ایرانگرد نیوز

پوراحمد از مستند پرتره خود غافلگیر شد/ حضور در لوکیشن فیلم‌ها

سید مازیار هاشمی درباره مستند «به خاطر کیومرث» که امروز پنجشنبه ۲۷ آذرماه ۲۱:۳۰ در جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده می شود، گفت: «به خاطر کیومرث» یک مستند پرتره است که به زندگی کیومرث پوراحمد می پردازد. مستند پرتره گونه های مختلفی دارد و این مستند جزو آثار تعاملی محسوب می شود یعنی فیلمساز با سوژه همراه شده و قصه را در فضای تعامل روایت می کند.

 

وی ادامه داد: من سعی کردم از ساختارهای معمول فاصله بگیرم چراکه چنین مستندهایی معمولا با گفتگو و مصاحبه همراه می شود که همین امر موجب ریزش مخاطب خواهد شد، در حالی که من سعی کردم از این فضا دور شوم و بیشتر گفتگوها حالت گپ پیدا می‌کند تنها توسط خود پوراحمد روایت می شود.

 

این مستندساز با اشاره به فضای مستند خود عنوان کرد: اتفاقی که در این مستند شکل گرفت این بود که من سعی کردم پوراحمد را به لوکیشن فیلم هایش ببرم و او در این لوکیشن ها درباره اتفاقاتی که در فیلم هایش رخ داده است، صحبت کند. به طور مثال ما به لوکیشن فیلم هایی همچون «شب یلدا»، «اتوبوس شب» و یا سریال هایی مثل «قصه های مجید» رفتیم. من در مستند خود ۴ اثر برجسته پوراحمد را محور قرار دادم. این چهار اثر «خواهران غریب»، «اتوبوس شب»، «شب یلدا» و «قصه های مجید» بودند.

 

هاشمی اضافه کرد: مستند «به خاطر کیومرث» دو فصل دارد، فصل اول درباره تهران و ورود پوراحمد برای فیلمسازی به این شهر است. فصل دوم نیز سفری از تهران به اصفهان است و ما به لوکیشن های داستان ها و سریال های او در این شهر می رویم، همچنین به مزار مادر وی خانم پروین‌دخت یزدانیان می رویم.

 

کارگردان مستند «به خاطر کیومرث» درباره ساخت این مستند پرتره توضیح داد: ایده ساخت این مستند صرفا به خاطر علاقه ای بود که من به شخص کیومرث پوراحمد و سینمای او داشتم. کار کردن با فیلمسازی مثل او سختی های خود را دارد چراکه او طرفداران خاص خود را دارد و شما باید سعی کنید هوشمندانه و با یک سناریوی قبلی سراغ چنین فیلمسازی بروید تا به شما اعتماد کند.

 

وی در پایان گفت: پوراحمد به سختی اعتماد می کند و من خوشحالم که وقتی سناریو و فرم فیلمنامه خود را برای او تعریف کردم، به من اعتماد کرد. بسیاری از من درباره کار کردن با او می پرسیدند و اینکه چقدر او در کارگردانی این مستند دخالت داشته است، در حالی که او در طول ساخت این مستند بیان می کرد این فیلم تو است بنابراین من باید در اختیار تو باشم. زمانی هم که برای اولین بار این فیلم را با یکدیگر دیدیم بیان کرد که در هر لحظه از تماشای فیلم غافلگیر شده است.

 

خروج از نسخه موبایل