رییس پژوهشکده مردم شناسی: صدای شاعران قومی ایران در دولت نهم گم شد

رئیس پژوهشکده مردم شناسی ایران گفت: هزار ساعت از نوارهای صوتی که این پژوهشکده با فراخوان از شاعران اقوام مختلف سراسرکشور ضبط کرده بود در دوره دولت نهم گم شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا علیرضا حسن زاده در نشست خبری هشتادمین سالروز نهاد مردم شناسی ایران افزود: حدود ۶۰ نوار صوتی حاوی هزار ساعت از صدای شاعران قوم های مختلف ایران از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور در انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی به شیراز در دوران دولت نهم گم شده است.
وی اظهار کرد: این فایل های صوتی را با فراخوان دشواری که از استادان بزرگ شاعر متعلق به اقوام ایران داشتیم در استودیی در تهران ضبط کرده بودیم.
حسن زاده تاکید کرد: این اتفاق سبب شد تا به این فکر بیافتیم که یک مرکز اسناد دیداری و شنیداری مستقل ایجاد کنیم تا گنجینه مردم نگاری صوتی و تصویری کشورمان از آسیب های احتمالی مصون بماند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از این اشعار در قالب فایل های پی دی اف مجدد جمع آوری شده ولی بخش صوتی اصلی در جریان جابجایی ساختمان پژوهشکده از تهران به شیراز مفقود شده است که چند مورد آن به طور پراکنده دوباره تهیه شده است.
رئیس پژوهشکده مردم شناسی تصریح کرد: این شعرها، به سه گونه قومی، فارسی و محلی هستند.
در سال ۱۳۸۹دولت دهم تصمیم گرفت تا طرح انتقال پایتخت و کاستن از جمعیت شهر تهران را اجرایی کند که در نخستین اقدام، سازمان های دولتی را تشویق به خروج از تهران کرد. از میان تمام دستگاه های موجود، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که به تصمیم حمید بقایی رییس وقت سازمان، در اقدامی ناگهانی معاونت صنایع دستی را به اصفهان و پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی را به شیراز منتقل کرد و این جا به جایی به سردرگمی کارکنان این سازمان منجر شد و حتی استعفای کارشناسان این سازمان را به همراه داشت.
پیش تر مدیر مرکز کتابخانه و اسناد پژوهشگاه میراث فرهنگی به خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا گفته بود: ۱۷ هزار قطعه نگاتیو عکس بی نظیر و پرونده ثبت ۲۸ بنای ملی در دولت دهم مفقود شده است.
سید محمد بهشتی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۳ در توصیف وضعیت انتقال خبرساز سازمان در گفت و گو با یک رسانه اظهار کرده بود: «سازمان میراث فرهنگی در دولت قبل شبیه گربه در گونی ِ گردان شده بود و قبل از این انتقال مثل یک بار شیشه بود که بعد از صدمه، به مشتی خورده شیشه تبدیل شده است.»

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …