«پلیس گردشگری» نیازی که مورد توجه قرار نمی‌گیرد

«پلیس گردشگری» نیازی که مورد توجه قرار نمی‌گیرد

افزایش تعداد گردشگران تامین امنیت آن‌ها را گوشزد می‌کند در این میان فعال شدن «پلیس گردشگری» نیازی است که مورد توجه قرار نگرفته‌است.

رحالی که خبرها از افزایش تعداد گردشگران حکایت می‌کنند و اصفهان به عنوان یکی از پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام سالانه میزبان هزاران گردشگر خارجی است اما فعالیت تنها یک کیوسک پلیس گردشگری کمبودهایی در این حوزه را گوشزد می‌کند.
با ورود به میدان نقش جهان وسعت و گستردگی نصف جهان چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. زیبایی و آوازه این میراث جهانی به اندازه‌ایست که حتا در فصول سرد سال نیز می‌توان شاهد جست و جوی گردشگران خارجی برای خرید صنایع دستی و گشت و گذار در میدان بود.
اما در فصول پر مسافر مانند بهار و تابستان تعداد این گردشگران چندین برابر می‌شود چنانکه گاه می‌توان ده‌ها گروه گردشگر از کشورهای مختلف را شاهد بود. با این وجود تنها یک کیوسک که روی آن نوشته «پلیس گردشگری» در این میدان دیده می‌شود.
 مأموران پلیس گردشگری با لباس نیروی انتظامی در کیوسک‌ها حاضر می‌شوند و نشانه خاصی از پلیس گردشگری ندارند. معمولا هم از فرماندهی نیروی انتظامی و با همان آموزش‌های پلیس به این مرکز منتقل می‌شوند و گاها سرباز وظیفه هستند که به زبان انگلیسی تسلط دارند.
ارائه اطلاعات جاذبه‌های گردشگری و آدرس، حمایت از گردشگر و محافظت از او در مقابل متجاوزان و دزدان از جمله وظایف پلیس گردشگر به شمار می‌رود چنانکه در فصول پرمسافر تعداد مراجعان به آنها به اندازه‌ای زیاد است که دو نفر در دو شیفت ۱۲ ساعته به ارائه خدمات می‌پردازند.
با این وجود در فصول سرد سال نیز تعداد گردشگران کم نیست اما رونق کیوسک پلیس گردشگر به ارائه آدرس و اطلاعات گردشگری است و دزدی‌های کمتری انجام می‌شود. در فصول پرمسافر با ازدحام گردشگران، به تبع دزدی و مزاحمت نیز بیشتر و مراجعان این کیوسک‌ها نیز بیشتر می‌شود. حتا فعال شدن کیوسک‌های دیگری از پلیس گردشگری نیز احساس می‌شود اما درحال حاضر خبری از افزایش تعداد این پلیس‌ها در حوزه گردشگری نیست.
نه تنها اصفهان بلکه تهران نیز به عنوان پایتخت ایران و پایلوت حضور گردشگران با مشکلات تامین امنیت گردشگران روبه‌روست. چنانکه مدیرکل میراث و گردشگری استان تهران نیز از طرح نیروی انتظامی برای تامین بیشتر امنیت گردشگران در مناطق پر ازدحام پایتخت خبر داده‌است.
او با تاکید برآنکه فعال شدن پلیس گردشگر با توجه به رشد ورود گردشگران به ایران یک نیاز محسوب می‌شود گفته‌است: «اما این‌که طرح آن را به چه شکلی اجرا شود، موضوعی بود که با پلیس امنیت پایتخت به بحث گذاشته شد و پس از بررسی پیشنهادها، قرار شد در مناطق پرازدحام پایتخت چیزی شبیه پایگاه اطلاع‌رسانی و انتطامی برای رسیدگی به مشکلات گردشگران راه‌اندازی و مسائل حادتر با ارجاع به کلانتری‌های محل، پیگری شود.»

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …