معاون صنایع دستی سازمان؛ صنایع دستی تبلور بارز اقتصاد مقاومتی است

صنایع دستی، تبلور بارز اقتصاد مقاومتی است و توجه به این مهم، تمرکز زدایی وایجاد اشتغال پایدار در کشور را به دنبال دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در آیین گشایش ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در تبریز گفت: برند سازی برای صنایع دستی کشور یکی از مهم ترین ضرورت های کنونی است که عدم توجه به این مهم مساوی با عدم داشتن توانایی لازم برای حضور در بازارهای جهانی و رشد و توسعه اقتصاد داخلی کشور است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش توجه به خلاقیت و نوآوری در خلق صنایع دستی اظهار کرد: صنایع دستی نقش مهمی در تمرکز زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرها ایفا می کنند و به جرات می توان گفت که تبلور بارز اقتصاد مقاومتی هستند.
به گفته وی، حجم تولیدات صنایع دستی در کشور فراتر از حد انتظار است ولی در زمینه بازاریابی و صادرات مشکلاتی وجود دارد که نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب و عملیاتی از سوی مسئولان مربوطه است.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی و به ویژه شهر تبریز در طول ۵۰۰ سال اخیر، همواره اولین یا دومین شهر مطرح کشور در زمینه هنر و صنایع دستی و سایر زمینه ها بوده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: شهر تبریز با جایگاه واقعی خود در زمینه هنر و صنایع دستی فاصله دارد که باید با ایجاد هم افزایی هرچه بیشتر در بین سازمان ها و نهادهای مربوطه و کمک خود مردم، این شهر را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

وی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در حوزه بافت فرش گفت: قدمت صنعت و هنر فرش تبریز باعث شد که تمامی مردم دنیا، بار دیگر تبریز را با یکی از هنرها و صنایع دستی خود یعنی فرش بشناسند.

عضو فرهنگستان هنر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به اینکه کارهای بسیار ارزشمندی در حوزه صنایع دستی در آذربایجان شرقی انجام می شود ، می بایست توجه بیشتری به  تبلیغات و برند سازی این محصولات صورت گیرد.

وی استفاده از نمادها و محصولات صنایع دستی و فرهنگی در مبادی ورودی شهر تبریز و تمامی شهرستان های استان را در راستای آشنایی هرچه بیشتر مسافران با فرهنگ و هنر این استان موثر دانست.

نامور مطلق با اشاره به ویژگی های شهر خلاق گفت: اگر  تبریز، می خواهد شهری خلاق باشد باید یک شهر مولف باشد نه مقلد و تمامی شهرستان ها نیز باید شاخصه هایی برای دستیابی به این مهم داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه خلاقیت ها باید در شهر نمود عینی داشته باشد افزود: شهر خلاق، محصول دوره نرم افزاری تاریخ بشر و نقطه نهایی توسعه یک شهر است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …