ابتکار:ایران آماده همکاری محیط زیستی در سطح بین المللی است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ایران آماده گسترش همکاری های محیط زیستی در سطح بین المللی به ویژه با محوریت تبادل تجربیات، دانش و فناوری است.

به گزارش  ایرنگرد نیوز  از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کوبایاشی سفیر ژاپن و هیات همراه با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص مسائل محیط زیست گفت و گو کرد.
ابتکار در این دیدار با تاکید برعلاقمندی ایران به گسترش روابط با سایر کشورها به ویژه در حوزه محیط زیست و یادآوری اهمیت جهانی محیط زیست و تاثیرات جهانی معضلات ناشی از آسیب های وارده به محیط زیست، افزود: محیط زیست موضوعی جهانی است و مرزهای سیاسی شناخته شده میان کشورها نمی تواند مانعی برای حل و فصل مباحث محیط زیستی و اشتراک تجربیات در این حوزه باشد و ما معتقدیم همه کشورهای جهان برای رفع چالش های این حوزه باید با هم همکاری کنند.
معاون رئیس جمهوری، فناوری سبز، تنوع زیستی، تالاب ها، مدیریت آب، آموزش، تحقیق و پژوهش، تغییرات آب و هوا، تغییرات جهانی آب و هوایی، حمایت از دریاچه ارومیه، دریای خزر، خلیج فارس و اکوسیستم ها را از جمله زمینه های مناسب همکاری های دو جانبه میان ایران و ژاپن دانست و اظهار کرد: ایران آماده گسترش همکاری های محیط زیستی در سطح بین المللی به ویژه با محوریت تبادل تجربیات، دانش و فناوری است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رفع تحریم ها منجر به ایجاد شرایط اقتصادی جدید برای ایران خواهد شد، ابراز امیدواری کرد این شرایط جدید منتج به ایجاد زمینه ها و فرصت های نو برای محیط زیست ایران در سطح جهانی شود.
ابتکار ضمن یادآوری نقش مهم ایران در محیط زیست منطقه به خصوص با توجه به استقرار مراکز کنوانسیون های رامسر، بازل – استکهلم، همچنین مرکز توسعه علم و فن آوری اکو (۱۰ کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو هستند)، گفت: امیدواریم همکاری های مثبت ایران و ژاپن در مرحله جدید بتواند به بسط این همکاری ها در منطقه منتهی شود و همین امر منجر به استحکام و تاثیر بیشتر نقش ایران در محیط زیست منطقه و ارتقای زیست محیطی منطقه شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سپس به تاسیس صندوق ملی محیط زیست در ایران اشاره کرد و افزود: چالش های زیست محیطی مانند حفاظت و احیای تالاب ها، دستیابی به اهداف توسعه پایدار، کشاورزی سبز، حفاظت از پارک های ملی، حفاظت از مواد غذایی و انرژی پاک از جمله موضوعاتی است که با کمک های بین المللی به این صندوق می توان مرتفع کرد.
وی برگزاری پانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی محیط زیست را یکی دیگر از زمینه های همکاری ایران و ژاپن برشمرد و گفت: ژاپن می تواند در این نمایشگاه بین المللی مشارکت داشته باشد.

*** تاکید سفیر ژاپن بر گسترش روابط با ایران به ویژه در حوزه محیط زیست
کوبایاشی سفیر ژاپن نیز دراین دیدار، زمینه های مختلف محیط زیستی از جمله پدیده نوظهور گرد وغبار را از جمله علاقه مندی های ژاپن برای همکاری با ایران دانست و گفت: گزارش هایی از شهرهای ایران از جمله تهران و بندر عباس در این زمینه به دست ما رسیده است که ما در این زمینه سمینارهایی برگزار خواهیم کرد و از شما و کارشناسان محیط زیست ایران دعوت می کنیم در این کارگاه ها و دوره های آموزشی شرکت و از راهکارهای مقابله با گرد و غبار بهره مند شوند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …