ایرانگرد نیوز

آیا باغ کتاب میزبان نمایشگاه کتاب ۹۵ خواهد شد ؟! معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مکان نمایشگاه کتاب در سال آینده با تامین نظر این وزارتخانه، شهرداری تهران و تشکل های ناشران انتخاب می‌شود.

در حالیکه دقیقا سه ماه پیش و در تاریخ ۲۰ مهرماه سالجاری اردشیر نوریان مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد، در نشست خبری نخستین سالگرد احداث پل طبیعت اعلام کرده بود نمایشگاه کتاب سال آینده در باغ کتاب در مجموعه اراضی عباس آباد برگزاری می‌شود؛ روز گذشته  سید عباس صالحی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  دیدار و نشست هفتگی خود با ناشران در انتشارات فرهنگ معاصر، اعلام کرد: مکان نمایشگاه کتاب در سال آینده با تامین نظر این وزارتخانه، شهرداری تهران و تشکل‌های ناشران انتخاب می‌شود.
و جمله فوق به این معناست که ممکن سال آینده هم نمایشگاه کتاب در باغ کتاب برگزار نشود و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور همچون سالهای اخیر احتمالا میهمان مصلی خواهد بود.
صالحی در این نشست در جمع خبرنگاران گفت: بسیاری از بخش‌های اجرایی برگزاری نمایشگاه کتاب براساس تفویض اختیار انجام شده به تشکل‌های صنعت نشر واگذار و تامین نظر آنان در انتخاب مکان برگزاری در سال آینده دخیل خواهد بود.
وی با بیان اینکه مکاتبات متعددی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران برای انتخاب مکان مناسب نمایشگاه کتاب انجام شده است، گفت: امروز هیاتی متشکل از نمایندگان تشکلهای صنعت نشر، شهرداری تهران و این وزارتخانه به شهر آفتاب اعزام شده است تا از نزدیک و با مطالعه میدانی، محل مورد نظر را بررسی کنند، گزارش این هیات در تصمیم گیری برای انتخاب مکان نمایشگاه موثر خواهد بود.
صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پایان یافتن عملیات عمرانی ساخت رواق های مصلای امام خمینی (ره) تهران و استفاده از فضای آنها برای نمایشگاه کتاب گفت: فضای مورد نیاز نمایشگاه کتاب ۱۲۰ هزار متر مربع است و با استفاده از رواق‌ها نیز نیازمند برپایی چادر برای غرفه ها هستیم.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد میزان هزینه اجاره فضای مصلی برای نمایشگاه نیز اظهار کرد: مبلغ دقیق آن را به خاطر ندارم و از همکاران خود می‌خواهم که مبلغ آن را در پایگاه اطلاع رسانی این معاونت اعلام کنند.
صالحی افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب محدود به ۱۰ روز نیست، برای غرفه سازی و جمع آوری غرفه ها مدت زمانی در حدود سه ماه فضای مصلی در اختیار ناشران است.
وی همچنین گفت: شهرداری تهران با تلاش و زحمت، مکانی را برای برگزاری نمایشگاه کتاب آماده کرده است و در مکاتبات خود با این وزارتخانه محاسن انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب را برشمرده است.
صالحی افزود: ما و ناشران نیز در این زمینه دغدغه‌های خود را داریم اما در نهایت با ارائه گزارش هیات بازدید کننده به شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص شیوه خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آیین نامه دچار نقصهایی است که برخی از آنها اصلاح شده است، پس از اصلاح آیین نامه خرید کتاب، نحوه انتخاب کتاب در چهار کمیته تخصصی بررسی و پس از ایجاد تعادل در بخشهای مختلف تصمیم گیری نهایی انجام خواهد شد.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: میزان خرید کتاب از بخشهای دولتی و خصوصی، میزان اختصاص کتابها به مقاطع مختلف سنی، رشته‌های مختلف و کتابهای مرجع نیز قبل از خرید مشخص خواهد شد.
سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و بررسی و رفع مشکلات ناشران، روزهای شنبه هر هفته با حضور در یکی از انتشاراتی‌های تهران در نشستی دو ساعته به این امر مهم می‌پردازد.
خروج از نسخه موبایل