مدیرکل پایگاه‌های میراث جهانی: سوق دادن ۵۰ پایگاه ملی برای جهانی شدن اولویت مهم سال ۹۵ است

مدیرکل دفتر پایگاه‌های میراث جهانی گفت: تقویت و سوق دادن ۵۰ پایگاه ملی برای جهانی شدن اولویت مهم سال ۹۵ این مجموعه است.

فرهاد عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا اظهار کرد: جذب همکاری های مشترک بین المللی جهت حفاظت و ساماندهی پایگاه ها، در سال جاری با تلاش بیشتر صورت می گیرد.
وی افزود: بخش های آموزش و انتشارات در همه سطوح در پایگاه ها نیز در سال ۹۵ جدی تر دنبال می شود.
عزیزی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ اکثر پایگاه های ملی نظیر ابیانه، زیویه، تپه نوشیجان، بافت سمیران، اردکان، بافت ابرکوه، محور ساسانی کرمانشاه، بافت شیراز، تپه حسنلو، بسطام و کندوان که در گذشته دچار مشکل بودند، احیاء و مجدداً راه اندازی شدند.
وی اظهار کرد: در همین سال، ۱۱ قنات کاندیدای ثبت جهانی شدند و مجموعه پایگاه های قنات ایرانی در استانهای مرکزی، اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی، یزد راه اندازی شد.
عزیزی، آماده سازی و ایجاد زیرساخت های موردنیاز در پایگاه شهر تاریخی یزد، راه اندازی هیأت راهبردی پایگاه های ملی بعد از ۷ سال تعطیلی، برگزاری کارگاه های آموزش ملی و بین المللی مختلفی در پایگاه ها ازجمله کارگاه دو هفته ای ظرفیت سازی در مدیریت پایگاههای میراث جهانی و کارگاه ماسوله را از مهمترین اقدامات این مرکز در سال ۱۳۹۴ برشمرد.
وی افزود: در ثبت و راه اندازی پایگاههای ملی نیز سیر تصاعدی داشتیم به طوری که در سال ۱۳۹۲ پنج پایگاه ملی فعال، سال ۱۳۹۳ حدود ۲۰ پایگاه ملی فعال و سال ۱۳۹۴ بالای ۵۰ پایگاه راه اندازی کرده ایم.
عزیزی درباره تفاوت محسوس برنامه های پایگاههای میراث فرهنگی را در نوروز امسال نسبت به نوروز سال قبل، تصریح کرد: تفاوت این بود که بسیاری از مردم و مسافرین نوروزی لحظه تحویل سال را در کنار آثار تاریخی و ثبت جهانی جشن گرفتند، در تخت جمشید، پاسارگاد، توس و بسیاری دیگر از پایگاهها امسال تلاش همکارانم بر این بود که علاوه بر ایجاد شرایط مناسب بازدید مردم از آثار، با برگزاری جشنواره های مختلف، نمایش های آیینی، بازیهای بومی، شاهنامه خوانی، حافظ خوانی، اجرای نقالی و موسیقی زنده و محلی فضایی فرهنگی و جذاب برای بازدیدکنندگان و مسافرین نوروزی ایجاد شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …