کانون جهانگردی از کتاب «جوان و ایمنی راه» رونمایی کرد

کتاب جوان و ایمنی راه، در مراسمی با حضور نمایندگان ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و مردم نهاد داخلی و خارجی از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

به گزارش ایرانگرد نیوز  به نقل از روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، در این مراسم که روز ۱۷ اسفند ماه در محل دفتر مرکزی این کانون برگزار شد،  ابراهیم رضایی بابادی، مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، در سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های کانون در راستای ترویج فرهنگ اتومبیلرانی ایمن و گسترش فعالیت‌های آموزشی در این حوزه گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از سال گذشته فعالیت‌هایی را در راستای تحقق اهداف سازمان ملل متحد، در زمینه اجرای برنامه “دهه اقدام برای ایمنی راه‌” و کاهش حوادث ناشی از سوانح جاده‌ای در کشور آغاز کرده و برنامه‌های متنوع و متعددی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: در این زمینه ما “کمیته ترویج فرهنگ اتومبیلرانی ایمن” را راه‌اندازی کردیم تا در کنار سایر دست اندرکاران حوزه ایمنى راه‌های کشور، با همکارى سازمان‌ها و نهادهاى مرتبط و از طریق برگزارى رویدادهاى فرهنگى و هنرى ویژه گروه‌هاى سنى کودک، نوجوان و جوان در افزایش آگاهی شهروندان به ویژه گروه‌های سنی حساس و ارتقای ایمنی در تردد، گامی هر چند کوچک را برداریم.

رضایی بابادی، از تدوین و انتشار کتاب جوان و ایمنی راه به عنوان یکی از اقدامات فرهنگی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در زمینه اقدام برای ایمنی راه یاد کرد و ادامه داد: مولف این کتاب نللی غصینی بوده و ترجمه و انتشار آن در همه کشورهای عضو فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA)، از سوی این نهاد بین‌المللی پیشنهاد شده و کانون نیز به عنوان یکی از اعضای فعال FIA، با ترجمه و انتشار این اثر ارزشمند سعی دارد به کاهش سوانح رانندگى و تردد ایمن جوانان در جامعه کمک کند.

مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی خاطر نشان کرد: البته پیام‌های آموزشی می‌تواند در قالب اپلیکیشن‌ها و از طریق فضاهای مجازی نیز ارائه شود تا علاوه بر تاثیرگذاری بیشتر، دسترسی به آنها نیز آسانتر بوده و همچنین کاربرد آن برای عموم مردم امکانپذیرتر شود.

وی به آمار و ارقام ارائه شده در زمینه میزان تلفات سوانح جاده‌ای در ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهایی که از سوی سازمان‌های ذیربط اعلام می‌شود، هر ساله در حدود ۱۸ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و اغلب این افراد را جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند. این به مثابه آن است که کشور ما در جنگی قرار دارد که هر ساله ۳ تا ۴ لشکر خود را از دست می‌دهد.

رضایی اضافه کرد: هر کدام از جوانان این لشکر می‌تواند متخصص، دانشمند و یا فردی تاثیر گذار در کشور باشد که متاسفانه به دلایل مختلف جان خود را از دست می‌دهند. نمی‌توان از این نکته چشم پوشی کرد که این موضوع علاوه بر خسارات مادی، صدمات روحی و معنوی جبران ناپذیری را نیز به جامعه تحمیل می‌کند.

وی بیان کرد: بخشی از تصادفات جاده‌ای در گروه سنی جوان و نوجوان به تخلیه انرژی و علاقه به سرعت و هیجان این قشر از جامعه بازمی‌گردد؛ اما بخش دیگر آن به واسطه مشکلات موجود در زمینه آموزش، فرهنگ، خودروهای نا ایمن و … بروز می‌کند.

مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با بیان اینکه “هر کاری در زمینه کمک به کاهش تلفات رانندگی انجام دهیم باز هم اندک و ناچیز است” یاد آور شد: از دست دادن حتی یک فرد از جامعه هم زیاد است. ما اگر به اندازه ساختن اتوبان‌های استاندارد و یا بهبود وضعیت حمل و نقل بودجه نداریم اما می‌توانیم با فرهنگ سازی و آموزش نقش مهمی را در این حوزه ایفا کنیم.

رضایی در پایان گفت: همه ما در این زمینه مسئول هستیم و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از همه دانش آموزان، دانشگاهیان، خبرنگاران و صاحب نظران دعوت می‌کند تا طرح‌ها و ایده‌های سازنده و نقطه نظرات خود را برای بهبود برنامه‌های فرهنگی در زمینه اقدام برای ایمنی راه و ترویج فرهنگ اتومبیلرانی ایمن ارائه کنند تا در پایان و پس از انجام بررسی‌های کارشناسی بهترین طرح‌ها انتخاب و به صاحبان آنها جوایز نفیسی اهدا شود.

حسینعلی قلی زاده، مدیر امور بین‌الملل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز در این مراسم برای معرفی بیشتر کتاب جوان و ایمنی راه گفت: این کتاب از سوی سازمان جوانان ایمنی راه تهیه شده و در اکثر کشورهای عضو عضو فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA)، ترجمه و منتشر شده است.

وی افزود: هم اکنون ۳ هزار نسخه از آن در ایران نیز به چاپ رسیده و پس از رونمایی در اختیار ارگان‌های مرتبط با حوزه ایمنی راه و جوانان قرار می‌گیرد تا به صورت هدفمند توزیع شود.

قلی زاده اضافه کرد: انتشار این کتاب از جمله فعالیت‌های FIA برای حمایت از کمپین “اقدام برای ایمنی راه” که از سوی سازمان ملل متحد و سازمان جهانی یونیسف راه‌اندازی شده است، محسوب می‌شود.

در بخش دیگری از مراسم، دکتر علیرضا اسماعیلی، عضو مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی دانشگاه شهید بهشتی، از سوانح جاده‌ای و تصادفات به عنوان یکی از مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌های مهم در دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته یاد کرد و گفت: در زمینه تصادفات و سوانح جاده‌ای یکی از تاسف بارترین مسائل این است که بیشترین آمار تلفات این گونه حوادث به گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال، یعنی نیروی مولد و جوان جامعه اختصاص دارد.

وی افزود: سرعت و رانندگی یکی از تفریحات مورد علاقه جوانان شناخته می‌شود، در این شرایط لازم است در کنار بالا بردن آگاهی و دانش عمومی، با ایجاد و راه‌اندازی پیست‌های اتومبیلرانی استاندارد و مجهز، زمینه تخلیه هیجان و انرژی جوانان را فراهم آوریم. به نظر می‌رسد  کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بتواند در این حوزه اقدام کند.

در ادامه، بهروز غروی، مدیر عامل جمعیت طرفداران ایمنی راه، نیز ضمن تبریک به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به خاطر تهیه و انتشار کتاب جوان و ایمنی راه، گفت: کانون روی مسئله مهم جوانان متمرکز شده و در حوزه‌ای قدم گذاشته است که بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را از آن خود کرده‌اند.

وی افزود: جمعیت طرفداران ایمنی راه، نیز تلاش می‌کند تا با همکاری در اجرای پروژه‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و همچنین اجرای طرح‌های متنوع فرهنگی، این کانون را در مسیر پیشبرد اهداف خود یاری کند.

در مراسم رونمایی از کتاب جوان و ایمنی راه، ویل پارکس، نماینده دفتر یونیسف در ایران، جواد هدایتی، مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک- سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سرگرد عموزاده، کارشناس معاونت پژوهش دانشکده راهور، حضور داشتند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …