بسیج امکانات کشور برای ارایه خدمات سفرهای نوروزی ۹۵

امکانات دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر برای ارائه خدمات سفرهای نوروزی سال ۹۵ بسیج می‌شود.

جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر صبح امروز ۱۵ آذرماه به منظور بررسی عملکرد دستگاههای عضو ستاد و ستادهای اجرایی خدمات سفر در استانها و همچنین بررسی طرح ساماندهی و ارتقاء خدمات سفر “ویژه نوروز ۹۵” با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

در این جلسه معاون رئیس جمهور با تقدیر از تلاش دستگاههای عضو ستاد در ارائه خدمات به گردشگران، گفت: امیدواریم با استفاده از تجربیات سالهای گذشته و بسیج امکانات، در نوروز ۹۵ خدمات مناسب‌تری را به هموطنان ارائه دهیم.

وی همچنین از دستگاههایی که در برگزاری راهپیمایی بزرگ و حضور میلیونی زوار امام حسین(ع) در روز اربعین تلاش ویژه، استثنایی و قابل تحسین داشتند، تقدیر و تشکر کرد و افزود: این حرکت بزرگ فرهنگی با تلاش همه مسئولین، دستگاهها و حضور میلیونی هموطنان در قالب یک رزمایش بزرگ و بدون کوچکترین حادثه‌ای صورت گرفت.

سلطانی‌فر اضافه کرد: هرچند با وجود تلاش‌های صورت گرفته، امکانات ایجاد شده در مرزها پاسخگوی این حجم از مراجعات زوار نبود اما به دلیل عشق و علاقه مردم، همکاری و هم‌افزایی بین دستگاهها، دستاورد ملت قهرمان ایران اسلامی در این مقطع خاص تاریخی به ثمر نشست، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همین راستا در نظر دارد پرونده ثبت جهانی راهپیمایی عظیم اربعین حسینی را با مشارکت کشور عراق تهیه و به یونسکو ارسال کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به سفر خود به شهرهای سبزوار، خوشاب ،جوین و بازدید از مسیر راهپیمایی زوار امام رضا(ع)، ادامه داد: پیاده‌روی زائران حرم امام رضا(ع) اتفاق دیگری است که مسئولین برگزاری این حرکت مذهبی در ستادی با حضور مسئولین و خیرین، ساماندهی زواری را که از شهرهای مختلف به سمت حرم امام رضا(ع) حرکت می‌کنند بر عهده دارند، این ستاد اقدمات قابل توجهی داشته و آماده ساماندهی ۳۰۰ هزار نفر از زائران امام هشتم شیعیان است، همچنین این ستاد، امکانات اسکان و ارائه خدمات به حدود ۱۰۰ هزار زائر را که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سه روز آخر ماه صفر به سمت مشهد مقدس حرکت خواهند کرد با کمک سایر دستگاهها در دستور کار دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه گروههای مختلفی از مردم از هفته‌های قبل از مبادی و شهرهای محل سکونت خود به سمت مشهد مقدس در حال حرکت هستند، همکاری و مشارکت ستاد هماهنگی خدمات سفر در برگزاری این حرکت بزرگ لازم به نظر می‌رسد.

معاون رئیس جمهور در ادامه این نشست با بیان اینکه، کمبود امکانات خدماتی در محورهای مواصلاتی کشور یکی از مشکلات عمده حوزه گردشگری است، افزود: علاوه بر تامین تسهیلات برای تکمیل مجتمع‌های خدماتی در حال احداث، ایده‌هایی در خصوص ایجاد اینگونه مجتمع‌ها مطرح شده که قابل توجه است.

سلطانی‌فر اضافه کرد: مجتمع‌های خدماتی فراز راهی که به صورت پل‌هایی در بزرگراهها و محورهای مواصلاتی کشور احداث خواهد شد از جمله طرح‌های مناسب در این حوزه است که با پیگیری‌های مستمر وزیر راه و شهرسازی مشکلات و موانع این طرح در حال برطرف شدن است و به زودی عملیات اجرایی ۴ مورد از این مجتمع‌ها در نقاط مختلف آغاز می‌شود.
وی تصریح کرد: تعداد ۶۰ مورد مجتمع خدماتی فراز راهی با توجه به مکان‌یابی صورت گرفته در کشور احداث خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ایجاد مجتمع‌های خدماتی کوچک و سریع‌النصب با استفاده از کانکس‌هایی با طراحی مناسب و زیبا، یکی دیگر از ایده‌های حل معضل کمبود مجتمع‌های خدماتی در محورهای مواصلاتی است، در این طرح با استفاده از ۶ کانکس شامل، پمپ بنزین، فروشگاه و سرویس بهداشتی می توان به گردشگران خدمات لازم را ارائه داد، برای ایجاد این مجتمع‌های خدماتی ۳۰۰ نقطه در کشور شناسایی شده است و پس از انجام اقدامات کارشناسی در مرحله نخست، امکان ایجاد ۴۰ مورد از این مجتمع‌ها وجود دارد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: حل مشکل کمبود مجتمع‌های خدماتی باید به صورت جدی و با همکاری تمامی دستگاهها دنبال شود تا رضایت همه گردشگران جلب شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: تهیه یک طرح جامع برای کل کشور با کمک استانداری‌ها و شهرداری‌ها در رابطه با میزان نیاز اماکن اقامتی، کمپ‌های موقت و تاسیسات گردشگری باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: کارگروهی متشکل از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش، دبیرخانه مناطق آزاد، وزارت جهاد کشاورزی، کانون اتومبیلرانی و جهانگردی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توانند در تهیه این طرح جامع مشارکت داشته باشند، همچنین استفاده از تجربیات کشورهای موفق در حوزه گردشگری در تهیه طرحی مناسب و قابل اجرا موثر است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های ۸گانه در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است، گفت: امروز شرایطی به وجود آمده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، سران سه قوه و مسئولان کشور بر استفاده از ظرفیتهای گردشگری به عنوان یک گنج پنهان تاکید دارند و ما باید با برنامه‌های کلان و درازمدت، کشور را از این فرصت عظیم به دست آمده منتفع کنیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سیستم ارزیابی عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر در استانها به صورت منسجم‌تری در نوروز ۹۵ اجرا خواهد شد، یادآور شد: ۳ شهر که ابتکارات و عملکرد خوبی در حوزه ارائه خدمات به گردشگران داشته باشند در نوروز سال ۹۵ به عنوان برترین شهرها انتخاب و معرفی می شوند، شاخص‎های ارزیابی و انتخاب شهرهای برتر به زودی توسط دستگاههای عضو ستاد مشخص و اعلام می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این نشست به مشارکت بخش خصوصی در احیاء و بهره برداری از اماکن و بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: پیگیری این طرح از ۲ سال پیش به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است، در این طرح کاروانسراها، خانه‌ها، حمام‌ها و رباط‌های تاریخی که قابلیت تبدیل شدن به اماکن اقامتی را دارند به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار می شود.

وی ادامه داد: ظرف چند ماه گذشته ۳۰ مورد از این اماکن به منظور احیاء و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شده است، همچنین فراخوان واگذاری ۶۰ بنای تاریخی اعلام شده و ما امیدواریم تا پایان سال عملیات واگذاری این تعداد از اماکن هم به انجام برسد.

سلطانی‌فر گفت: واگذاری این بناها به بخش خصوصی، تخریب این اماکن تاریخی را متوقف می‌کند و همچنین اشتغال ، سودآوری و جاذبه گردشگری را به همراه دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که گردشگری کشور آینده روشنی خواهد داشت چراکه همه مسئولین به این باور رسیده اند که از تمامی منابع و ظرفیتهای این صنعت سبز و زودبازده برای توسعه کشور استفاده کنند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …