ابتکار: سازمان محیط زیست به دنبال ثبت جهانی دماوند است

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: این سازمان فعالانه به دنبال ارائه گزارشی قابل قبول از مستندات وگزارش های خود برای فراهم کردن مقدمات ثبت جهانی اثرطبیعی و ملی دماوند است.

معصومه ابتکار عصر جمعه در حاشیه یازدهمین آیین سنتی تیرگان و گرامیداشت روز ملی دماوند در شهررینه بخش لاریجان آمل افزود: از طریق مراجع معتبر بین المللی نیز دراین خصوص درحال پیگیری هستیم.

وی درخصوص اینکه چه زمانی نماینده یونسکو برای بازدید از قله دماوند به ایران سفر خواهند کرد، افزود: هنوز به آن مرحله نرسیدیم و حتما دراین خصوص پیگیری خواهیم کرد تا کارشناسان ونماینده یونسکو برای بازدید از دماوند حضور یابند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورتصریح کرد: حفاظت وحراست از قله دماوند وشاخص های مهمی که مدنظر یونسکو برای ثبت جهانی دماوند هست را باید همه دستگاه های متولی به خوبی برابر مصوبات اجرا کنند.

ابتکار اضافه کرد: نخستین اقدام این بخش در سال ۸۳ -۸۴ ثبت قله دماوند به عنوان نخستین اثرطبیعی وملی ایران بوده و از آن موقع تا به الان باید سطح حفاظت از این عرصه باارزش را ارتقاء بدهیم.

وی ، جلوگیری وتوقف دائمی فعالیت معادن واستخراج در ارتفاع این قله و آلوده نکردن حاشیه های آن از زباله را از مهمترین وکلیدی ترین موضوعات قابل پیگیری ودفاع در راستای ثبت جهانی قله دماوند دانست.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: برای تحقق این اهداف کلان ومهم این سازمان نیازمند مشارکت وکمک جدی انجمن ها وفعالان حوزه محیط زیست است.

ابتکار با تاکید براینکه حضور ومشارکت مردمی دراین بخش بسیارحایزاهمیت است وباید قدر بدانیم یادآورشد: البته مردم همان قدر که درطبیعت حضور دارند واز آن لذت می برند، متاسفانه به همان اندازه نیز آسیب می زنند.

وی یادآورشد: مردم باید بدانند که طبیعت خیلی زود آسیب پذیر است و گاهی اوقات فراموشمان می شود که زباله را درطبیعت جا می گذاریم!

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …