ایرانگرد نیوز

بهمن نامور مطلق: ارتقا جایگاه صنایع دستی در برنامه ششم توسعه

لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه شد و در این لایحه پیشنهادی، هیچ توجهی به صنایع دستی نشده بود؛ در حالی‌که پیش از این مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی این برنامه، خواستار توجه جدی به هنرهای سنتی و صنایع دستی شده بودند.
 معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، پیش از این در واکنش به انتشار این لایحه پیشنهادی و در گفتگو با مهر گفته بود: ما می خواستیم یک‌سری از اختیارات خود را دوباره به دست آوریم و با این افزایش اختیارات، مدیریت بهتری داشته باشیم. همچنین از یک‌سری بخشودگی‌ها چون معافیت مالیاتی برای هنرمندان استفاده کنیم و تسهیلاتی را در زمینه صادرات فراهم آوریم. اما سازمان مدیریت بخش مزبور به تسهیلات را حدف کرده و بند مربوط به افزایش اختیارات را نیازمند وجود یک قانون دائم در این زمینه دانسته است.
بهمن نامورمطلق همچنین بیان کرد: امید ما این است که تا لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه در دست دولت است و تقدیم مجلس نشده، کارشناسان سازمان مدیریت، توجهی ویژه به مقوله صنایع دستی داشته باشند و با این کار هم از هنر سرزمین خود حمایت کنند هم به اقتصاد مقاومتی نزدیک شوند.
معاون صنایع دستی اظهار کرد: کمک به صنایع دستی کمک به کل کشور است. سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه‌گذاری و سودآوری جدی برای دولت به همراه دارد اما متأسفانه برنامه‌ریزان دولت اهمیت این موضوع را درک نمی کنند به این شکل زمینه‌ساز تضعیف صنایع دستی و دولت می‌شوند. شاید برای برنامه‌ریزان، صنایع دستی نسبت به سایر موضوعات از حساسیت چندانی برخوردار نباشد اما تغییرنگاه آنها صنایع دستی این کشور را نجات می‌دهد و امید را به این حوزه باز می‌گرداند.
نامورمطلق با انتقاد از سازمان مدیریت گفت: متأسفانه مسئولانی که در سازمان مدیریت حضور دارند، تصویر روشنی از صنایع دستی و هنرمندان محجوب و متین و زحمتکش آن ندارند. اگر سیاست‌های ابلاغی رهبری در این برنامه رعایت شود برای این حوزه بسیار مفید است. امیدوارم دولتی‌ها به کمک هنرمندان و صنعتگران بیایند و یاریگر این دستان نگران و امیدوار باشند. ما این موضوع را از طریق مجلس شورای اسلامی هم پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم نقایص را برطرف کنیم.
حالا معاون صنایع دستی، درگفتگو با مهر می گوید: خوشبختانه یکی از حوزه‌هایی که بسیار فعال برخورد کرد، چه در بخش خصوصی و چه دولتی، صنایع دستی بود. به این معنی که هم رئیس سازمان میراث فرهنگی با سازمان مدیریت جلسه گذاشت و اهمیت توجه به صنایع دستی را یادآور شد هم هنرمندان واکنش نشان دادند.
به گفته نامورمطلق، برخلاف آنچه در لایحه پیشنهادی آمده، سازمان مدیریت به ما قول داده و وعده کرده که در برنامه اصلی صنایع دستی به جایگاه مطلوب خود دست پیدا کند یا حداقل جایگاه آن ارتقا یابد. ، امید که با این اتفاق بر اختیارات ما افزوده و مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تولیدکنندگان و صادرکنندگان حذف شود.
معاون صنایع دستی با بیان این که همواره معتقد بوده برنامه ششم توسعه یک فرصت تعیین کننده برای صنایع دستی است، ادامه داد: با برنامه تهیه شده از سوی کارشناسان معاونت صنایع دستی این حوزه به یک جهش می‌رسد. بنابراین امیدواریم سازمان مدیریت، توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد.
خروج از نسخه موبایل