پیشنهاد ایران برای ثبت جهانی هورامان کردستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: انتظار داریم منطقه هورامان کردستان به عنوان پیشنهاد ایران در یونسکو برای ثبت جهانی در سال ۱۳۹۵ باشد.
رسول اشتودان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این اداره کل با بیان اینکه ۶۳۵ اثر در کشور در فهرست ثبت جهانی قرار دارند گفت: ۳ جاذبه از کردستان که عبارتند از منطقه هورامان، دریاچه زریوار و غار کرفتو برای ثبت مد نظر است.
وی با اشاره به وجود مشکلاتی در خصوص ثبت جهانی دریاچه زریوار تصریح کرد: آنچه برای ما در این میان اولویت دارد، ثبت جهانی منطقه هورامان است که ۱۲ محور برای معرفی بیشتر آن در نظر گرفته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان تصریح کرد: انتظار داریم هورامان به عنوان پیشنهاد ایران در یونسکو برای ثبت جهانی در سال ۱۳۹۵ باشد.
وی مزایای ثبت آثار در یونسکو را اطلاع رسانی بیشتر درزمینه آن اثر، تدوین و اعلام برنامه بازدید برای گردشگران جهان عنوان کرد و افزود: باید ضوابط یونسکو در آن منطقه که ثبت جهانی شده است رعایت و لحاظ شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اعلام کرد که هورامان بین دو کشور عراق و ایران قرار گرفته است و بخش شرقی آن در کشور ایران و بخش غربی آن در کشور عراق جهت ثبت در فهرست جهانی پیشنهاد می شود که در صورت پذیرش به عنوان بخش فرعی در پرونده ثبت جهانی هورامان الحاق می شود.
اشتودان با بیان اینکه متناسب با برنامه یونسکو برای حفظ اصالت در آثار و مناطق تاریخی تلاش می کنیم گفت: ۲۴ اثر که شامل ۵۰ درصد آثار معنوی هورامان است به ثبت ملی رسیده است.
وی همچنین، رونمایی از ثبت ملی هورامان، ژیوار و پالنگان، تجلیل از مفاخر هورامان و رونمایی از تمبر هورامان را از دیگر موارد مد نظر در قالب برگزاری مراسم ویژه منطقه هورامان عنوان کرد.
در همین راستا به منظور معرفی و جمع آوری قابلیت های این منطقه همایش ملی هورامان ۱۰ اردیبهشت ماه در دانشگاه کردستان برگزار شد.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …