جدیدترین پاسخ‌های جنتی به برخی حواشی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باز هم درباره فیلم «قصه‌ها» مورد پرسش قرار گرفت؛ او همچنین اظهاراتی را درباره فیلم «محمد رسول‌الله» و لغو کنسرت شهرام ناظری مطرح کرد.

جنتی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره میزان فروش فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» سوال کرد،گفت:‌من آخرین وضعیت فروش را اطلاع ندارم، ولی می‌دانم تا یک هفته قبل حدود سه میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم در حدود ۱۴۰ سالن نمایش داده می‌شود و به عربی هم دوبله شده و زیرنویس انگلیسی هم دارد بنابراین قرار است در خارج از کشور به نمایش دربیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امیدوارم درآمد فروش این فیلم بیش از آن چیزی که سرمایه‌گذاری شده است، باشد. برای اینکه قرار است بخش دوم فیلم که مربوط به زمان بعثت تا رحلت پیامبر (ص) است که شاید مهمترین بخش آن نیز هست، ساخته شود.

همچنین از او پرسیده شد آیا این درست است که فیلم «محمد رسول‌الله» قرار است نماینده ایران در اسکار باشد که او نیز گفت: تا الان تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

خبرنگار دیگری از جنتی خواست نظرش را درباره فیلم «قصه‌ها» بگوید که باعث شده او دوباره به مجلس فراخوانده شود، او نیز چنین گفت: فیلم «قصه‌ها» مشکلی ندارد. سینمای اجتماعی خیلی نمی‌تواند برکنار از مسائل اجتماعی باشد. یعنی نمی‌تواند چشمش را بر روی آن چه که در جامعه و اطراف آن می‌گذرد ببنند و به آن توجه نکند. همان‌طور که نویسندگان که کتاب می‌نویسند و نشریات و مطبوعات ما نمی‌توانند برکنار از مسائل اجتماعی باشند. این فیلم نیز فیلمی است که مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد را به تصویر کشیده است.

او که در حاشیه برگزاری پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در پاسخ به این سوال که زمزمه حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران واقعیت دارد یا نه؟ نیز گفت: در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که اردیبهشت‌ماه برگزار شد ما قراردادهایی با کشورهای خارجی امضا کردیم تا فیلم‌های مشترک تولید کنند و در این صورت طبیعی است که در فیلم‌های مشترک هم بازیگرانی از ایران و هم از خارج از کشور حضور پیدا کنند.

جنتی درباره تفکیک جشنواره فیلم کودک و نوجوان و انتقاداتی که به آن وجود دارد، مطرح کرد:‌ این جشنواره سابقه ۲۸-۲۹ ساله دارد که در بعضی از سال‌ها در اصفهان و در بعضی سال‌ها در همدان برگزار شده است.الان براساس بررسی‌های کارشناسی که صورت گرفته نهایتا به این نتیجه رسیده‌ایم که فعلا به صورت آزمایشی بخش کودک آن را از بخش نوجوان جدا کنیم. لذا در اردیبهشت ماه بخش کودک در اصفهان برگزار می‌شود و فعلا بخش نوجوان در همدان. این یک کار آزمایشی است یعنی بعد از جشنواره ارزیابی می‌کنیم که اگر کار موفق بود، طبیعتا به همین منوال ادامه می‌دهیم و اگر معلوم شد که کار دچار اشکالات است قطعا از سال‌های آینده دوباره این دو بخش تلفیق خواهند شد.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره لغو کنسرت شهرام ناظری در تبریز پرسید؟ توضیح داد: واقعیت این است که من هم این خبر را زمانی که داشتم به این مراسم می‌آمدم، شنیدم و هنوز تحقیق نکردم تا ببینم علت لغو آن چه بوده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره اشکالات چاپ برخی از قرآن‌ها سوال کرد، نیز گفت: برخی از قرآن‌هایی که چاپ می‌شوند احیانا ممکن است اشکالاتی داشته باشند که در این صورت خود چاپخانه قبل از اینکه این قرآن‌ها از چاپخانه خارج شوند باید آن‌ها را کنترل کنند. معمولا قرآن‌هایی که چاپ می‌شوند باید مهر کنترل بخورند، چون این کتاب آسمانی و مهمترین کتاب ماست و یک صفحه آن نمی‌تواند جابجا شود. اما گاهی این مسئله مشاهده شده و ما این قرآن‌ها را از بازار خارج کردیم. گاهی هم کارهای اشتباه دیگری صورت می‌گیرد مثلا مشاهده شده که قرآن را با «صحیفه سجادیه» چاپ می‌کنند که کار غلطی است و ما این قرآن‌ها را هم از بازار خارج کرده‌ایم.

او درباره کمبود مواد اولیه در صنعت چاپ نیز مطرح کرد: یکی از کمبودهای ما در این صنعت کاغذ است، البته الان کاغذ به وفور در حال واردات است. تا به حال هم دو بار در دولت مطرح شده که تعرفه‌های جدیدی برای واردات کاغذ اختصاص یابد اما وزارت فرهنگ به جدیت مخالفت کرده تا کاغذ به قیمت ارزان به دست مصرف‌کننده برسد.

علی جنتی در پایان گفت: سایر موارد نیز در حال واردات است و من فکر می‌کنم در یکی،دو ماه آینده با گشایشی که در وضعیت اقتصادی کشور حاصل خواهد شد گشایش اعتبار صورت می‌گیرد و تحریم‌ سیستم‌های بانکی برداشته می‌شود تا این صنعت هم بتواند رونق خود را پیدا بکند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …