افزایش ۸۸ درصدی بودجه صنایع دستی در سال ۹۵

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بر اساس مصوبات دولت، سال آینده با افزایش اعتبار ۸۸ درصدی در صنایع دستی مواجه هستیم .

بهمن نامور مطلق روز دوشنبه در نشست خبری گزارش سالیانه صنایع دستی در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: برای اولین بار در متن قانون بودجه، ۳۰۰ میلیارد ریال به صنایع دستی تخصیص داده شد و قرار است ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز از اعتبارات هزینه ای در اختیار ما قرار گیرد.

** ۲۵۰ میلیارد ریال گردش مالی سال ۹۴
معاون صنایع دستی کشور در بخش اول صحبت هایش به ارائه گزارش عملکرد این معاونت در سال ۹۴ پرداخت و عنوان کرد: بیش از ۵۵۰ بازارچه نوروزی در سراسر ایران برگزار کرده ایم که با رقم ۲۵۰ میلیارد ریال گردش مالی ، سال بسیار خوبی برای هنرمندان این رشته ها بوده است.
وی افزود: سال ۹۴ سال خشکسالی مالی بود و ما سال سختی را پشت سر گذاشتیم. بسیاری از کارهایی که جزو برنامه های ما بود، آنطور که باید انجام نشد. تقریبا در حوزه هایی که فعالیت داشتیم افت و رشد منفی نداشتیم ولی به اهداف مطلوبمان نیز نرسیدیم.
معاون صنایع دستی اضافه کرد: با توجه به زیرساخت هایی که برای سال آینده آماده شده، ما نسبت به سال آتی خوش بین هستیم و امیدواریم سال آینده سال شکوه و رونق صنایع دستی باشد.
نامورمطلق ادامه داد: ما در سال ۹۴ به بیش از ۱۱۰۰ اثر نشان ملی داده ایم و این یک نهضت است. این نشان برکات بسیاری را به همراه دارد که اصلاح مواد اولیه و افزایش کیفیت و تولید انبوه از جمله تاثیرات آن بوده است.
وی گفت: امسال دوسالانه چوب را برگزار کرده ایم و ۹ اثر برای کاندیدای جهانی انتخاب شده اند. ما در سال گذشته در حوزه سفال و رودوزی های سنتی نیز دو اثر جهانی داشتیم.

** مشهد و لاله جین نامزد شهرهای جهانی فیروزه و سفال در سال ۹۵
نامور مطلق اظهار کرد: نامگذاری دو شهر جهانی برای نخستین بار یکی دیگر از دستاوردهای این حوزه بوده است. ما برای نخستین بار اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی بعد از جیپور هند داشتیم، تبریز شهر بعدی بود که در حوزه صنایع دستی ثبت شد و این نوید خوبی است که ما را به صنایع دستی جهانی برگرداند.
معاون صنایع دستی تصریح کرد: مشهد برای سنگ های قیمتی و بخصوص فیروزه و لاله جین برای سفال به عنوان نمایندگان ما برای فهرست کاندیداهای شهر جهانی به شورای جهانی صنایع دستی پیشنهاد شدند و سه شهر سیرجان برای گلیم ، میبد برای زیلو و مریوان برای گیوه نامزدهای شهر ملی خواهند بود.
وی درباره انتخاب شعار سال نیز گفت: با انتخاب شعار سال نساجی برای سال ۹۴، موتور نساجی سنتی ما راه افتاد. استان یزد که نساجی را تقریبا از دست داده بود وما هیچ ترمه سنتی نداشتیم. در سال جاری کاندید شهر نساجی شد و قطعا سال آینده یکی از شهرهای ملی ما معرفی خواهد شد.

** سال ۹۵، سال سنگ های قیمتی
نامور تاکید کرد: سال آینده را به عنوان سال سنگ های قیمتی نامگذاری کرده ایم و برنامه ای برای تولید و ترویج سنگ های قیمتی داریم؛ زیرا این حوزه تجارت خوبی در دنیا دارد و ما سهم کمی در آن داریم. در برخی از موارد تا ۵۰۰ میلیون دلار گردش مالی در این حوزه است و امیدواریم ما سهمی از آن داشته باشیم.
نامور مطلق ادامه داد: در حوزه تولید نیز سامانه اطلاعاتی ما اصلاح شده است. همین طور دستورالعمل ها و مجوزهای این حوزه اصلاح شده است. کارگاه ها شناسایی و درجه بندی شده اند. نمونه سازی ۲۰ دستگاه تولید صنایع دستی یکی دیگر از کارهای ما در حوزه تولید است که این گام در تحقق دانش بنیان کردن تجهیزات این صنعت برداشته شده است.

** رفع خلاء قانونی صدور مجوز به حراجی ها و نمایشگاه ها
وی اضافه کرد: در حوزه بازرگانی، نمایشگاه های خوبی برگزار کردیم که یکی از آنها اکسپو بود و ما مقام دوم را از آن خود کردیم. در سفر ریاست جمهوری به فرانسه صنایع دستی پیشانی فرهنگی کشور ما در پاریس شد و قرار است همراه رئیس جمهور در سفر به اتریش نیز پیشانی فرهنگی ایران باشیم.
نامور افزود: استعلامی که از بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری انجام شد این اجازه را داد که معاونت صنایع دستی مجوز حراجی های این حوزه را صادر کند. این موضوع امکانات تازه ای برای رفع مشکلات و محدودیت هایی را که داشتیم ایجاد کرده است.
وی عنوان کرد: کار مشکلی بود تا فروشگاه های مجازی در عرض دو سال از هیچ به ۱۷۰ فروشگاه افزایش یابد.

** راه اندازی ۱۰ بازارچه دائمی
معاون صنایع دستی تبیین کرد: بازارچه های صنایع دستی ما در حد مطلوب نبود. شعار ما هر شهرستان یک بازارچه است و در حال حاضر با بازارچه اودلاجان ما ۱۰ بازارچه صنایع دستی دائم در کشور داریم و امیدواریم این تعداد را در سال آینده افزایش دهیم.
نامورمطلق گفت: راه اندازی انجمن صادر کنندگان صنایع دستی دیگر اقدام ما بود. همچنین رشد صادرات صنایع دستی امسال ۱۸ درصد بوده و سال گذشته ۳۶ درصد. امیدواریم تا آخر سال نیز شاهد رشد بیش از این آمار باشیم. این در حالیست که ما در بسیاری از حوزه ها به دلیل مشکلات اعتباری رشد منفی داشتیم، اما در حوزه صنایع دستی رشد ۱۸ درصدی داشته ایم و رشد فروش ما در فروش داخلی ۶۰ درصد بوده است

**مبارزه با قاچاق در شیشه جات
وی ادامه داد: با توجه به انتقادها از ورود کالاهای قاچاق خوشبختانه ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق از ما همکاری خواسته و دوستان ما گشت هایی گذاشتند که برای نخستین بار کالاهای قاچاق در حوزه شیشه را رصد کنند. در این جشن ها به نتایج خوبی رسیدیم.

** حضور صنایع دستی در جشنواره فجر سال آینده
نامور گفت: در نظر داریم نمایشگاه هزار دستان با هزار اثر برتر صنایع دستی را برگزار کنیم و ما سیاست راهبردی ما ارائه صنایع دستی کیفی در دنیا است و به این کیفیت اشتهار داریم.
معاون صنایع دستی تصریح کرد: ما در سال های گذشته غایب بزرگ جشنواره فجر بوده ایم و حتما در سال آینده برای حضور جدی در جشنواره فجر برنامه داریم و از ۱۱۰۰ اثر برگزیده نشان ملی ۱۰۰ اثر را در جشنواره فجر سال آینده نمایش داده و مسابقه ای در این زمینه برگزار می کنیم.
نامور مطلق خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه صنایع دستی زیبایی شناسی بود به همین دلیل این اداره را راه اندازی کردیم تا به طرف شناسنامه دار کردن آثار فاخر پیش برویم.
وی در پایان شناسنامه دار کردن همه آثار صنایع دستی، برگزاری حراجی ها و کمک به بیمه هنرمندان را از دیگر اقدامات سال آینده برشمرد.
وی یادآور شد: علاوه بر راه اندازی بازارچه عودلاجان در سال آینده که مرمت آن در سال جاری صورت گرفته بود، در آباده، شوشتر و زنجان به تاسیس و راه اندازی بازارچه هنرهای سنتی و صنایع دستی در محوطه آثار تاریخی این شهر ها اقدام می کنیم و خوشحالیم که برای اولین بار صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی دارای فراکسیون مستقل شده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …