توضیحات شهرداری تهران درخصوص ویلای نمازی

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران درخصوص اخبار منتشر شده پیرامون ویلای نمازی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایرانگرد نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت معماری و شهرسازی، پژمان پشمچی زاده با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص خروج ویلای نمازی از ثبت آثار ملی و صدور مجوز احداث برج ۲۰ طبقه به جای این بنا اظهار کرد: مجوز صادر شده در کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۱ با ابلاغ طرح تفصیلی جدید از نظر قانونی دیگر ملاک عمل نبوده و مالک پروانه فعالی برای تخریب و نوسازی در این زمین ندارد.
وی افزود: اما با رأی نهایی مرجع قضائی عطف به تصمیمات پیشین سازمان میراث فرهنگی که این اثر را از فهرست آثار ثبت شده ملی خارج کرده این امکان برای مالک فراهم می شود که درخواست مجوز جدیدی براساس پهنه بندی طرح تفصیلی برای تخریب و نوسازی ارائه دهد.
معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران خاطرنشان کرد: البته شهرداری تهران تاکنون در برابر صدور مجوز مقاومت می‌کند تا شاید سازمان میراث فرهنگی از این فرصت استفاده کند.
به گفته وی با شرایط فعلی حق درخواست پروانه برای مالک محفوظ است و در صورت درخواست مالک این موضوع بر اساس ضوابط طرح تفصیلی جدید و پهنه این زمین تصمیم گیری خواهد شد.
پشمچی زاده افزود: بدین ترتیب قطعاً بارگذاری بلندمرتبه روی این زمین منتفی اما احتمال تخریب آن باقی است.
وی با بیان اینکه صدور مجوز بلندمرتبه سازی از سوی کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۱ اشتباه بوده است گفت: باید توجه داشت قانون، وظایف را در شهر تقسیم و تفویض اختیار کرده و مرجع قانونی تعیین ساختمان‌های با ارزش و تحت حفاظت با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.
معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه موضوع ساخت هتل در این زمین نیز با پیگیری همین نهاد در کمیسیون ماده پنج مطرح و منتج به آن تصمیم شده است یادآور شد: سوابق موافقت‌های این نهاد با خروج از ثبت و ساخت هتل روی این زمین در رسانه‌ها منتشر شده است.
وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آن بازه زمانی با تمرکز بر همین وجه گردشگری خود تمایل زیادی برای ساخت هتل داشته است و کسانی که در آن دوره مسئولیت داشته‌اند اظهار می کنند پیگیری این نهاد برای دریافت این مجوز در کمیسیون ماده پنج بسیار جدی و تأثیر گذار بوده است.
وی با اشاره به اینکه معاون سازمان میراث فرهنگی کشور عنوان کرده درخواستی برای خرید این ملک به شهرداری ارسال کرده است افزود: تاکنون چنین درخواستی به شهرداری تهران ارسال نشده و از آنجایی که سازمان میراث فرهنگی یک نهاد حاکمیتی است، نمی‌تواند با ارجاع به تغییر مدیران تبعات این تصمیم را پیگیری نکند؛ ضمن اینکه پس از اخذ تصمیمات جدید در میراث فرهنگی که در سه سال و نیم گذشته صورت گرفته شاهد تحرک جدی در این زمینه نبوده‌ایم.
پشمچی زاده خاطرنشان کرد: پرونده ویلای نمازی و عدم تعیین حریم مصوب برای خانه رهنما و تخریب خانه توران نتایج تعلل سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری است.
وی افزود: در ماجرای خانه توران شهرداری با اعزام تیم های شهربان برای به تعویق انداختن زمان تخریب تلاش کرد اما در نهایت مشخص شد خبر ثبت اضطراری این اثر واقعیت نداشته و سازمان میراث فرهنگی پیگیری های بعدی را متوقف کرد.
معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه درخواست از شهرداری برای خرید این خانه صحیح نیست گفت: شهرداری تاکنون بسیاری از خانه‌های تاریخی شهر را خریداری و مرمت کرده که هرچند این اقدامات از وظایف اصلی شهرداری تهران نبوده و به نیابت از سازمان میراث فرهنگی انجام شده و بار مالی سنگینی را به شهرداری تحمیل کرده است.
پشمچی زاده درخصوص راه اندازی سامانه مردمی برای گزارش ساختمان های با ارزش و در معرض خطر که پس از تخریب خانه توران وعده داده شد نیز گفت: نرم افزار سامانه ثابا آماده سازی شده و در حال آزمون و تجهیز سخت افزاری آن هستیم.

*خرید ویلای نمازی توسط شهرداری تهران تنها راه حفظ این بنا است
در همین ارتباط مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفت: تنها راه حفظ ویلای نمازی اثر جئوپونتی معمار معروف ایتالیایی در کشورمان، خرید آن توسط شهرداری تهران است.
وجیهه قاسمی در مصاحبه با ایرنا افزود: برای خرید ویلای نمازی، نامه ای از سوی اداره کل میراث فرهنگی به شهرداری تهران ارسال شده است.
وی با بیان اینکه با حکم دیوان عدالت اداری ویلای نمازی از ثبت ملی خارج شده است، اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، نامه ای را در آخرین روزهای سال ۹۴ به دیوان عدالت اداری ارسال و درخواست تجدید نظر در این حکم را داشت، اما دادگاه بدوی در ۲۷ تیرماه گذشته رای قطعی به خروج این بنا از فهرست آثار ملی کشور را صادر کرد.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، تخلف مدیران پیشین اداره کل میراث فرهنگی تهران و تعلل در حفظ بنای ثبت شده را موجب صدور رای به نفع مالکان و در نتیجه خروج این بنا از ثبت عنوان کرد.
قاسمی ابراز امیدواری کرد که شهرداری تهران با خریداری این ملک ویلای نمازی را برای شهر تهران حفظ کند.
ویلای نمازی در سال ۱۳۳۹ه.ش (۱۹۶۰م) به سفارش شفیع نمازی بازرگان ثروتمند و فرزند مهدی نمازی نماینده مجلس شورای ملی و مجلس سنا در ۲ طبقه توسط جوپونتی معمار مشهور معاصر ایتالیایی براساس ایده‌ای «لذت زندگی » طراحی و در خیابان نیاوران، خیابان عمار احداث شد.
ویلای نمازی در ۲۲ آبان ۱۳۸۶ به شماره ۲۰۱۵۴ و با رضایت مالک بنا حاج احمد ابریشمچی، در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …