رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عملیات اجرایی ۱۲۵ هتل ۴ و ۵ ستاره آغاز شده است

عملیات اجرایی حدود ۱۲۵ هتل ۴ و ۵ ستاره از یک سال و نیم قبل آغاز شده است که این هتلها از ۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم امضای تفاهم نامه بین گروه مالی گردشگری و گروه بین المللی هتلداری اکور(برای مدیریت دو هتل بزرگ در تهران) که در مجموعه هتلهای فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: امروز با حرکتی که در دولت تدبیر و امید آغاز شده و تعامل گسترده و جدی با تمامی کشورها که در دستور کار قرار گرفته است، می توانیم از ظرفیتهای موجود در جهت رشد و توسعه کشورمان در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور افزود: در حوزه گردشگری براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و تمرکز و تاکید ویژه رئیس جمهور، خودمان را آماده کردیم تا در شرایط پس از تحریم، عقب مانده‌گی‌های گذشته را جبران کنیم و از منافع این گنج پنهان استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: ایران بزرگ و جاودانه ما با دارا بودن یک سابقه تاریخی و تمدنی ۱۱،۱۰ هزار ساله، همواره در طول تاریخ ابرقدرت، تاثیرگذار و تعیین کننده بوده است، ما امیدواریم با رویکردی که در دو سال اخیر در اثر گسترش تعامل با دنیا به وجود آمده است، با استفاده از ظرفیتهای داخلی، به دوران بزرگی و عظمت گذشته بازگردیم، این استراتژی جمهوری اسلامی ایران است.

سلطانی فر اضافه کرد: ما در تمام نقاط کشور، دارای ظرفیت های فرهنگی و تاریخی هستیم و با وجود مکانها، بناها و سایتهای تاریخی، در واقع می توان گفت، ایران یک کشور موزه است، براساس تخمین باستان شناسان، نزدیک به یک میلیون سایت، بنا و محوطه تاریخی در ایران وجود دارد که تاکنون ۳۲ هزار اثر شناسایی و در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و ۱۹ اثر هم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: اگر محدودیتهای ثبت جهانی وجود نداشت( هر کشور سالیانه مجاز به ثبت یک اثر جهانی در فهرست یونسکو است) بی شک ما از جهت بناهای ثبت جهانی شده رتبه اول را کسب می کردیم، چراکه در حال حاضر پرونده ۶۰ اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست انتظار یونسکو است و این از عظمت و غنای فرهنگ ایران ناشی می شود.

معاون رئیس جمهور افزود: یکی از مهمترین مراکز پرجاذبه برای گردشگران مذهبی و زیارتی، مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) در مشهد و مرقد حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر قم است که سالیانه حدود ۵۰ درصد از گردشگران، با قصد زیارت این اماکن به کشور ما سفر می کنند.

وی همچنین به گردشگرانی که برای استفاده از جاذبه های فرهنگی و تاریخی وارد کشورمان می شوند اشاره کرد و گفت: تنوع اقلیمی ایران برای گردشگران اروپایی و به طور ویژه گردشگران غربی جاذبه های فراوانی دارد، چراکه طبیعت‌گردان در کنار بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی علاقه مند به استفاده از جاذبه های کویر هستند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین وجود مراکز درمانی در کشورمان را یک فرصت برای رشد و توسعه گردشگری سلامت دانست و ادامه داد: تعداد گردشگرانی که برای استفاده از ظرفیتهای پزشکی و درمانی وارد ایران می شوند در حال افزایش است.

سلطانی فر اضافه کرد: با توجه به ظرفیتهای موجود و اهدافی که در برنامه ششم توسعه و همچنین چشم انداز ۲۰ ساله کشور برای بخش گردشگری پیش بینی شده است، ما در سال ۲۰۲۵ میلادی باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر با درآمدی معادل ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار باشیم که برای رسیدن به این شرایط برنامه های مختلفی را در حوزه گردشگری باید اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هزار و ۱۰۰ هتل در کشور ما فعال است که فقط ۱۲ درصد از این هتل‌ها دارای درجه بندی ۴ و ۵ ستاره هستند(۱۳۰ هتل) براساس برنامه ریزی‌ها برای اینکه در افق ۲۰۲۵ میلادی به رقم ۲۰ میلیون گردشگر برسیم باید هتلهای ۴و۵ ستاره را از ۱۳۰ به ۴۰۰ هتل برسانیم، به این ترتیب باید در طول ۱۰ سال آینده ۲۵۰ تا ۳۰۰ هتل ۴و۵ ستاره احداث شود، در فضای مناسب سرمایه گذاری و کسب و کار که در دولت جدید به وجود آمده است و با وجود تحریمهایی که وجود داشت، بخش گردشگری دوران رشد و رونق خود را سپری می کند و حرکت جدیدی در این حوزه آغاز شده است.

سلطانی‌فر در ادامه به آخرین آمار احداث هتلهای ۴ و ۵ ستاره در کشور اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی حدود ۱۲۵ هتل ۴ و ۵ ستاره از یک سال و نیم قبل آغاز شده است که این هتلها از ۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، به رغم تحریم‌ها تعدادی از سرمایه گذاران عربی، سرمایه‌گذاری‌هایی را آغاز کردند و در حال ساخت ۳هتل ۵ ستاره در مشهد مقدس هستند، این گروه از سرمایه گذاران عربی کار انتقال گردشگران شیعه را بر عهده دارند و علاوه بر این ۳ هتل، کار ساخت ۳ هتل دیگر را هم قبل از توافق وین آغاز کرده اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: سرمایه گذاران غربی ملاحظات تحریم را داشتند اما سرمایه گذاران عربی با بررسی بازار گردشگری ایران که رو به رشد و رونق است، زودتر وارد این عرصه شدند.

معاون رئیس جمهور در ادامه به قرارداد توسعه گردشگری ریلی بین شرکت ایرانی و چند شرکت اتریشی اشاره کرد و گفت: با امضای این قراردادها و تفاهم‌نامه ها کیفیت گردشگری، انتقال تجربیات و آموزش نیروی انسانی با سرعت و جدیت پیگیری می شود، ما امیدواریم این دستاوردها با گستردگی ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای شرایط پس از تحریم، بسته پیشنهادی سرمایه گذاری برای بخش خصوصی داخلی و خارجی را تهیه کرده است که بر اساس آخرین ویرایش در این بسته، نزدیک به هزارو ۳۰۰ پروژه در بخش گردشگری با برآورد مالی معادل ۲۵ میلیارد دلار در دسترس سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت، این بسته پیشنهادی به تفکیک استان و بخشهای مختلف تهیه شده و پس از ترجمه ، ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در سازمان میراث فرهنگی یک ستاد فعال شده است تا در مراحل مختلف از سرمایه گذاران، پشتیبانی، حمایت و هدایت لازم را به عمل آورد تا بروکراسی اداری در این مسیر مشکلی برای سرمایه گذاران ایجاد نکند.

وی تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که تحریمهای ناعادلانه و ظالمانه ای که بر کشور ما اعمال شد در مجموعه فرودگاهی تاثیر عمیقی داشت به طوریکه یک سوم ناوگان هوایی کشور به دلیل عدم تامین قطعات لازم زمین گیر شد و شبکه هوایی هم گسترش پیدا نکرد، اما با تدابیر وزیر راه در این حوزه ، عملیات احداث و بهره برداری از ترمینال دوم فرودگاه امام خمینی(ره) به نام ترمینال سلام در حال آماده سازی است که با بهره برداری از این ترمینال، ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) به دو برابر افزایش می یابد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: همچنین احداث ترمینال ایرانشهر با ظرفیت جابجایی ۲۰ میلیون مسافر که عملیات ساخت آن بین ۳ تا ۵ سال به طول می انجامد، ناوگان هوایی کشور را متحول می کند.

سلطانی فر گفت: برای ساخت ترمینال ایرانشهر در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) یک کنسرسیوم ایرانی اعلام آمادگی کرده است که ما امیدواریم با تدابیری که در وزارت راه اندیشیده می شود در اسرع وقت فاز دوم این فرودگاه و ترمینال سوم به بهره برداری برسد.

یادآور می شود، مراسم امضای قراداد بین گروه مالی گردشگری و گروه بین المللی هتلداری اکور با حضور مهدی جهانگیری رئیس هیات مدیره گروه مالی گردشگری، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، فرانسیس فوشه سفیر فرانسه در تهران، سباستین بازان رئیس گروه بین المللی هتلداری اکور، تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بخش خصوصی گردشگری در مجموعه هتلهای فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …