توسعه فرودگاه‌ها نقش موثری در توسعه صنعت گردشگری دارد

احداث فرودگاه‌ها نقش موثری در توسعه صنعت گردشگری کشور دارد.
مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز ۱۶ خرداد ماه به همراه وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و معاونان وزیر راه و شهرسازی از عملیات ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) بازدید کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در این مراسم با اشاره به اینکه احداث فرودگاه‌ها نقش مؤثری در توسعه گردشگری دارد، افزود: ۹۸ درصد گردشگران خارجی که از ایران بازدید می‌کنند در مصاحبه با رسانه‌های خود از امنیت، زیبایی و انحصار به فرد بودن ایران تعریف می‌کنند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، ایران در چشم انداز سال ۱۴۰۴ به عنوان قطب گردشگری حلال در جهان، سالانه باید ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را جذب کند.
سلطانی فر افزود: هم اکنون سالانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گردشگر که نیمی از آنها برای زیارت حرم امام رضا (ع) در مشهد، حرم حضرت معصومه (س) در قم و شاهچراغ در شیراز به ایران سفر می کنند.
معاون رییس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران درصدد است در سال ۲۰۲۵ از محل ورود گردشگران خارجی سالانه ۳۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند.
وی اظهار داشت: هم اکنون درآمدهای ارزی از محل سفر گردشگران خارجی به کشور سالانه بین ۷ تا ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است و تلاش خواهیم کرد که این درآمد را پس از ۱۱ سال و در افق چشم انداز ۱۴۰۴ به بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی با بیان آنکه در افق چشم انداز باید ایران سالانه ۲۰ میلیون گردشگر خارجی پذیرایی کند، افزود: در این چشم انداز پیش بینی ما این است که بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر گردشگر شیعه کشورهای اسلامی به ایران سفر کنند و سایر گردشگران از کشورهای هدف گردشگری خواهند بود.
رییس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: رسیدن به آمار نیازمند تکمیل زیرساخت های زیادی در حوزه حمل و نقل است و در این میان توسعه فرودگاه های کشور به عنوان محلی برای رشد گردشگری از جایگاه مهمی برخوردار است.
سلطانی فر ادامه داد: هم اکنون ساخت هتل های زیادی در دست اقدام است و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته طی ۱۱ سال آینده باید ۴۰۰ هتل چهار و ۵ ستاره در کشور احداث شود.
وی اظهار داشت: از ۱۱۰۰ هتل موجود در کشور تنها ۱۳۰ هتل چهار و پنج ستاره داریم و ضروری است برای سفر گردشگران خارجی به کشور سالانه ۲۵ هتل به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به جایگاه نیروی انسانی در حوزه گردشگری، گفت: همزمان با افزایش هتل های چهار و پنج ستاره برای اسکان گردشگران خارجی باید تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه نیز مورد توجه جدی قرار گیرد ضمن اینکه همزمان باید توسعه ناوگان هوایی مورد توجه شرکت های هوایی قرار گیرد.
وی افزود: تحریم های ناعادلانه سبب شده که هم اکنون ۴۰ درصد ناوگان هوایی کشور زمینگیر شود و بقیه نیز با توجه به سن زیاد ناوگان شرایط مناسبی ندارند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: به منظور افزایش ورود گردشگران خارجی، سازمان میراث فرهنگی راه اندازی ۴۰ دفتر جذب گردشگران را در کشورهای مختلف جهان در دستور کار خود قرار داده که تاکنون ۹ دفتر راه اندازی شده و تلاش می کنیم تا پایان سال آینده ۲۵ دفتر نیز با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در ۴۰ کشور راه اندازی شود.
معاون رئیس جمهور گفت: در حالی که سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ما تنها دو درصد است در بسیاری از کشورها این بخش ۱۰ تا ۱۲ درصد است لذا ما باید تلاش کنیم از ظرفیت های کشور برای بهبود تولید ناخالص داخلی در این زمینه بهره گیری کنیم.
سلطانی فر در پایان اظهار داشت: گردشگری یک صنعت سبز و زودبازده است و ایران جزو ۱۵ کشور اول جهان در حوزه گردشگری هم اکنون از نظر ورودی گردشگران خارجی در رده ۴۰ تا ۴۵ قرار گرفته و از نظر درآمدی نیز رتبه ۳۵ تا ۳۶ در جهان را به خود اختصاص داده است.

ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی تا ۶ برابر افزایش می یابد
همچنین در این مراسم وزیر راه و شهرسازی گفت: با احداث ۲ ترمینال بزرگ مسافری، ظرفیت پذیرش و اعزام مسافر در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تا ۶ برابر افزایش می یابد.
عباس آخوندی افزود: انتظار داریم تا ۳ سال آینده با احداث این ۲ ترمینال ظرفیت ۵ میلیون مسافری این فرودگاه تا سالانه به ۳۰ میلیون مسافر افزایش یابد.
وی اظهار داشت: از آنجا که فرودگاه ها جایگاه مهمی در توسعه صنعت گردشگری دارند، در صدد هستیم با توسعه فرودگاه های کشور، ضمن افزایش درآمدها از محل پروازهای عبوری و صندوق توسعه ملی، توان پذیرش فرودگاه های کشور را به عنوان محل ورود گردشگران خارجی بیش از پیش توسعه دهیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: قرار است ترمینال زیارتی سلام طی ۱۴ ماه آینده به بهره برداری برسد و امیدوارم در عید سعید فطر سال آینده زائران خانه خدا و عتبات عالیات بتوانند از این سالن به نحو مطلوب استفاده کنند.وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح طر‌ح‌های توسعه‌ای فرودگاه امام خمینی گفت: کار انتقال فرودگاه اهواز شروع شده وفرودگاه بوشهر نیز منتقل خواهد شد. احداث ترمینال‌های بین المللی فرودگاه‌های شیراز، تبریز، اصفهان و کرمان نیز در دستور کار قرار دارد و ترمینال مهرآباد نیز از نو بازطراحی می شود.
وی گفت: صنعت هوایی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این صنعت در زمینه توسعه تجارت بین‌المللی بسیار مورد توجه است چراکه سیاست دولت یازدهم تعامل سازنده با دنیا است و باید در این جهت گام‌های عملی برداشته شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر گام نرم افزاری برای توسعه حمل و نقل هوایی برداشته شده است افزود: کشورهای خارجی در حال حاضر از آسمان امن ایران برای پروازهای جهانی خود استفاده می کنند و امروز نسبت به سال ۹۲ در زمینه درآمدهای هوایی رشد ۱۰۰ درصدی داشته ایم.
آخوندی با بیان اینکه رشد درآمدهای هوایی در ایران از نشانه‌هایی حکایت می‌کند گفت: از جمله این علامت‌ها یادآوری موقعیت مهم و استراتژیک ایران در منطقه است که ما باید با رقابتی کردن این موقعیت از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم اما متاسفانه ما از مزیت‌های نسبی موجود هم استفاده نکردیم.
وی تاکید کرد: ما نه تنها به دنبال توسعه حمل و نقل هوایی، جاده‌ای و ریلی در تهران هستیم بلکه به دنبال این هستیم کل ایران را به سیستم راداری و شبکه جهانی متصل کنیم و در این راستا پرواز امن را برای سایر کشورها در خاک ایران تامین کنیم.
آخوندی یادآور شد: در دو سال گذشته ۶ هزار کیلومتر راه امن هوایی ایجاد کردیم که سایر کشورها بتوانند با عبور از ایران نزدیکترین مسیر را برای مقصد خود انتخاب کنند که این مسئله برای ما تبدیل به منبع درآمدی شد که بلافاصله دستور دادم که این منبع درآمد خرج بیهوده نشود.
وی خاطرنشان کرد: پروژه توسعه فرودگاه‌های کشور با اتکاء به همین منبع درآمد شروع شده و شرکت فرودگاهی متعهد شده است این منبع درآمدی، هزینه و چگونگی هزینه کرد آن را گزارش کند.
آخوندی با اشاره به اهمیت فرودگاه امام خمینی این فرودگاه را اولویت اصلی عنوان و اظهار کرد: پروژه ساخت ترمینال سلام که ظرف مدت ۶۳ روز از آغاز کلنگ زنی آن می گذرد هفت درصد پیشرفت دارد و شرکت ملی ساختمان زیرمجموعه بنیاد مستضعفان پیمانکار این پروژه است.
اخوندی با علام این خبر که امیدواریم پروژه ساخت ترمینال ” سلام ” تا ۱۴ ماه آینده یعنی در آستانه عید فطر سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد گفت: برآورد ما صرف هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی در این پروژه است که ۵۰ میلیارد تومان آن تاکنون پرداخت شده و اعتقادمان بر این است که این پروژه نباید به خاطر کمبود منابع مالی متوقف شود.
وزیر راه و شهرسازی با تشکر از مجلس شورای اسلامی در زمینه قانون بودجه امسال افزود: بخش خصوصی با ضمانت وزارت راه و شهرسازی، می تواند برای ساخت پروژه عمرانی به ویژه ترمینال‌های کشور اقدام کند، بنابراین در آینده ای نزدیک شرکت ساختمان به عنوان پیمانکار و با تضمین ما وارد عمل شده و از منابع صندوق توسعه ملی در این زمینه استفاده می شود.
آخوندی درباره ترمینال فرودگاهی «ایران شهر» که در شهر فرودگاهی امام خمینی واقع است گفت: این ترمینال ۲۰۰ هزار متر مربع زیربنا دارد و برای تردد ۲۰ میلیون مسافر ساخته می شود. هفته گذشته با اعلام فراخوان برای سرمایه گذاران در خصوص تعیین تکلیف این پروژه اقداماتی انجام شد و امیدواریم ظرف سه سال این ترمینال نیز ساخته شود.
آخوندی با بیان اینکه با ساخت دو ترمینال سلام و ایران شهر در شهر فرودگاهی امام خمینی ظرفیت ۶ برابری نسبت به حالت موجود ایجاد می شود افزود: امیدواریم وضعیت به گونه ای شود که ۳۰ میلیون مسافر بین المللی در سال در فرودگاه امام پذیرش و اعزام شوند.
وی در خصوص نامگذاری دو ترمینال سلام و ایران شهر گفت: فرودگاه‌های کشور علاوه بر جنبه حمل و نقلی جنبه سمبولیک و هویتی دارند و نامگذاری در فرودگاه‌ها بر معماری، ساخت، تجهیز و تزیین فرودگاه اثر می گذارد. علت نامگذاری ترمینال ایرانشهر به این نام، بدان دلیل است که این ترمینال دروازه ایران خواهد بود، ضمن آنکه نام ترمینال سلام اخذ شده از کلام وحی است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه فرودگاههای کشور فقط به فرودگاه امام ختم نمی شود و کار انتقال فرودگاه اهواز در حال حاضر شروع شده و همچنین فرودگاه بوشهر نیز منتقل خواهد شد. احداث ترمینال‌های بین المللی فرودگاه‌های شیراز، تبریز، اصفهان و کرمان نیز در دستور کار قرار دارد و ترمینال مهرآباد نیز از نو بازطراحی می شود.
آخوندی بر توسعه حمل و نقل ترکیبی و اتصال ریل به فرودگاه تاکید کرد و افزود: به همین خاطر بود که برای بازدید امروز از مدیرعامل شرکت راه آهن خواستم همراه ما باشد و برنامه های خود را برای اتصال همزمان ریل به فرودگاه در طول ساخت پروژه فرودگاهی امام ارائه دهد.
آخوندی افزود: همچنین در این بازدید از مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خواستم همراه ما باشد که در خصوص اتصال آزادراهها و بزرگراههای به فرودگاه امام برنامه های خود را ارائه دهد، علاوه بر این از آقای حناچی معاون معماری و شهرسازی خواستم آثار سکونتگاهی ساخت اطراف شهر فرودگاهی امام را بررسی و در این باره گزارشی ارائه کند. البته بررسی این امور یک سال است که آغاز شده و امروز دور هم جمع شدیم تا در این خصوص تشریک مساعی و هم اندیشی کرده و کل اقدامات را یکپارچه کنیم.
آخوندی از مجلس شورای اسلامی به دلیل تصویب پیشنهادات دولت در خصوص ساخت پروژه های عمرانی و واگذاری به بخش خصوصی تشکر و اظهار امیدواری کرد که مجلس در ادامه نیز پیشنهادات دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی را با دید مثبت به تصویب برساند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …