است و بخش آسیب دیده آن نیز به همت باغداران و تلاش مسئولان و شهروندان قابل جبران خواهد بود. البته این کار بسیار مشکل است که امیدواریم با اتحاد و یگانگی سازمانهای ذیربط و سازماندهی مدرن و به روز، بتوانیم باغستان قزوین را به عنوان یک اثر ملی به دنیا معرفی و گامهای موثری در راستای غنی سازی زندگی شهری قزوین برداریم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …