افتتاح موزه فرش تبریز تا یک سال آینده

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تلاش می کنیم تا با تامین و تخصیص اعتبار لازم، ۱۴ مهر سال آینده شاهد افتتاح موزه فرش تبریز باشیم گفت: فرش ایران به ویژه تبریز یکی از برند های صاحب نام در دنیاست شاید فرش های زیادی در دنیا وجود داشته باشد اما هیچ فرشی از لحاظ بافت، رنگ، طرح و کیفیت مانند فرش تبریز نیست.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی؛  مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور عصر امروزسه شنبه ۱۴ مهر) در مراسم بزرگداشت “ثبت تبریز، شهرجهانی بافت فرش ” ضمن تسلیت فاجعه منا افزود: فقط ۱۱ شهر در  دنیا به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی معرفی شدند و ما برای معرفی هنر _صنعت فرش تبریز از امتیازات ویژه استفاده کردیم و نخواستیم این رایزنی را به سال های بعد بسپاریم.

سلطانی فر ادامه داد: تبریز ریشه ای تاریخی در هنر- صنعت فرش دارد و هنرمندانش آثار خارق العاده ای را تولید کرده اند به واسطه این اتفاق تبریز در معرض دید جهانیان قرار می گیرد و این شهر می تواند نقشی تاثیر گذار در جهان داشته باشد.

وی یادآور شد: این انتخاب هر چند در جهانی شدن چهره تبریز تاثیرگذار است اما بار مسئولیت این شهر را افزایش می دهد و باید با تامین زیر ساخت ها و همبستگی ارگان ها و مردم تبریز و ایران پادشاهی شهر جهان را داشته باشد.
معاون رئیس جمهور با اشاره به  دارا بودن دانش و مواد اولیه هنر – صنعت فرش در داخل کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش عمده مواد مورد نیاز این هنر صنعت در داخل کشور و همچنین دانش زنده آن در داخل کشور وجود دارد گفت: توجه به این صنعت دستی می تواند تاثیر مثبتی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد؛همچنین توسعه این هنر می تواند تبریز را به مقصد بزرگ گردشگران تبدیل کند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به موفقیت ایران در توافق هسته ای یادآور شد: نمایندگان ایران در عرصه بین الملل حماسه آفریدند و امیدواریم با رفع تحریم ها علیه ایران شرایط صادرات صنایع دستی به ویژه صادرات فرش فراهم شود و بتوانیم از ظرفیت همه سازمان های بین المللی در زمینه توسعه فعالیت های صنایع دستی استفاده کنیم.
وی همچنین گفت: امروز همه سازمان ها متولی و مسئولان استانی و شهری تبریز نشان دادند که برای پیشرفت تبریز همگام هستند و ما از همه سازمان ها و به ویژه مدیریت شهری و شهردار تبریز برای همراهی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سپاسگزاریم.
مسعود سلطانی فر در پایان صحبتهای خود خواست تا همه ساله ۱۴ مهر ماه به عنوان روز ملی ثبت جهانی شهر تبریز گرامی داشته شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت پروژه موزه فرش تبریز گفت: تمام سعی خود را به کار می گیریم تا با تامین و تخصیص اعتبار لازم، ۱۴ مهر سال آینده شاهد افتتاح موزه فرش تبریز باشیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم از تمبر ویژه فرش تبریز رونمایی شد و سه اعتبارنامه جداگانه از طرف سازمان جهانی صنایع دستی به مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، شهردار تبریز و مدیرکل سازمان صنعت ، معدن و تجارت اهدا شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …