سفیر ایران: آماده لغو نظام روادید با روسیه هستیم/ روابط دفاعی در دستور کار

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در مسکو ضمن اعلام آمادگی ایران برای لغو نظام روادید با روسیه برای گسترش هر چه بیشتر روابط، توسعه همکاری های دفاعی را نیز اولویت مناسبات دو کشور برشمرد.

سنایی که در مذاکرات سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه در تهران حضور دارد، گفت: طرف ایرانی برای مذاکره با هدف نهایی لغو کامل نظام روادید بین دو کشور آمادگی دارد و همزمان طرف روسی می خواهد نخست این اقدام برای گردشگری گروهی انجام شود.
وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ که به زبان روسی انجام شد، در باره مراحل این روند افزود: سال ۲۰۱۵ موافقت نامه تسهیل صدور روادید برای گروههای مشخصی (حرفه ای، تخصصی و بازرگانی) بین تهران و مسکو امضا شد و اخیرا هم سندی با محور گردشگری گروهی تدوین شده که امیدواریم سال ۲۰۱۷ به مرحله نهایی برسد، ولی هنوز برای لغو کامل نظام ویزایی مذاکره ای نشده است.
سنایی در این مصاحبه که روز سه شنبه پخش شد، همچنین به پیشرفت های ویژه در روابط دو کشور در سه سال گذشته اشاره کرد.
وی در توضیح قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری نظامی ایران با روسیه گفت: بزرگترین قدم در این راستا که تحویل اس ۳۰۰ بود برداشته شده است، زیرا این مساله یک بخش ویژه این نوع روابط با مسکو بود.
سفیر ایران گفت: ایران به توسعه روابط با روسیه در عرصه تسلیحاتی و دفاعی علاقه دارد و سال ۲۰۱۵ نیز موافقت نامه همکاری های دفاعی امضا شد و ارتش های دو کشور در عرصه های مختلف همکاری دارند.
سنایی ادامه داد: ایران به توسعه روابط با روسیه در دیگر حوزه ها نیز علاقه دارد و خواهان همکاری شرکت های روسی است که در این زمینه می توان به فعالیت کنونی روس نفت، گازپروم نفت، تات نفت و لوک اویل نیز اشاره کرد. در این زمینه تهران نشست قراردادهای نفتی را برای طرف های روسی برگزار کرد و می خواهیم بیشتر در بازار انرژی ایران مشارکت کنند.
سفیر ایران همچنین گفت: نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه در تهران نیز دربرگیرنده امضای قراردادهایی بین نمایندگان دو کشور است و نشان می دهد که روند شتابان پیشرفت همکاری ها ادامه دارد.
وی همچنین در مصاحبه با شبکه روسیه ۲۴، موفقیت همگرایی تهران و مسکو در نشست اخیر سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) را بسیار ارزشمند خواند و اظهار کرد: پیش از تشکیل اجلاس اوپک در وین، رئیسان جمهوری ایران و روسیه مذاکره تلفنی انجام دادند که در شکل گیری توافق نفتی بسیار موثر بود. این تجربه نشان می دهد توان خوبی برای همکاری های دو کشور وجود دارد و سبب شد اوپک پس از سال ها کارآیی خود را نشان دهد.
سفیر ایران با ابراز امیدواری برای رعایت توافق کاهش تولید ۱،۲۰۰ میلیون بشکه ای اعضای اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه ای کشورهای غیراوپکی با هدف ایجاد ثبات و بهبود قیمتی نفت در بازارهای جهانی، گفت: موفقیت اجلاس نفتی وین به همه نشان داد که امکان همکاری در عرصه انرژی وجود دارد.
سنایی در مصاحبه با رسانه روسی اظهار کرد: مسکو و تهران در عرصه گازی نیز توانمندی ها و فرصت های همکاری زیادی دارند و ایران برنامه ای برای صادرات گاز دارد که روسیه می تواند در این عرصه مشارکت کند.
وی همچنین با اشاره به قدمت روابط ایران و روسیه اعلام کرد که ماه فوریه ۲۰۱۷، دویست و پانزدهمین سالگرد آغاز روابط دو کشور را جشن خواهیم گرفت و لازم است که روند کنونی در روابط را حفظ و تلاش کنیم از تاثیرگذاری های بیرونی دور بماند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …