نخستیــن استــارت‌آ‌پ ویکند (Startup Weekend) گردشگری ایران با موضوع هتلداری و گردشگری از عصر روز گذشته تا پایان جمعه ۲۲ خرداد در کاخ نیاوران اجرا شد تا راهی نو برای خلاقیت و کارآفرینی در این حوزه گشوده شود.

تاکنون در ایران ۵۰ استارت‌آ‌پ ویکند برگزار شده اما این نخستین‌بار است که استارت‌آ‌پ ویکند با موضوع گردشگری برگزار می‌شود. گروهی از فعالان  این برنامه را اجرا می‌کنند. استارت‌آ‌پ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiental Education) در سراسر دنیا است که در سه روز متوالی انتهای هفته بر‌گزار می‌شود.

در این برنامه شرکت‌کنندگان پرانگیزه‌ای از برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت‌آ‌پ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند. به گفته اشکان بروج یکی از برگزارکنندگان این برنامه، ۱۰۵ شرکت‌کننده با هدف راه‌اندازی کسب‌وکار، درباره موضوعات گردشگری، هتلداری و مسائل فرهنگی وابسته، ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. در تعداد این ایده‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد اما از میان ایده‌های مطرح شده ۱۰ ایده برتر از سوی هیات داوران انتخاب می‌شود که امروز، شرکت‌کنندگان در قالب تیم‌های ۱۰نفره تلاش می‌کنند این ایده‌ها را به کسب و کار یا محصول واقعی تبدیل کنند.

او با تاکید بر اینکه در کنار شرکت‌کنندگان و این گروه‌ها مربیانی نیز با مهارت‌های مختلف کسب و کار، کارآفرینی، IT و فنی، گردشگری، گرافیک و… حضور دارند و گروه‌ها را راهنمایی می‌کنند، می‌افزاید: «هر یک از گروه‌ها یک بیزینس پلان در اختیار دارند که متناسب با پیشبرد ایده یا محصول خود، اجزای آن را پر کرده و به اتمام می‌رسانند.»

به گفته بروج، در پایان روز دوم هر تیم در مدت زمان ۵ دقیقه، برنامه یا محصول خود را به حاضران معرفی می‌کند که در نهایت به سه ایده یا محصول برتر از سوی داوران رای داده می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، از ویژگی‌های مهم این استارت‌آپ ویکند حضور پیام حنفی‌زاده، سردبیر مجله E-Busness research آمریکا است که نمونه‌های موفق ۱۰ایده معرفی شده در این مجله به چاپ خواهد رسید و به این ترتیب، به ایده‌های مطرح و برنامه استارت‌آ‌پ ویکند اعتبار آکادمیک داده می‌شود.

علاوه بر این، ۱۰ ایده مطرح شده در سایت موسسه رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت و به آنها مالکیت معنوی داده می‌شود. همچنین شرکت‌کنندگان در این برنامه گواهی بین‌المللی حضور در استارت‌آ‌پ ویکند دریافت خواهند کرد.

از نکات قابل توجه دیگر این برنامه، حضور «ویرا اندرسن» از آلمان به عنوان تسهیل‌گر بین‌المللی استارت آپ ویکند است که رابط میان مربیان، شرکت‌کنندگان و داوران بوده و نظارت کلی بر روند اجرا و برگزاری استارت‌آ‌پ دارد. همچنین تیم‌های برتر این استارت‌آپ ویکند علاوه بر دریافت جایزه، به مدت یک سال نیز از مشاوره رایگان شرکت راهگشایان گردشگری ایران (راگا) برای راه‌اندازی و اجرای ایده‌هایشان بهره‌مند خواهند شد.

حضور سرمایه‌گذارانی در میان تماشاگران این استارت‌آپ ویکند می‌تواند فرصت مناسبی باشد برای جلب نظر ایشان و حمایت ایده‌های برتر که در این برنامه‌ها بسیار مورد توجه است.

photo_2015-06-11_13-25-04 photo_2015-06-11_13-24-30صاحبان ایده های برگزیده در حال مذاکره جهت جذب نیرو های متخصص به منظور اجرای ایداه های خود

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …