ابتکار: پیش بینی ها درباره تاثیر پدیده ال نینو در ایران قطعی نیست

معصومه ابتکار روز پنجشنبه در محل پارک ملی کلاه قاضی و در جمع کارکنان و محیط بانان محیط زیست استان اصفهان افزود: اخبار و اطلاعاتی که در باره تاثیر ال نینو در آب و هوای زمستانی و افزایش بارش ها از سوی مراجع گوناگون منتشر می شود قطعیت ندارد ولی در مجموع و به احتمال زیاد کشور با زمستان سردی مواجه خواهد شد.
ال نینو پدیده ای است که در اقیانوس آرام شکل می گیرد که به علت گردش امواج میانی روی تمام زمین از جمله ایران تاثیر غیر مستقیم می گذارد.
برخی اقلیم شناسان بر این باور هستند که تاثیر ال نینو بر آب و هوای ایران سبب افزایش ۱۰ تا ۲۰ رصدی بارش های جوی در طول پاییز و زمستان امسال خواهد شد.
در این بازدید همچنین مشاور اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان از وجود شش تا هفت قلاده پلنگ در محدوده پارک حیات وحش کلاه قاضی خبر داد.
علی زند مقدم گفت: بر اساس رد پا و سرگین مشاهده شده در این منطقه، احتمال وجود چند راس پلنگ قوت گرفته است.
وی افزود: ولی تاکنون تصویری از این گونه بوسیله دوربین های تله ای گرفته نشده است.
اداره حفاظت محیط زیست چهار دستگاه دوربین تله ای برای ثبت تصویر گونه های کمیاب موجود در پارک ملی کلاه قاضی نصب کرده است.
پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با مساحت بیش از ۵۰ هزار هکتار در جنوب شرقی اصفهان در مجاورت شهر بهارستان قرار دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز وارد اصفهان شد و قرار است در این سفر یک روزه در جمع تشکل های زیست محیطی حضور یابد و در کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار شرکت کند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …