رییس پژوهشکده مردم شناسی : نوروز با هویت ایرانیان پیوند تنگاتنگ دارد

رییس پژوهشکده مردم شناسی :

نوروز با هویت ایرانیان پیوند تنگاتنگ دارد

آیین‌ها همواره یکی از خاستگاه‌های هویتی جوامع کهن مانند ایران هستند و دراین میان نوروز پیوند تنگاتنگی با هویت ایرانیان دارد و ما وظیفه داریم نوروز را از جوانب مختلف علمی در حوزه‌های عمومی تقویت کنیم.

علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگردی، این مطلب را در نشست خبری آیین‌های بزرگداشت نوروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح ساخت .
او جدی تلقی کردن دانش و فرهنگ را بسیار مهم دانست و افزود: تقویت گفتمان علمی و تبدیل آن به یک آگاهی عمومی نیاز امروز جامعه است
وی گفت: در دانش مردم شناسی همواره معتقدیم که دانش کارشناسی باید به دانش عمومی تبدیل شود و و ظیفه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز در این حوزه همین است.
حسن زاده با بیان اینکه به همت همکاران و مسئولان این حوزه یک جریانی از شناخت نوروز شکل گرفته است تصریح کرد: هدف ما این است که این آگاهی‌ها را تبدیل به آگاهی‌های عمومی کنیم.
وی با بیان اینکه اولین و دومین همایش نوروز در سال های ۶۹ و۷۹ برگزار شده است گفت: با تلاش‌های صورت گرفته موفقیت‌های زیادی در این زمینه به دست آمده و توانسته‌ایم یک آگاهی نسبی در این حوزه ایجاد کنیم .
او در ادامه از اصحاب رسانه خواست تا با اطلاع رسانی جامع در خصوص برگزاری همایش علمی “نوروز میراث صلح” و معرفی آیین‌های کهن نوروز فعالان این حوزه را یاری کنند .
رییس پژوهشکده مردم شناسی با اشاره به اینکه همایش علمی “نوروز میراث صلح “با یک وقفه طولانی دوباره در حال شکل گیری است افزود: آیین‌ها همواره یکی از خاستگاه‌های هویتی جوامع کهنی مانند ایران محسوب می شوند و دراین میان نوروز پیوند تنگاتنگی با هویت ایرانیان دارد و ما وظیفه داریم نوروز را از جوانب مختلف علمی در حوزه‌های عمومی تقویت کنیم .
او با اشاره به اهمیت گفتمان صلح تصریح کرد: همایش یاد شده با ۵۰سخنرانی علمی وحضور اساتید و چهره‌های شناخته شده این حوزه اعم از بلوک باشی، زهره زر شناس، قطب الدین صادقی و… در تلاش است زوایای مختلف ارتباط صلح را با نوروز و مفهوم گفتمان هم زیستی مطر ح کند .
حسن زاده گفت: سه کتاب “مردم شناسی نوروز، آیین صلح”، “نوروز و آیین صلح و زندگی ” و “چکیده مقالات همایش ” توسط انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در قالب این همایش به چاپ رسیده است .
وی با اشاره به موفقیت ترکیه در معرفی آیین نوروز و ارتقای صنعت گردشگری خود گفت: ترکیه با تقویت دیپلماسی علمی و فرهنگی از طریق تولید علم و برگزاری کنفرانس‌ها توانسته است به این موفقیت دست یابد .
او با بیان اینکه ما نیز باید به سمت برگزاری کنفرانس‌های علمی رفته و گفتمان علم را تقویت کنیم تا جایگاه ایران در مفهوم صلح و نقش ایران در ارتباطات تمدنی مشخص شود گفت: این کار نیازمند تلاشی بزرگ است و باید گام به گام با تولید فرهنگ و علم به سمت معرفی جایگاه نوروز حرکت کنیم .
                     
نوروز بزرگترین میراث ناملموس ایرانیان
 سمیع‌الله مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی و رئیس شورای سیاست گذاری برنامه‌های نوروز نیز در ادامه این نشست، نوروز را یکی از کهن‌ترین عناصر فرهنگ و تمدن ایران و بزرگترین و قویترین میراث ناملموس ایرانیان دانست و گفت: نوروز مهمترین میراث فرهنگی بشر، نماد گذشت، پاکی، وحدت، همدلی، نوپرستی، صلح و امنیت است .
او افزود: تمامی انسان‌هایی که به فرهنگ نوروز وابسته‌اند از هر قومیتی فارغ از سطح اقتصادی و اجتماعی نوروز را جشن می گیرند و در زمان آن کنار هم جمع شده و در انتظار سال نو می مانند .
وی با اشاره به اینکه نوروز گستره جغرافیایی گسترده‌ای را در آسیا شامل می شود گفت: نوروز در کشورهای تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان، ترکیه، عراق، ازبکستان و … به عنوان آیین ملی و در کشورهای هند و پاکستان به عنوان جشنی بزرگ برگزار می شود.
مکارم با بیان اینکه پرونده نوروز مشترکا با ۱۲کشور و با مدیریت ایران به ثبت جهانی رسیده است تصریح کرد: این اقدام تعهداتی را برای ایران ایجاد کرده که با برگزاری آیین‌های خاص نوروزی امسال به دنبال عملی کردن آنها هستیم .
او افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور بزرگداشت آیین ملی نوروز که به عنوان میراث ناملموس به ثبت جهانی رسیده است برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده که در قالب ستادی از مرداد ماه سال  ۹۴تدوین و پیگیری شده است .
وی برگزاری نوروزگاه‌ها، همایش عروسک‌های بومی و نوروزی، همایش ملی نوروز، نمایشگاه عکس، جشنواره عکس مردمی نوروز، تألیف و انتشار کتابهای تخصصی نوروز (کتابهای گفتگو، نوروز، عروسک‌های نوروزی، مجموعه مقالات همایش ملی نوروز، چکیده مقالات همایش ملی نوروز ، پژوهش‌های مردم شناسی ) همایش ملی نوروز و … را از برنامه‌های آیین ملی بزرگداشت نوروز سال ۹۵سازمان میراث ، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد .
مکارم گفت: افتتاحیه همایش ملی نوروز ۱۸اسفند در موزه ملی ایران با مراسم نقاره‌زنی، نوروزخوانی، باران‌خواهی و …همراه خواهد بود .
نمایش عکس‌هایی از برگزاری آیین‌های نوروزی در کاخ گلستان
 فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی نیز در این نشست از برگزاری نمایشگاه عکسی از آلبوم خانه کاخ گلستان حاوی ۲۷عکس از نحوه برگزاری نوروز در سالها گذشته خبر داد .
او افزود: همچنین نمایشگاه نوروز و ملل بر پایه پرونده ثبت آیین نوروز در یونسکو در ایام نوروز برگزار می‌شود که شامل عکس‌هایی از جلوه‌های نوروز در  ۱۲کشوری است که این آیین را برگزار می کنند
وی با بیان اینکه پیام نوروز دوستی با طبیعت است تصریح کرد: با برگزاری برنامه‌های نوروزی در تلاش هستیم زندگی مردم را به سمت حفظ ماهیت نوروز سوق دهیم .
نظری با اشاره به گستردگی فرهنگ و اقلیم ایران تصریح کرد: هر یک از شهرهای ایران آیین‌های خاص نوروز را دارند که یک دست نبوده و قابل تأمل هستند .
او افزود: در قالب برگزاری نوروزگاه‌ها بیش از ۳۰آیین نوروزی را در استانهای کشور شناسایی کرده ایم .
یدا… پرمون مدیر کل حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری نمایشگاه عروسکهای بومی و نوروزی تصریح کرد: عروسکهای بومی از جنبه‌هایی بسیار مهم و یک عنصر برجسته میراث فرهنگی ناملموس هستند .
او با اشاره به فعالیت موزه‌های عروسک در سراسر کشور افزود: فعالیتهای گسترده‌ای که در این حوزه در حال شکل گیری است برگزاری این نمایشگاه را سبب شد

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …