باور و شعار ما این است که صنایع دستی را بیش از گذشته جدی بگیریم

شعار ما ، حرف و باور ما این است که صنایع دستی را باید بیش از گذشته، باور کنیم و جدی بگیریم.

به گزارش ایرانگرد نیوز مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی و افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه ملی و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی که پیش از ظهر امروز برگزار شد، گفت: با عزم و اراده ویژه ای که در جهت خروج اقتصاد کشور از رکود بعد از سالها تحریم و حرکت در بین تک تک مسئولین وجود دارد و با توجه به ابلاغ و تدوین مبانی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری که رویکرد جدید و تعیین کننده ای را در برنامه ریزی افتصادی کشور مشخص کرد، همچنین با عزم و اراده رئیس جمهور و تک تک اعضای دولت برای رونق اقتصادی کشور، همه باید در این مسیر مهم حرکت کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: برای استفاده از چارچوب مبانی اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به رشد و شکوفایی اقتصادی، افزایش درآمد، بهبود وضعیت معیشت و افزایش رفاه عمومی، عزم و اراده ویژه ای در بین تمامی اعضای دولت و مجموعه مجلس شورای اسلامی وجود دارد، تمامی این تلاشها، هماهنگی ها، تمرکزها و اراده ها همانطور که در دو سال گذشته شاهد بودیم، نشان داد که حتی در زمانی که تحریم های ناعادلانه بر علیه کشورمان اعمال شده است، کشور به سمت رونق و رشد اقتصادی حرکت کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: امروز در فرآیند توسعه کشور شاهد دستاوردهای بسیار ارزشمند و تعیین کننده هستیم، روزهای سختی را پشت سر گذاشته ایم و روزهای بسیار امیدوارکننده ای را پیش رو داریم.

سلطانی فر در ادامه گفت: با وجود کم شدن درآمدهای کشورمان به دلیل محدودیتها از مهمترین منبع درآمدی، یعنی نفت، با رعایت اصول اقتصاد مقاومتی و تدابیر دولت تدبیر و امید، با ژرف اندیشی، ژرف نگری و دوراندیشی به سمتی حرکت می کنیم که روز به روز بر مشکلات فائق آییم، تورم را کاهش دهیم، سرمایه گذاری و تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم و برای نسل جدید کشور شرایط بهتری فراهم کنیم.

وی ادامه داد: عزم و اراده برای انجام این کارها در کشور و در قوای سه گاه وجود دارد و به زودی شاهد آثار و عوارض ارزشمندی از این عزم ملی خواهیم بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی خوشبختانه در دو سال گذشته اتفاقات خوبی افتاده است اگر چه به آن چیزی که به وقوع پیوسته قانع نیستیم و باید تلاش و تمرکز بیشتری در این حوزه داشته باشیم و از ظرفیتها و مشارکتهای مردمی و بخش خصوصی بیش از گذشته استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: رشد صادرات در این بخش اگر چه در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۴۲ درصد رشده داشته است اما من بر این باور هستم که ظرفیت در این بخش چند برابر وضعیت فعلی است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بخش بازرگانی و فروش با ایجاد زیرساختها و امکانات مختلف و بازارچه های محلی و ملی و حضور در نمایشگاههای بین المللی دستاوردهای خوبی داشتیم، تصریح کرد: اعتقاد دارم در بخش فعالیت های هنری و اقتصادی ما ظرفیت چند ده برابری داریم.
سلطانی فر افزود: اگر چه توانستیم با اختصاص تسهیلات مختلف و همکاری که با سیستم بانکی داشتیم، بیش از ۲ هزار کارگاه صنایع دستی جدید را فعال کنیم و جلوی از مدار خارج شدن کارگاههای در حال رکود را بگیریم، اما باور ما این است که ظرفیت در این بخش برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی بسیار زیاد است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تلاشها و فعالیت های بخش خصوصی زحمتکش که از تمام هستی خود برای خلق آثار مایه می گذارند، یاد کرد و گفت: در سال ۹۴ و ۹۵ فعالیت ها و برنامه ریزی های ما در حوزه صنایع دستی در چند بخش اصلی متمرکز است تا صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران را به دوران اوج و افتخار برگردانیم.
معاون رئیس جمهور گفت: اولین اولویت ما که خواسته بسیاری از تولیدکنندگان و هنرمندان است، افزایش کیفیت تولیدات صنایع دستی ایران است چرا که ما ادعا داریم یکی از سه قدرت بزرگ صنایع دستی در دنیا هستیم پس باید به لحاظ کیفیت هم حرف اول را بزنیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: نکته دوم که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که دنیای جدید و خواسته های مردم را در نظر بگیریم و در تولید آثار نوآوری داشته باشیم، بسیاری از عرصه های تولید صنایع دستی ما تولیدات مربوط به چند دهه گذشته است که اگرچه اولویت و اصالت دارد، اما زمان آن فرا رسیده است که نوآوری داشته باشیم و با استفاده از نبوغ و خلاقیت، خواسته ها ، تمایلات و گرایشهای نسل جدید را در تولید محصولات برای داخل و خارج از کشور در نظر بگیریم.
معاون رئیس جمهور اضافه کرد: نکته پایانی که در حوزه صنایع دستی یکی از چالش ای مهم است، بخش بازرگانی است، حرکتهایی که در سال گذشته انجام شد آثار و عوارض مثبتی در پی داشت که به بهبود وضعیت هنرمندان و افزایش کیفیت تولیدات صنایع دستی منجر شد، ما باور داریم که با کمک همه سازمانها و وزارتخانه ها و با محوریت بخش خصوصی می توانیم به نتایج مثبتی در این حوزه برسیم.

وی ادامه داد: اگر سال گذشته در ۷ نمایشگاه خارجی شرکت کردیم امسال این حضور را به چند برابر برسانیم، اگر سال گذشته بیش از ۶۰ نمایشگاه در داخل کشور بر پا شده است این تعداد به هزار نمایشگاه برسد و همچنین در روشهای جدید عرضه کالا و بازرگانی به تقویت حوزه صنایع دستی بپردازیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در نهایت شعار، باور و حرف ما این است که صنایع دستی را باید بیش از گذشته باور کنیم و جدی بگیریم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …