ایرانگرد نیوز

خواسته‌های یونسکو درباره “میدان نقش جهان”،”منظر فرهنگی بم” و “میمند”

در سی‌ و نهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تاکید شده که سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ایران باید یک برنامه‌ دقیق برای هدایت و کنترل گردشگر در میمند داشته باشد.

به گزارش ایرانگرد نیوز محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی گفت:  در سی‌ و نهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تاکید شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران باید یک برنامه‌ دقیق برای هدایت و کنترل گردشگر در میمند داشته باشد.

طالبیان اضافه کرد: ما باید برنامه ای تدوین کنیم تا این اطمینان حاصل شود که حضور گردشگر در منظر فرهنگی جهانی میمند، تهدیدی برای این اثر تاریخی نباشد.
معاون میراث فرهنگی در ادامه افزود: در حاشیه سی و نهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، نتایج آخرین اقدامات سازمان میراث فرهنگی درباره منظر فرهنگی بم و میدان نقش جهان مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه این بررسی ها به اطلاع مسئولان ایرانی رسید.

وی با اشاره به اینکه، در این اجلاس اقدامات صورت گرفته در منظر فرهنگی بم مورد تاکید و تقدیر قرار گرفت، یادآور شد: از ایران خواسته شد تا روند فعلی اقدامات در مورد منظر فرهنگی بم ادامه داشته باشد.

طالبیان  اضافه کرد: همچنین براساس اعلام یونسکو باید به تدریج و در دراز مدت شهرک امیرالمومنین به مکانی دیگر انتقال داده شود، این اقدام نیز با اختصاص زمین‌های معوض و جابجایی ساکنان شهرک انجام می‌شود و در واقع باید به تدریج در یک برنامه‌ی مدیریتی دراز مدت و توسط ایران،‌ این شهرک برچیده شود.

معاون میراث فرهنگی درباره‌ پرونده‌ حفاظتی میدان جهانی نقش جهان یادآور شد: بررسی وضعیت حفاظت میدان نقش جهان اصفهان برای ایران یک مساله‌ حساس است، ‌چون موضوع عبور مترو از زیر میدان نقش جهان مطرح شده است.

وی گفت:‌ شرکت بهره‌برداری مترو در اصفهان باید ۴ مفاد اصلی اعلام شده توسط یونسکو شامل انجام بررسی‌های باستان‌شناسی، انجام مطالعات استحکام بخشی و پایش در منطقه و بررسی طرح جامع ترافیک برای عبور مترو از زیر میدان بررسی و نتیجه‌ها به یونسکو فرستاده شود.

طالبیان ادامه داد: پیش از آغاز اجلاس در گزارشی که متروی خط دو اصفهان تهیه کرده بود ارزیابی زیست‌محیطی و محیطی منطقه و یک‌سری اطلاعات برای گزارش وضعیت حفاظت این محوطه به یونسکو فرستاده شد، ما هم به رسم امانت‌ نظارت خود را مطرح کردیم و گزارش‌ها عینا به کمیته ارسال شدند، اکنون نیز یونسکو با موافقت نسبت به گزارش‌های اعلام شده، از ایران خواست تا باردیگر این گزارش‌ها را به یونسکو بفرستد و زمانی‌که خواسته‌های مورد نیاز و مطالعات انجام شدند، باردیگر نتایج به یونسکو فرستاده می‌شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی‌که همه‌ مطالعات مورد خواست یونسکو انجام و نتایج به یونسکو ارسال نشد، مترو حق انجام هیچ کاری در محدوده‌ی میدان جهانی نقش جهان را ندارد.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی تاکید کرد: این مطالبات به متروی اصفهان اعلام شده و هر گاه که مترو جواب دهد، ما آن را سریع به یونسکو می‌فرستیم. قرار است این موارد بررسی شوند، در واقع تا سند علمی و مطالعاتی وجود نداشته باشد، کسی نمی‌تواند بگوید طرح مطرح شده برای نقش جهان خوب است یا بد.

خروج از نسخه موبایل