حذف واسطه‌ها و گسترش خدمات رسانی به زوار عراقی

در اولین کمیته فنی مشترک گردشگری و میراث فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق، حذف واسطه‌ها، تکریم زوار و گسترش خدمات رسانی به زائران مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایرانگرد نیوز اولین کمیته فنی مشترک گردشگری و میراث فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق که با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عادل فهد الشرشاب وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری، مسئول گردشگری کشور عراق و کارشناسانی از دو کشور برگزار شد.

سلطانی‌فر در این کمیته با اشاره به اینکه ظرف دو سال آینده، واسطه‌ها از فرآیند خدمات رسانی به زوار و گردشگران عراقی حذف می شوند، ادامه داد: حذف این واسطه ها باعث تکریم و گسترش خدمات رسانی به زوار عراقی می شود.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما آمادگی داریم در سال ۲۰۱۶ در ۴ شهر بصره، بغداد، سلیمانیه و اربیل، متناسب با تقاضا به مدت ۴ تا ۵ روز هفته گردشگری ایران را برگزار کنیم و امیدواریم در ادامه سال ۲۰۱۵ هم بتوانیم در یکی از شهرهای عراق جشنواره گردشگری برگزار کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به محدودیتهایی که در ایام ماه محرم و صفر سال گذشته برای زوار ایرانی در کشور عراق به وجود آمد، اضافه کرد: باید امکانات بیشتری در مرزها فراهم شود و همچنین در مورد بیمه مسافرین اقدامات جدی صورت گیرد، انتظار می رود که در زمان صدور ویزا، کار بیمه انجام شود تا اگر مشکلی پیش آمد، زوار از مزایای بیمه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: با وجود مشکلاتی که در اثر تحریم های ناعادلانه برای کشور ما به وجود آمده بود، در زمینه تامین وسایل حمل و نقل هوایی مشکلاتی داشتیم اما تلاش کردیم کخ حمل و نقل زمینی را توسعه دهیم، ما تلاش کردیم تا از خودروهای عمومی استفاده کنیم تا شرایط رفاهی لازم را برای گردشگران ایجاد کنیم.

سلطانی فر با اشاره به حادثه تلخی که برای زوار عراقی در جاده چالوس پیش آمد، تاکید کرد: ما به عوامل راهداری و پلیس راه تاکید کردیم تا شرایط ویژه ای را برای زوار عراقی ایجاد کنند، همچنین به دفاتر خدمات مسافرتی تاکید شده است تا از راهنمایان گردشگری مطمئن و مطلع استفاده کنند و این امکان را فراهم کنند تا زوار عراقی از جاذبه های طبیعی و فرهنگی ایران بهره مند شوند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه، تمام مواردی که باید برای ساماندهی سرویس دهی زوار عراقی انجام شود، پس از امضای سند تفاهم همکاری بیش از پیش گسترش می یابد، اضافه کرد: وزارتخانه‌هایی که در حوزه ارائه خدمات به زوار دست‌اندرکار هستند با مسئولیت سازمان میراث فرهنگی در کمیته فنی حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت و درمان و دو تشکل از بخش خصوصی به عنوان اعضای کمیته فنی از یک سال پیش کار خود را آغاز کرده اند و ادامه راه هم به وظایفشان عمل خواهند کرد.

وی تاکید کرد: در پایانه های مرزی  باید امکانات رفاهی گسترش پیدا کند تا اگر به هر دلیلی زوار دو کشور مجبود شدند پشت مرز بمانند، امکانات رفاهی برای اسکان آنها وجود داشته باشد، ما برنامه ریزی کردیم که با توجه به تردد زوار در مراسم روز اربعین حسینی، امکانات خودمان را در مرزهای زمینی گسترش بدهیم.

در ادامه این نشست عادل فهد الشرشاب وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق، سازماندهی برای ورود گروهی زوار عراقی به ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از زوار به صورت انفرادی سفر می کنند و سازماندهی تورهای گروهی در این حوزه بسیار اهمیت دارد.

وی پیگیری بندهای مورد تفاهم و توافق دو طرف را بسیار بااهمیت دانست و تاکید کرد: پیگیری دو طرف ایرانی و عراقی است که می تواند رمز موفقیت تفاهم نامه باشد، این پیگیری جدی از طرف ما و شما در اجرای این مفاد بسیار موثر است.
وزیر گردشگری عراق در ادامه با اشاره به حضور دستگاههای مرتبط با این تفاهم نامه در کمیته فنی، تاکید کرد: نمایندگانی از وزارتخانه ها و سازمانهای مرتبط با گردشگری در این کمیته فنی حضور خواهند داشت.

فهد الشرشاب در ادامه با اشاره به حادثه ای که برای زوار عراقی در جاده چالوس پیش آمد، افزود: مقامات ایرانی تلاش کردند که آثار بد این حادثه را کاهش دهند و این یک پیام خوب برای مسافرین و زوار عراقی بود که مسئولین ایرانی در این زمینه تلاش مثبتی داشتند.

وی با اشاره به اینکه حضور در نمایشگاههای دو طرف می تواند در افزایش همکاری ها موثر باشد، گفت: نمایشگاه بین المللی گردشگری که در عراق و ایران برگزار می شود امکان استفاده از تجربیات و همکاری های متقابل را افزایش می دهد.
وزیر گردشگری عراق تاکید کرد: سالانه میلیونها نفر از دو کشور دیدار می کنند که این افراد مشکلاتی دارند، با یک توافق خوب، ما می توانیم شاهد کاهش مشکلات باشیم.

فهد الشرشاب همچنین ساماندهی وضعیت گردشگران سلامت عراقی را که به ایران سفر می کنند را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما شاهد افزایش گردشگران سلامت در ایران هستیم و به همین دلیل خواهان سر و سامان یافتن این حوزه هستیم.

وی اضافه کرد: آشنایی با مراکز درمانی ایران یکی از موضوعات مهم در این حوزه است چراکه بسیاری از مردم عراق از وضعیت امکانات درمانی و بهداشتی ایران اطلاع ندارند، ما می توانیم از طریق جلساتی که با حضور بخش خصوصی دو کشور برگزار می شود این مشکل را حل کنیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …