برای کافه نادری هیچ اتفاقی نمی‌افتد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: هیچ اتفاقی برای کافه نادری در خیابان جمهوری تهران رخ نمی‌دهد، با ابزارهای قانونی جلوی هر اتفاقی را می‌گیریم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: هیچ اتفاقی برای کافه نادری در خیابان جمهوری تهران رخ نمی‌دهد، با ابزارهای قانونی جلوی هر اتفاقی را می‌گیریم.
 براساس گزار‌ش‌های منتشر شده در طول هفته گذشته چند خانه تاریخی و ارزشمند در محدوده هتل و کافه نادری و در حریم منظری میدان مشق تخریب شدند تا براساس شنیده‌ها به پاساژی مانند بازار چارسو تبدیل شوند. این اتفاق باعث بروز نگرانی‌های زیادی از سوی دوستداران میراث فرهنگی شد.

محمدحسن طالبیان در این زمینه اظهار کرد: براساس پیگیری‌هایی که انجام داده‌ام، سرقفلی کافه نادری واگذار نشده و نمی‌شود. مالک اصلی زمین کافه از دوران انقلاب فراری بود، به همین دلیل این فضا به بنیاد شهید و زیرمجموعه آن شرکت اقتصاد کوثر واگذار شد که یک شرکت وابسته به آن قصد واگذاری این فضا را داشت، اما در صورت واگذاری هم این اتفاق هیچ ارتباطی به عملکرد و کارکرد کافه نادری ندارد و در واقع هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

او با تأکید بر اینکه کافه نادری در حریم منظری میدان مشق قرار دارد، گفت: قطعا هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی قوانین در حوزه میراث فرهنگی اجرایی نمی‌شوند. هیچ جای شکی نداریم که ما یک کشور میراث فرهنگی هستیم. کشوری با سابقه تمدن زیاد که باید رویکرد کلان کشور نیز به سمت آن برود.

طالبیان که ظهر امروز – چهارشنبه ۱۴ مرداد – در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره فعال بودن کمیته فنی میراث فرهنگی نیز تأکید کرد: ۳۱ شورای فنی در ۳۱ استان کشور فعالیت می‌کنند و در هر زمینه‌ای نظرات فنی و کارشناسی خود را ارائه می‌دهند. همچنین شورای عالی فنی میراث فرهنگی با اعضای مشخص خود فعال است، هرچند این شورای عالی مانند شورای فنی استان‌ها به صورت هفتگی جلسه ندارد، اما دست کم جلسات آن‌ها چند بار در سال برگزار می‌شود.

به گفته وی بیشترین هدف شورای فنی استان‌ها حفاظت از میراث فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال واگذاری بنای تاریخی «دولتخانه» در قزوین گفت:‌ نمایندگان قزوین در نامه‌ای به شهرداری و میراث فرهنگی خواسته بودند تا این بنا به شهرداری واگذار شود. ما از چنین اقداماتی حمایت می‌کنیم. این نشان می‌دهد ما با اجزای شهری تعامل و همکاری داریم، اما فعلا هیچ بحثی درباره واگذاری «دولتخانه» مطرح نشده است.

غلامحسین میثاقیان، مدیرکل دفتر محوطه و بافت‌های تاریخی نیز در این زمینه تأکید کرد: راهکار ما برای جلوگیری از هر اتفاقی راهکارهای قانونی است. ما نیروی نظامی نداریم. این مصوبه نیز یک کار پیشگیرانه است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …