اعمال نرخ جدید جرایم رانندگی از ۲۵ اسفند

رییس پلیس راهور نیروی انتظامی از اعمال نرخ جدید جریمه‌های رانندگی از ۲۵ اسفند خبر داد.

سردار تقی مهری در حاشیه برگزاری مراسم آماده باش نوروزی پلیس که امروز در دبستان دخترانه فاطمه زهرا(س) برگزار شد، در این باره گفت: نرخ جریمه‌ها ۲۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و از ۲۵ اسفندماه اجرایی می شود.

وی اظهار کرد: قانون رسیدگی به تخلفات بعد از ۴۰ سال اصلاح و از سال ۹۰ اجرایی شد.

رییس پلیس راهور ناجا اضافه کرد:‌در مفاد قانوتی ۲۱ و ۲۲ پیش بینی شده که نیروهای انتظامی، وزارتخانه های دادگستری،کشور و راه و شهرسازی به هیات وزیران نرخ جریمه را پیشنهاد دهند که این اتفاق در سال ۹۲ رخ داد.

وی در ادامه گفت: امسال هیات وزیران تصمیم به افزایش نرخ جریمه ها گرفت که از حدود ۷۰ جریمه ،نرخ حدود ۴۰ جریمه افزایش یافت. دولت این موضوع را تصویب و ابلاغ کرد البته در یک مرحله دیوان عدالت اداری به موضوع تورم آن اشکال وارد کرد و مجددا هیات وزیران در دو روز گذشته نرخ جدید را تصویب کرد.

سردار مهری افزود: این جریمه ها برای کسانی که تخلفاتشان موجب از بین رفتن آرامش مردم می شود، نقش بازدارندگی دارند.

مهری در ادامه اظهار کرد: از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۳ بیش از ۱۰ هزار نفر در تصادفات کمتر کشته شده‌اند، در ۱۰ ماهه اول سال جاری حدود ۴۵۰ نفر نسبت به سال گذشته کمتر در تصادفات جان باخته‌اند، این در حالی است که تعداد خودروها افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه براساس آمارها، تخلفات حادثه‌ساز چند عامل عمده دارد، اظهار کرد: اگرچه تعداد این تخلفات اندک است، ولی موجب تلخ‌کامی خانواده‌ها در ایام نوروز می‌شود از جمله آنها به سرعت غیرمجاز، رانندگی هنگام خستگی و خواب‌آلودگی می‌توان اشاره کرد. در نوروز سال گذشته در استان‌هایی مانند اصفهان، خراسان‌رضوی، سمنان، فارس و آذربایجان شرقی نزدیک به ۴۰ درصد از واژگونی خودروها به علت خستگی و خواب‌آلودگی راننده بود.

رییس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: پلیس هیچ اغماضی در برخورد با رانندگانی که تخلفات حادثه‌ساز می‌کنند انجام نمی‌دهد.

مهری در ادامه گفت: شاید یکی از عوامل بازدارنده در تخلف رانندگان، نرخ جریمه باشد. در سال ۹۰ افزایش نرخ جریمه باعث کاهش تصادفات رانندگی شد. از سوی دیگر با نصب دوربین در تونل توحید، پل طبقاتی صدر و تونل نیایش رانندگان سرعت خود را کنترل کردند به نحوی که هیچ تصادف فوتی نداشته‌ایم، این در حالیست که در تونل توحید قبل از نصب دوربین، شاهد وقوع چنین تصادفاتی بودیم.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا، دوربین‌ها می‌تواند یکی از ابزارهای کنترل رانندگان متخلف باشد. امسال کمتر از ۶۰۰۰ تصادف منجر به فوت داشته‌ایم که در نیمی از آنها راننده مقصر بود.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به مزایای اجرای طرح همیاران پلیس اظهار کرد: اجرای چنین طرح‌هایی موجب خودباوری دانش‌آموزان و فرهنگ‌سازی در جهت تبعیت از قوانین می‌شود و آنها با تذکرات خود می‌توانند به ارتقای فرهنگ ترافیک کمک کنند.

مهری اضافه کرد: همکاران ما در سطح کشور در اجرای قوانین با دقت عمل می‌کنند. حضور گسترده پلیس همراه با رعایت ادب و احترام در مقابل متخلفان همراه است و ما از تجهیزات نصب شده مانند دوربین‌های شهرداری در سطح شهر و دوربین‌های نصب شده از سوی وزارت راه و شهرسازی بهره می‌بریم.

وی درباره شماره گذاری خودروها نیز اضافه کرد: یکی از وظایف پلیس در زمینه شماره‌گذاری وسایل نقلیه، رعایت استانداردهایی است که از سوی دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، به پلیس اعلام می‌شود. امیدواریم با ایجاد یک رقابت سالم در کشور، شاهد ارتقای ایمنی باشیم.

رییس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: پلیس هرگز در مقابل انجام وظایف خود کوتاهی نکرده است. به عنوان نمونه در زمینه ضرورت برخورداری خودروها از کیسه هوا و ترمز ضد قفل سختگیری‌هایی کرده است. در حال حاضر هر خودرو دست کم باید دو کیسه هوا داشته باشد و در غیراین صورت شماره‌گذاری نمی‌شود.

مهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امروز آماده‌باش همیاران پلیس است و آنها آماده می‌شوند که در ایام نوروز به وظایف خود عمل کنند. از زمانی که بین پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت آموزش و پرورش همکاری‌هایی آغاز شد، شاهد ارتقای فرهنگ ترافیک در سطح جامعه بودیم امیدواریم امسال نیز همیاران پلیس مانند سال‌های قبل به وظایف خود عمل کنند و باعث جلوگیری از صدمات رانندگی شوند.

 

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …