مراسم پایانی «کتاب سال»

مراسم پایانی سی‌و‌سومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌و‌سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش ایرانگرد نیوز ، این مراسم روز یکشنبه ۱۸ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور، علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی‌ امیری؛ مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدعباس صالحی؛ معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مجید غلامی جلیسه؛ مدیرعامل خانه کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد؛ دبیر علمی جایزه کتاب سال، محسن جوادی؛ دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال در تالار وحدت تهران برپا شد و برگزیدگان و شایستگان تقدیر معرفی شدند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که با تاخیری حدودا یک‌ساعته برگزار شد گفت: سی‌وسومین جایزه کتاب سال در حالی برپا شده است که این جایزه ۳۳ است سال با متانت و بدون هیاهوی دیگر رویدادهای فرهنگی هنری، به معرفی آثار برگزیده می‌پردازد.

جنتی با بیان این‌که یکی از نقاط ضعف در حوزه نشر کمبود معرفی آثار برتر است‌، اظهار کرد: جایزه کتاب سال ماخذی برای معرفی آثار برگزیده است‌ که می‌تواند مخاطبان را به سوی بهترین آثار‌، نویسندگان و پژوهشگران هدایت کند.

او ادامه داد: به برکت جمهوری اسلامی در این ۳۷ سال تحول شگرفی در همه حوزه‌ها پدید آمده است که حوزه فرهنگ و نشر کتاب هم از این مساله مستثنا نبوده و ما چندی پیش جشن انتشار یک میلیون عنوان کتاب از آغاز انقلاب تا به حال را برگزار کردیم؛ اگرچه شمارگان کتاب کاهش یافته و مشکلات نشر پابرجاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت تدبیر و امید، بر خلاف برخی تبلیغات، تعداد عناوین چاپ‌شده نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته، اما تعداد شمارگان کتاب‌ها پایین آمده است .

او در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به افت وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی و حوزه نشر گفت: این وضعیت تا جایی است که برخی از کتاب‌فروشی‌ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

جنتی سپس با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی‌اش برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد: برهمین مبنا ما طرح «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» را آغاز کردیم که مورد استقبال قرار گرفت و در آستانه نوروز نیز طرح دیگری به نام «عیدانه کتاب» را راه‌اندازی می‌کنیم. همچنین در راستای واگذاری بخشی از فعالیت‌ها به تشکل‌ها و کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ بخشی از کارهای اجرایی در نمایشگاه کتاب تهران به اتحادیه ناشران و تشکل‌ها واگذار شد.همچنین در بحث صدور مجوزهای نشر این امکان برای پنج استان کشور فراهم شد تا در همین استان‌ها به کتاب‌های مولفان مجوز داده شود که همه این فعالیت‌ها برای کاهش دغدغه ناشران و پدیدآورندگان بوده است.

او همچنین گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور هم افزایی فعالیت‌های دولت و مردم از سال گذشته اقدام به راه‌اندازی جشنواره پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب و همچنین تقدیر از فعالان ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کرده است.

در بخش دیگری از این مراسم محسن جوادی دبیر جایزه جهانی کتاب سال در سخنانی به مراسم اختتامیه سال گذشته جایزه کتاب سال و سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم نقد کتاب اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور محترم سال گذشته گفتند که تقدیر از کتاب و نویسنده وقتی کامل می‌شود که در کنار آن نقد هم باشد. بر همین مبنا امسال خانه کتاب فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه نقد کتاب آغاز کرد.

او سپس گزارشی از تعداد آثار رسیده به جشنواره ارائه کرد و گفت: بیشترین آثار رسیده برای داوری در جایزه جهانی مربوط به حوزه فلسفه، روانشناسی و سپس دین بوده است.

ادامه این مراسم به اهدای جوایز و لوح تقدیر به برگزیدگان آثار توسط رئیس‌جمهور اختصاص داشت.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در سخنانی گفت: ۳۷ سال از پیروزی انقلاب گذاشته اما ما هنوز احتیاج داریم انقلاب را معنا کرده و انقلابی بودن را تفسیر کنیم. ما باید شعار انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران را تفسیر کنیم.

روحانی افزود: همیشه افکار متفاوت مخالف و منتقد وجود دارد که عیب نیست. ما باید کاری کنیم که مخالف، معاند نشود. ما نمی‌توانیم همه را در یک مسیر و در یک راه قرار دهیم. اگر کلمه اختلاف به معنای تضارب آرا باشد باعث رشد فکر و اندیشه می‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه برای سخن نو گفتن و تولید علم باید فضا را بازتر و آزاد تر کنیم تا منتقد نسبت به آینده خود نگران نباشد، خاطرنشان کرد: هیچ کس در اندیشه‌اش معصوم نیست و هر کسی می‌تواند نظر دیگری را نقد و آن را کامل کند. البته ما در فضایی می‌توانیم نقد کنیم که هیچ کس به فکر حذف دیگری نباشد. همه افکار، جناح‌ها و مردم باید همدیگر را تحمل کنند و از افکار هم استفاده کنند. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که از حذف دیگران لذت ببریم پیشرفت نخواهیم کرد. جوامعی در طول تاریخ رشد کردند که درآنجا نقد و نظر آزاد بوده است.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه یکی از شعارهای انقلاب آزادی بوده است و افتخار ما این است که همواره در طول ۳۷ سال نقد و نظر آزاد بوده است تاکید کرد: ما باید فضای آزادی نقد را از دبستان به دانش‌آموزان آموزش دهیم و تشویق به خواندن کتاب را از مدرسه آغاز کنیم. باید کتاب را به سبد ضروریات خانواده اضافه کنیم. اگر مردم توانستند قوای حاکم را نقد کنند جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی خواهد بود.

وی در بخش دیگری در اظهارات خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در هفتم اسفندماه سال جاری خطاب به حضار گفت: شما فرهنگیان و اصحاب قلم و اندیشه باید همه مردم را تشویق کنید تا آن‌ها پای صندوق آرا بیایند ولو اینکه شرایط از دید شما صددرصد ایده‌آل نباشد. همه باید پای صندوق رای بروند. من مطمئنم در این شرایط سرنوشت زیباتری برای کشور رقم می‌خورد.

روحانی در ادامه با اشاره به اهمیت کتاب و تاکید دین اسلام بر علم‌جویی خاطرنشان کرد: دین اسلام ما را به علم تشویق کرده و برای آن هم مرزی نشناخته است. افتخار ما مسلمانان این است که معجزه پیامبرمان کتاب بوده و قرآن هم با خواندن شروع می‌شود. در کشور ما کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است و در کشورهای همسایه ما ده‌ها هزار کتاب خطی به زبان فارسی وجود دارد که این مسأله به معنای این است که مردم ما همواره اهل فکر، اندیشه، کتاب و خواندن بوده‌اند.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های توسعه کشور کتاب و کتابخوانی است، گفت: بی تردید کتاب می‌تواند یکی از شاخصه‌های توسعه جامعه در بخش های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و سایر بخش ها باشد. آنطور که وزیر فرهنگ در اینجا اشاره کرد حال کتاب چندان خوش نیست و اگر حال کتاب خوش نباشد یعنی ما در مسیر رشد با مشکل مواجهیم. چرا ما در این زمینه مشکل داریم و چرا تیراژ کتاب های ما پایین است؟ هرچند وضع تعداد عناوین کتاب های ما بد نیست اما تیراژ پایین است.

وی افزود: ما باید کتاب را در مسیر رقابت قرار دهیم زیرا هر چیزی که در مسأله رقابت قرار نگیرد دچار مشکل می‌شود. مراکز علمی و دانشگاهی ما باید در مسیر رقابت قرار گیرد و ما باید همه را برای رقابت تشویق کنیم؛ البته نه فقط رقابت در داخل کشور بلکه رقابت سطح منطقه و جهان.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: زمانی بود که وقتی که کتابی در قاهره چاپ می‌شد بلافاصله این کتاب در قم در اختیار پژوهشگران قرار می‌گرفت. آیا امروز وارد این رقابت در منطقه شده‌ایم؟ ما اگر وارد این رقابت نشویم نمی توانیم در نقطه‌ای قرار بگیریم که کتاب برای ما تحول‌آفرین باشد. باید حرف نو و اندیشه نو در کتاب ما وجود داشته باشد.

 آثار برگزیده و شایسته تقدیر جایزه کتاب سال به شرح زیر معرفی شدند:

برگزیدگان:

الف) کلیات

فهرست‌­نویسی

۱٫ فهرست­ کتاب‌­های فارسی‌شده چاپی، پژوهش و تدوین: فرشته ناصری، مهین فضائلی جوان، محمدکریم رحمانی­‌پور و حمزه کاهانی، زیر نظر: سیدمحسن ناجی نصرآبادی، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی، ۱۳۹۳، ۸ ج.

ب) دین

فقه و اصول

۲٫ أنوار الفقاهه، تألیف حسن‌بن‌جعفر کاشف‌الغطاء، تحقیق: المرکز العالی للعلوم و الثقافه، مرکز احیاء التراث الاسلامی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۳، ۱۰ ج.

ج) زبان

زبان­‌های باستانی

۳٫ فرهنگ ریشه­‌شناختی زبان‌فارسی، تألیف محمد حسن­‌دوست، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گروه نشر آثار، ۱۳۸۱ ۱۳۹۳، ۵ جلد.

د) هنر

معماری و شهرسازی

۴٫ گذری بر معماری متقدم مسلمانان، تألیف آرچیبالد کمرون کرسول، بازنگری: جیمز الن، ترجمه مهدی گلچین عارفی، تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری، متن، ۱۳۹۳، چهارده، ۴۱۸ ص.: مصور.

فیلم­نامه

۵٫ هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی، نوشته اصغر فرهادی، تهران: نشر چشمه، ۱۳۹۳، ۶۸۸ صفحه، مصور.

ه) ادبیات

ادبیات زبان­های دیگر

۶٫ نامه­‌های پرتب‌و‌تاب، خورخه لوئیس بورخس، ترجمه نجمه شبیری، تهران: نشر مشکی، ۱۳۹۳، ۳۷۶ ص.: مصور (رنگی).

و) تاریخ و جغرافیا

تاریخ

در بخش ترجمه دو کتاب زیر به صورت مشترک انتخاب شدند:

۷٫ نامه سرگشاده به اسکندر کبیر، تألیف پی­یر بریان، ترجمه مهشید نونهالی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، ۱۳۹۳، ۲۱۶ ص.

۸٫ استالین، تألیف ادوارد رادزینسکی، ترجمه آبتین گلکار، تهران: نشر ماهی، ۱۳۹۳، ۶۸۰ ص + ۴۸ ص.: مصور.

ز) کودک و نوجوان

علوم و فنون

۹٫ پستانداران ایران ج ۲: سگ­سانان و کفتارها، تألیف علی گلشن، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۹۳، مصور.

کلیات

۱۰٫ تاریخ ادبیات کودکان ایران: ادبیات کودکان در روزگار نو (۱۳۴۰ ۱۳۵۷)، تألیف محمدهادی محمدی و زهره قایینی، تهران: چیستا، ۱۰جلد، ۱۳۸۱ ۱۳۹۳، مصور.

شایستگان تقدیر:

الف)فلسفه و روان­شناسی

منطق

۱٫ مطالع ‌الانوار (طرف المنطق) و شرحه المسمی لوامع الاسرار فی شرح مطالع ‌الانوار، تصحیح ابوالقاسم رحمانی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، ۱۳۹۳، ۳ ج.

فلسفه غرب

تألیف

۲٫ فلسفه فرهنگ، تألیف علی‌­اصغر مصلح، تهران: انتشارات علمی، ۱۳۹۳، ۶۶۴ ص.

۳٫ فرهنگ پسامدرن، تألیف عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی، ۱۳۹۳، بیست­وچهار، ۷۸۱ ص.

ترجمه

۴٫ حیات ذهن، تألیف هانا آرنت، ترجمه مسعود علیا، انتشارات ققنوس، ۱۳۹۳، ۲ ج.

ب) دین

کلیات اسلام

۵٫ اعلام الطرائق فی الحدود و الحقائق، تالیف ابن شهرآشوب مازندرانی، تحقیق: علی طباطبایی یزدی، سیدمحمدرضا جلالی، عبدالمهدی اثناعشری، محمد طباطبایی یزدی، سیدعباس هاشمی، علیرضا آل­بویه، مصطفی صدوقی مازندرانی، گروه مصححان، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۹۳، ۳۱۹ ص.

علوم قرآنی

۶٫ خاورشناسان و ابن عباس؛ تحلیل انتقادی دیدگاه‌­های خاورشناسان درباره آثار تفسیری منسوب به ابن عباس نصرت نیل­ساز، بیست، ۳۶۶ ص.: مصور، جدول، نمودار.

۷٫ رهیافتی به قرآن کریم در تعریف قرآن محمدعابد جابری، ۶۰۸ ص.

۸٫ دانشنامه امام مهدی (ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ، تالیف محمدی ری­‌شهری، ترجمه عبدالهادی مسعودی، قم: مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، ۱۳۹۳، ۱۰ ج.

فقه و اصول

۹٫ المؤتلف من المختلف بین ائمه السلف، تألیف ابوعلی الفضل‌بن‌الحسن الطبرسی، تحقیق بنیاد پژوهش‌های اسلامی، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۳۹۳، ۶ جلد.

عرفان

۱۰٫ عهد الست، تألیف نصرالله پورجوادی، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر، ۱۳۹۳، ۳۶۸ ص.

ج) علوم اجتماعی

جامعه­‌شناسی

۱۱٫ تحلیل نظری و تطبیقی در جامعه‌شناسی، تالیف مسعود چلبی، تهران: نشر نی، ۱۳۹۳، ۳۵۲٫

علوم سیاسی

۱۲٫ حکمت، معرفت و سیاست در ایران: اندیشه سیاسی عرفانی در ایران، از مکتب اصفهان تا حکمای الهی معاصر، تألیف مهدی فدایی مهربانی، تهران: نشر نی، ۱۳۹۳، ۵۵۲ ص.

حقوق

۱۳٫ حقوق تعهدات، تالیف ابراهیم شعاریان و ابراهیم ترابی، تهران: انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌­های حقوقی شهر دانش، ۱۳۹۳، ۱۰۱۰ ص.

علوم نظامی

۱۴٫ جنگ ایران و عراق و نظریه جنگ عادلانه، تالیف مصطفی زهرانی، انتشارات صفحه جدید، ۱۳۹۳، ۴۶۰ ص.: جدول، نمودار.

د) علوم خالص

فیزیک

۱۵٫ اصول ریاضی فلسفه طبیعی، تالیف آیزاک نیوتن، ترجمه بهنام شیخ‌باقری، تهران: انتشارات رخ­دادنو، ۱۳۹۳، ۶۰۰ ص.

هیئت و نجوم

۱۶٫ مقدمه­‌ای بر اختر فیزیک جدید، تألیف برادلی کارول و دیل استلی، ترجمه جمشید قنبری و سعیده حسابی، مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۱۳۹۳، ۷۵۲ ص.: مصور، جدول، نمودار.

ه) علوم کاربردی

علوم پزشکی

تألیف

۱۷٫ سلامت در جمهوری اسلامی ایران، تالیف باقر لاریجانی، علیرضا مرندی، فریدون عزیزی، حمیدرضا جمشیدی و همکاران، تهران: مؤسسه انتشارات اطلاعات، ۱۳۹۳، ۲ ج: جدول، نمودار، نقشه.

۱۸٫ مرجع اپیدمیولوژی بیماری­‌های شایع ایران، تالیف و ترجمه شورای نویسندگان، به سرپرستی پروین یاوری، رشت: انتشارات گپ، ۱۳۹۳، ۳ ج، مصور، جدول، نمودار.

مکانیک

۱۹٫ طراحی سازه کشتی، تالیف ساسوهیسا اکوموتو، ترجمه محمدرضا خدمتی، تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مرکز انتشارات، ۱۳۹۳، ۲ ج.

کشاورزی

۲۰٫ توسعه دانش بنیان کشاورزی، تالیف سیدمحمود حسینی و ابوالقاسم شریف­‌زاده، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران، ۱۳۹۳، ۴۹۲ ص.: جدول، نمودار.

و) هنر

کلیات هنر

۲۱٫ درآمدی بر زیباشناسی اسلامی، تالیف اولیور لیمن، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی، ۱۳۹۳، ۲۹۶ + ۲ ص.

هنرهای نمایشی

۲۲٫ شکل­‌گیری و گونه‌­شناسی فیلم مستند، تالیف احمد ضابطی جهرمی، تهران: نشر رونق، ۱۳۹۳، ۳۲۸ ص.: مصور.

موسیقی

۲۳٫ جشن و موسیقی در فرهنگ‌­های شهری ایرانی، تالیف ساسان فاطمی، تهران: انتشارات ماهور، ۱۳۹۳، ۴۰۰ ص.: مصور، جدول.

۲۴٫ هارمونی جامع کاربردی: از ابتدا تا ورود به موسیقی آتونال، تالیف کامبیز روشن­‌روان، تهران: انتشارات معین، ۱۳۹۳، ۹۱۴ ص.

نمایشنامه

۲۵٫ گاهی اوقات برای زنده ماندن باید مرد، نوشته نصراله قادری، تهران: کتاب نیستان، ۱۳۹۳، ۳۷۶ ص.

ز) تاریخ و جغرافیا

تاریخ

۲۶٫ ظهور ژاپن مدرن نگاهی به مشروطه ژاپنی، تالیف ویلیام جی. بیزلی، ترجمه شهریار خواجیان، تهران: انتشارات ققنوس، ۱۳۹۳، ۴۰۶ ص.

جغرافیا

۲۷٫ آب و هواشناسی دینامیکی، تالیف حسن لشکری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، مرکز چاپ و انتشارات، ۱۳۹۳، بیست، ۲۸۸ ص.: جدول، نمودار، نقشه.

ح) کودک و نوجوان

داستان تألیفی

۲۸٫ دفترچه خاطرات یک کلاغ، نوشته مژگان شیخی، تهران: انتشارات ذکر، ۱۳۹۳، ۸۸ ص، مصور (رنگی).

داستان ترجمه

۲۹٫ شگفتی، تالیف آر. جی. پلاسیو، ترجمه پروین علی­‌پور، تهران: نشر افق، ۱۳۹۳، ۴۴۰ ص.

علوم و فنون

تألیف

۳۰٫ فرهنگنامه نجوم و ترجمه فضا، گروه مولفان، انتشارات نشر طلایی، ۱۳۹۳، ۲۸۸ ص.: مصور.

۳۱٫ ماجراهای گربه کوچولو سفید، تالیف جف ورینگ، ترجمه سارا سید ناصری، بازنویسی حسین فتاحی، تهران: انتشارات ذکر، ۱۳۹۳٫

برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال نیز به شرح زیر معرفی شدند:

۱٫ «یادگارهای شهر رم از ایران» از انتشارت کتابخانه واتیکان در رم؛ تألیف پروفسور آنجلو میکِلِه پیِه‌مونتِسِه از کشور ایتالیا

La Persia istoriata in Roma by Angelo Michele Piemontese/ Roma, Biblioteca Apostolica Vaticana, 466 pages

۲٫ «قلمِ آسمانی (خطِ کیهانی): علم و هندسه قدسی و خوشنویسی عربی(اسلامی)» از انتشارات تِیمز‌ و هادسِن؛ اثر مشترک آقایان: دکتر احمد مصطفی و پروفسور اِشتِفان اِشپرل از کشور انگلستان

The Cosmic Script: Sacred Geometry and the Science of Arabic Penmanship by Ahmed Moustafa; Stefan Sperl/ London, Thames & Hudson, 2 volumes set

۳٫ «قرآن‌های عصر اموی» از انتشارات بریل؛ نوشته پروفسور فرانسوا دِروش از کشور فرانسه

Qur’ans of the Umayyads: a First Overview by François Déroche/ Brill, 175 pages

۴٫ «مرواریدی در درون خودش: هرات و نقشه برداری خراسان (سده های ۱۵-۱۹ م.)» از انتشارات آکادمی علوم اتریش؛ تالیف پروفسور کریستینه نولِه-کریمی از کشور اتریش

The Pearl in its Midst: Herat and the Mapping of Khurasan (15th-19th Centuries)

by Christine Nölle-Karimi/ Austrian Academy of Sciences Press, 394 pages

۵٫ «شرحِ حسن بن موسی نوبختی بر کتاب “کوْن و فساد” ارسطو» از انتشارات دوگِرِیتِر؛ نوشته پروفسور مروان راشد از کشور فرانسه

Al-Hasan ibn Musa al-Nawbakhti, Commentary on Aristotle “De generatione et corruptione”: Edition, Translation and Commentary by Marwan Rashed/ De Gruyter Publishers, 438 pages

۶٫ «ترجمه قرآن کریم به زبان روسی» از انتشارات مرکز ترجمه قرآن مجید به زبانهای خارجی؛ اثر استاد ناظم زینال اُف از کشور روسیه

القرآن الکریم و ترجمه معانیه إلی اللغه الرّوسیّه/ المترجم: ناظم زینال اف/ مؤسسه ترجمان الوحی الثقافیه

The Noble Quran with a Russian Translation by Nazim Zeynalov/ Center for Translation of the Holy Quran, 606 pages

۷٫ «موزون و عقلانی: خوانش مقایسه‌ای دو رساله فارسی قرن ۱۳ میلادی در فن شاعری» از انتشارات دانشگاه سوربُن جدید؛ تالیف پروفسور ژوستین لاندو از دانشگاه هاروارد آمریکا

De rythme & de raison: lecture croisée de deux traités de poétique persans du XIIIe siècle by

Justine Landau/ Paris, Presses Sorbonne nouvelle, 291 pages

۸٫ در بخش پژوهشگر برتر نیز از پروفسور محمد لِگِنهاوزِن فارغ‌التحصیل فلسفه دانشگاه رایس تگزاس قدردانی شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …