ابتکار:بیانات مقام معظم رهبری خط مشی کلان نظام در حوزه محیط زیست را ترسیم کرد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ۱۷ اسفندماه سال گذشته، گفت: این بیانات خط مشی کلان نظام در حوزه محیط زیست را ترسیم کرد.

به گزارش ایرانگرد نیوز از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در جلسه شورای برنامه ریزی محیط زیست در برنامه ششم توسعه که با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ضمن یادآوری نگاه مثبت و راهبرد حفاظتی دولت یازدهم در حوزه محیط زیست، افزود: جمیع این سیاست ها و راهبردها نشان دهنده اهمیت مبحث محیط زیست و ضرورت توجه بیشتر به این حوزه به عنوان موضوعی فرابخشی در برنامه ششم توسعه است.

وی با تاکید بر اینکه فرصتی برای غفلت از محیط زیست نیست، اظهار کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار یعنی توسعه متوازن بدون تخریب و آلودگی محیط زیست همراه با رشد اقتصادی، باید محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین اولویت های تمام فصول برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: اگرچه در پنج برنامه گذشته توسعه کشور نیز بخش یا فصلی به موضوع محیط زیست اختصاص داده شده بود اما امروز به واسطه درک بهتر و بالاتر از اهمیت حفظ محیط زیست و نگاه فرابخشی به این حوزه، همچنین بحران های متعدد محیط زیستی در کشور باید محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین اولویت های تمام برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قرار گیرد.

 محیط زیست مهمترین اولویت برنامه ششم توسعه باشد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه فرصتی برای غفلت از محیط زیست نیست، تصریح کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار یعنی توسعه متوازن بدون تخریب و آلودگی محیط زیست همراه با رشد اقتصادی سبز، باید محیط زیست به عنوان یکی از مهم ترین اولویت های تمام فصول برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شود.

وی از رشد اقتصادی سبز به عنوان متضمنی برای حقوق نسل های آینده نام برد و ابراز امیدواری کرد با تدوین برنامه ششم، شدت روند تخریبی محیط زیست کشور کاهش یابد.

ابتکار خاطرنشان کرد: اینکه با یک برنامه توسعه ای بخواهیم به طور کلی روند تخریبی محیط زیست را تغییر دهیم یا معکوس کنیم، دور از ذهن است، هر چند ممکن است برخی از روندها همچون آلودگی هوا در زیرشاخه سوخت های فسیلی که طی بیست ماه گذشته نیز با تلاش مجموعه دولت از سیر نزولی خوبی برخوردار بوده، موفقیت در کوتاه مدت نیز قابل دستیابی باشد.

وی ادامه داد: اما در همین حوزه آلودگی هوا، زیرشاخه گرد و غبار، به دلیل وسعت موضوع و اثرات منفی پدیده، همچنین فرامرزی بودن پدیده، دستیابی به نتایج مثبت در کوتاه مدت مقدور نیست.

معاون رییس جمهوری آب را از دیگر موضوعاتی دانست که رفع تمام چالش های آن در کوتاه مدت و با یک برنامه توسعه ای پنج ساله مقدور نیست زیرا این حوزه نیاز به انقلاب در بخش کشاورزی دارد و این موضوع به طور خوشبینانه طی دو برنامه موفق، می توان به نجات و احیای دریاچه ارومیه، برخی تالاب های کشور یا تعدادی از رودخانه های کشور که به کانون دفن زباله تبدیل شده اند، امیدوار بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه باید محیط زیست را در اولویت بداند، تصریح کرد: خوشبختانه این اتفاق در حال وقوع است و به همین جهت شوراهای برنامه ریزی سایر دستگاه ها نیز درخواست حضور نماینده ای از سازمان حفاظت محیط زیست در جلسات برنامه ریزی خود را دارند و این کمک مهمی برای تدوین برنامه ششم توسعه با نگاه توسعه پایدار فراگیر است.

همزمانی تدوین برنامه ششم توسعه با اهداف توسعه پایدار جهانی منجر به هم راستایی شاخص های توسعه پایدار ایران با جهان می شود

وی به همزمانی تدوین برنامه ششم توسعه با نهایی شدن اهداف توسعه پایدار جهانی به عنوان اهداف و جهت گیری کلان سه برنامه آینده جهان (۱۵ سال آینده دنیا) اشاره ای داشت و گفت: این اهداف در ۱۷ محور فراگیر همچون اقتصاد، معیشت، اشتغال، کشاورزی، بهداشت و آموزش با تاکید و نگاه به توسعه پایدار همراه با حفظ محیط زیست، شهریور ماه سالجاری در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب سران کشورهای جهان خواهد رسید.

ابتکار ادامه داد: همزمانی تدوین برنامه ششم توسعه با اهداف توسعه پایدار جهانی کمک می کند از ابتدای برنامه شاخص های ایران با شاخص های جهانی هم راستا شود و مقیاس خوبی برای حرکت ایران در مسیر توسعه پایدار ایجاد شود.

معاون رییس جمهوری افزود: ایران نیازمند شاخص هایی است تا بتواند به صورت کمی، میزان حرکت و پیشرفت خود در مسیر توسعه پایدار و حفظ محیط زیست را بسنجد و در پایان برنامه ششم مشخص شود مطابق معیارهای جهانی در سطح منطقه ای و بین المللی ایران از چه رتبه و جایگاهی در توسعه پایدار و حفظ محیط زیست برخوردار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: توسعه پایدار همچنان در برخی دستگاه ها مورد غفلت قرار دارد و از این جهت نیاز به برنامه ریزی برای تغییر نگرش در این حوزه وجود دارد و از این رو تبیین مفاهیم رشد اقتصادی سبز، اشتغال سبز و توسعه پایدار و مفاهیم مرتبط در پیوست هاو محتوای برنامه ششم ضروری است.

 رشد اقتصادی بدون ملاحظات زیست محیطی قابل دستیابی نیست

وی افزود: در دنیای امروز، رشد اقتصادی بدون ملاحظات زیست محیطی، به هیچ عنوان قابل حصول و دستیابی نیست اما به دلیل عدم برخورداری ایران از ارزش گذاری اقتصادی محیط زیست و حسابرسی سبز ملی هنوز برای برخی قابل درک نیست که چرا کشورها نمی توانند و نباید بدون توجه به حفظ محیط زیست به رشد اقتصادی دست یابند.

ابتکار ادامه داد: مصطلح است ملتی هوشمند است که از سایر ملت ها تجربه می آموزد اما ما از سایر کشورها درس نگرفتیم و با نگاه سنتی که محیط زیست را مخالف و سد توسعه و رشد اقتصادی و اشتغال می دانست به تخریب محیط زیست کشور پرداختیم و حداقل اینکه امروز از تجربه گذشته خود بیاموزیم و با توجه به بحران ها و آسیب های ایجاد شده بر اثر تخریب محیط زیست، در مسیر تخریب محیط زیست گام برنداریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد: غفلت های صورت گرفته در گذشته نسبت به محیط زیست و حفظ آن در برنامه ششم توسعه جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: همه بدنه دولت و فراتر همه قوای سه گانه در بحث محیط زیست مسئولیت دارند و علاوه بر آن، سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی و دانشگاهیان نیز باید نظرات خود را در این حوزه ارائه کنند و به همین جهت سازمان حفاظت محیط زیست طی فراخوانی از تمام این بخش ها خواسته تا نظرات خود در خصوص پیش نویس محیط زیست برنامه ششم اعلام کنند تا بسیج و جنبش اجتماعی نیز به دولت و سایر قوا برای حفظ محیط زیست کمک کند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …