سال ۹۵ همراه با پاییزی خشک و زمستانی پرباران

مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: بررسی ها نشان می دهد بارندگی در پاییز امسال در سراسر کشور از جمله تهران و به غیر از نوار ساحلی با تاخیر آغاز می شود اما زمستانی پرباران در پیش خواهیم داشت.

مجید آزادی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در نیمه اول پاییز و اواسط آبان ماه، بارش در سراسر کشور به جزء نوار شمالی کمتر از حد طبیعی است و از این زمان به بعد به تدریج به شرایط عادی برمی گردد.

وی اظهار کرد: همچنین همزمان با تاخیر در بارندگی، افزایش یک تا ۱٫۵ درجه ای دما را نسبت به میانگین بلندمدت در پاییز در سراسر کشور داریم اما کمینه دما که در صبح ها احساس می شود، تغییری نمی کند.
آزادی ادامه داد: علت تاخیر شروع بارش در پاییز به فعالیت سامانه مانسونی که در شبه قاره هند وجود دارد، مربوط است که امسال نسبت به سال گذشته قوی تر است؛ از این رو بر زمان آغاز بارش پاییزه کشور تاثیر می گذارد و این مساله موجب می شود تا بارش های پاییزه با تاخیر آغاز شود.
وی گفت: اما انتظار می رود در فصل زمستان شاهد بارندگی های خوبی در کشور باشیم که این مساله دقیقا برخلاف شرایط سال گذشته است به این صورت که سال گذشته پاییز پرباران و زمستان کم بارانی داشتیم اما امسال شرایط برعکس شده است.
مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی افزود: پیش بینی می شود طی حدود پنج روز آینده نوار شمالی کشور شاهد بارندگی های خوبی باشد و از هفته آینده دما در سراسر کشور کاهش یابد و هوا خنک شود.
وی در مورد بارش در تهران گفت: سامانه های جوی نشان می دهد تا هفته آینده در تهران بارش نخواهیم داشت و فقط کمی در ارتفاعات شاهد بارندگی خواهیم بود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …