سلطانی‌فر: میراث‌فرهنگی می‌تواند مروج صلح و دوستی بین ملت‌ها باشد

تردیدی نیست که در جهان امروز، میراث فرهنگی یکی از بهترین راههای تعامل سازنده و موثر بین کشورهای جهان است که می تواند مروج صلح، دوستی و نزدیکی بین ملت‌ها باشد.

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم رونمایی از خواهران پنه لوپه و افتتاح نمایشگاه پیکره ای برای صلح؛ تندیس‌های پنه لوپه از تخت جمشید تا رم در موزه ملی ایران گفت: در ساعاتی که ما در خدمت شما و میهمانان این مراسم هستیم، پنه لوپه‌های زیادی در ایران، زنان قهرمان ایرانی، به خاطر وقوع فاجعه منا در مکه مکرمه در انتظار اولیس‌ها(شوهران) خودشان هستند که سرفرازانه آنها را بدرقه کردند، متاسفانه تعدادی از این پنه لوپه‌ها باید از پیکر بی‌جان آنها استقبال کنند و یا باید در انتظار بازگشت همسران خود بمانند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در این مراسم که با حضور وزیر میراث و فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا، سفرای کشورهای یونان، ایتالیا و واتیکان و اساتید و صاحبنظران حوزه میراث فرهنگی برگزار شد، ادامه داد: به روح پرفتوح جان باختگان این فاجعه بزرگ، حجاج ایرانی و حجاج و مسلمانان سایر کشورها که در این حادثه جان باختند درود می فرستیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: سراسر تاریخ این کشور در همه مقاطع به ویژه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد به وجود آمدن حماسه های بزرگ در جهت حفظ و حراست از کیان نظام، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور بودیم که در این حماسه‌های بزرگ از جمله حماسه ۸ سال دفاع مقدس که در روزهای سالگرد آن هستیم، پنه لوپه‌ها و زنان قهرمان، شریف و متدین ایرانی، سالهاست در انتظار اولیس‌های خودشان هستند.

سلطانی‌فر تصریح کرد: تردیدی نیست که در جهان امروز، میراث فرهنگی یکی از بهترین راههای تعالمل سازنده و موثر بین کشورهای جهان است که می تواند مروج صلح، دوستی و نزدیکی بین ملت‌ها باشد، در روزگاری که میراث فرهنگی کشورهای منطقه در برخی از کشورهای اطراف ما به دست گروههای خشونت طلب و افراطی در کشورهای عراق، سوریه، یمن و افغانستان در حال نابودی است، پرداختن به این موضوع از اهمیت دو چندان برخوردار است.

وی اضافه کرد: شاید این ویژگی مهم میراث فرهنگی یعنی نقطه اشتراک بودن آن بین کشورهای مختلف موجب شده است تا این آثار در مناطق آشوب زده هدف تخریب تاریک بینان ضدفرهنگ و تمدن بشری باشد، ما معتقدیم در این شرایط حساس برپایی نمایشگاههایی از این دست هرچند در تعداد محدود، تاکیدی بر اهمیت و حفظ میراث فرهنگی مشترک ما است، میراثی که حاصل تعامل و ارتباط دیرین فرهنگ‌ها و بیانگر ریشه‌های ما است، میراث مشترکی که بیانگر صلح و دوستی بین ملت‌ها بوده، هست و خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: با توجه به اینکه دولت فعلی ایران شعار جهان عاری از خشونت، ایجاد ارتباط دوستانه و تعاملات فرهنگی بین ایران و سایر کشورها را مطرح کرده است، امیدوارم این نمایشگاه مقدمه‌ای برای برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و تلاش‌های مشترک بین ایران و سایر کشورهای جهان در این حوزه باشد.
معاون رئیس جمهور اضافه کرد: امیدوارم در شرایط پس از لغو تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه که در سالهای اخیر به کشور ما تحمیل شده بود، بتوانیم در همه زمینه‌های کاری با تمامی کشورها تعامل داشته باشیم، در همین راستا ایتالیا می تواند جایگاه خوبی در بازار گردشگری ایران داشته باشد.

سلطانی فر با اشاره به دیدار خود با وزیر میراث و فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا، گفت: در این مذاکرات مقرر شد که یک چارچوب مشخص همکاری در ابعاد مختلف میراث فرهنگی، امور پژوهشی، همکاری بین موزه ها و گردشگری تعیین و سند همکاری در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به ایتالیا به امضاء برسد.

وی در پایان افزود: از تمامی مسئولین و کسانی که در این حرکت بزرگ، برپایی نمایشگاه پیکره ای برای صلح، نقش داشتند به ویژه مسئولین موزه ملی، موزه واتیکان، موزه کاپیتولینی و بنیاد پراد، تقدیر و تشکر می کنم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …