پژوهشگر سنگ نگاره های ایران: پیوند هنر ترسیمی سنگ نگاره ها و سفالگری ظرفیت غنی فرهنگی است

پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: هنر ترسیمی به یادگار مانده بر پیکره غارها و صخره ها بخشی از هویت و مبانی زیستی و هنری بشر را در خود دارند که رد پای آن ها با زبان علایم و نقوش در سفالینه ها امتداد دارد و ظرفیت بزرگ فرهنگی است.

محمد ناصری فرد روز دوشنبه در آستانه روز جهانی صنایع دستی (۲۰ خردادماه) درگفت وگو با ایرنا افزود: انسان های اولیه برداشت اعتقادی، مفاهیمی و پیام های ارتباطی خود را از طریق نقوش سنگ نگاره ها در غارها وکوه ها به یادگار گذاشتند و بعد از یکجا نشینی این مفاهیم به نوعی دیگر به زبان نقوش هنری سفالینه ها که حاوی اطلاعات بودند در سکونتگاه های جدید انتقال یافت.

وی توضیح داد: نقش های کهن درون غارها و کوه ها با طرح های روی صنایع دستی کهن نظیر سفالینه ها، پیکره های مفرغی و دست بافت ها پیوستگی دارد و دارای ارزش فرهنگی بالایی است.

پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت : طرح های روی سفالینه ها، مفرغ ها و زیر اندازها انتزاعی بوده و از نقاشی های درون غارها و کوه ها می باشد و این اصلی است که فقط در ایران به این گستردگی و فراوانی قابل مشاهده است.

محمد ناصری فرد بیان کرد: در واقع پیوستگی هنر از پهنه سنگ تا سفال فقط در گذشته ایرانیان قابل رصد است .

وی اظهارکرد: موجود همگونی نقش روی سفالینه های شوش مربوط به چهار هزار سال قبل از میلاد، لوح گلی کشف شده درجیرفت با شباهت بعضی علایم کتیبه سطری تیمره و همگونی طرح سفالینه سگزآباد بویین زهرا با نقش سنگ نگاره ها از نمونه بارز این امر هستند .

وی اظهار کرد:برخی از طرح های روی سفالینه ها و پیکره ها و حتی دست بافت ها رویکرد قدسی داشته اند که سمبل های نمادهای قدسی با نقوش وطرح های بزکوهی همراه بوده است.

وی افزود: ۵۰درصد طرح روی سفالینه ها ماقبل تاریخ ایران را نقوش بزکوهی تشکیل می دهد .

ناصری فرد گفت: فلسفه بزکوهی برروی سفالینه ها و زیر اندازها به معنای فراوانی نعمت و محافظت از انسان است.

پژوهش گر سنگ نگاره های ایران افزود: چون سفالینه ها وزیر اندازها و پیکره ها رویکردی قدسی داشتند هیچ وقت دور انداخته نمی شدند و تا پایان زندگی با ساکنین آن خانه همزیستی داشتند.

ناصری فرد افزود: بهترین دستمایه هنرمندان سفالگر در عرصه امروز نیز می تواند چنین ادامه زیبایی باشد.

وی گفت: نکته جالب توجه اینکه در دنیا بهره گیری از یک الگوی جدید در صنایع دستی است و آن کاربرد هنر کهن (نقاشی درون غارها وکوه ها )در هنر مدرن است.

وی ادامه داد: به طوری که کشورهای دیگر همان نقاشی های کهن انسان های اولیه را در قالب ظروف و تزیینات به کار می برند واین رویکرد علاقه مندان بسیاری دارد .

ناصری فرد گفت: به همین دلیل در آمریکا یک الگو ی نوین تزیین صنایع دستی کاربست نقاشی های کهن بر روی صنایع دستی مدرن است که در ایران از این روند با توجه به داشتن نقاشی های کهن وبسیار زیبا کاربرد عمیق و وسیعی ندارد.

وی ادامه داد: سنگ نگاره ها از مبانی هنر بشری محسوب می شوند و برای کسانی که تمایل به فعالیت درعرصه های مختلف هنری دارند و از طرف دیگر برای استقرار هنر، طراحان لباس، فرش، تزیینات، پیکره سازان، سفالگران، تزیینات داخل ساختمان و گچ بری ها، گرافیست ها، طرح آفرینی های روی ظروف بسیار زیبا و الهام بخش هستند و نمایه های ملی و کهن ایران را تداعی می کنند.

ناصری فرد افزود: در صورتیکه در آثاری که در قالب صنایع دستی از آثار کهن بر آنها افزوده شود بر جاذبیت ومشتری مداری محصول بسیار تاثیر گذار است.

وی گفت: نیاکان ایرانی اولین کسانی بودند که صنایع دستی خودشان را با پیام های هنر ترسیمی در هم آمیختند ودر قالب سفالینه ها وپیکره های گلی و مفرغی و دست بافت ها مطرح کردند.

پژوهشگر سنگ نگاره های ایران افزود: اگر از این هنر های کهن الهام گیری والگوبرداری شود بدون شک می تواند بازار جهانی برای فروش پیش رو داشته باشد .

ناصری فرد گفت: وجود نمادهای هنری باستان در صنایع دستی به آن ها روح ملی و هویتی جهانی می بخشد و از بستر آن می توان علاوه براشتغالزایی مفاهیم هنری اصیل ایرانی را به جهان معرفی کرد.

سنگ نگاره ها، پنجره ای به گذشته های بسیار دور هستند که از منظر آن ها می توان برخی ابعاد زیستی انسان در دوران کهن را نظیر تاریخ خط، زبان، نمادها، آیین ها و حتی محیط اقلیمی را از منظر سنگ نگاره ها می توان مطالعه کرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …