با حضور رئیس جهانی ایکوم صورت می گیرد؛ بزرگداشت صدمین سال تاسیس موزه درایران

مراسم بزرگداشت صدمین سال موزه داری ایران سال آینده با حضور پرفسور هاینس مارتین هنز رئیس شورای بین المللی موزه ها ” ایکوم “درشیراز برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ احمد محیط طباطبایی قائم مقام ایکوم ایران “کمیته ملی موزه های ایران ” با اعلام این خبر افزود: این مراسم همزمان با هفتادمین سال تاسیس ایکوم برگزار می شود.
به گفته وی درمراسم بزرگداشت صدمین سال تاسیس موزه داری درایران که همزمان با روز جهانی موزه برگزار می شود موزه داران کشور و خانواده های آنها حضور پیدا می کنند.
طباطبایی همچنین افزود :موزه ملی درسالهای نخستین تاسیس خود مدیران مختلفی از جمله ایرج میرزا شاعر معروف ایران داشته است واگر شروع رسمی فعالیت نهاد موزه در کشور را همزمان با تاسیس موزه ایران باستان “موزه ملی فعلی”درسال ۱۲۹۵در نظر بگیریم ،سال آینده به استقبال یکصدمین سال موزه داری کشور خواهیم رفت.
وی گفت :موزه ملی ایران در سال ۱۲۹۵تاسیس شد و در سال ۱۳۱۶به مکان جدید ” موزه ایران باستان” انتقال یافت.
وی تصریح کرد:ازسوی دیگر سال ۲۰۱۶هفتادمین سال تاسیس شورای بین المللی موزه ها “ایکوم” به عنوان معتبرترین نهاد موزه ای در سطح بین المللی و وابسته به یونسکو محسوب می شود.
به گفته وی این مناسبتها زمینه برگزاری باشکوه مراسم و رویدادهای روز جهانی موزه در کشور خواهد بود.
طباطبایی تصریح کرد :از طرفی سفر رئیس شورای بین المللی موزه ها به ایران که برای نخستین بار صورت می گیرد نشان از اهمیت و جایگاه کشور ایران در سطح منطقه از نقطه نظر فعالیتهای موزه ای دارد.
گفتنی است ،موزهٔ ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینهٔ آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است، که در تهران قرار دارد. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزهٔ ایران باستان و موزه دوران اسلامی است.
موزه ملی ایران مهم‌ترین موزه کشور در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیای موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دور انهای متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود بجای نهاده است. در حال حاضر موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیانگر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دست آوردهای فن‌آوری ایرانیان است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …