شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ششم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های تهران آغاز شد، رویدادی که در طی چهار روز برگزاری علاوه بر مسوولان و فعالان محیط زیست، شاهد بازدید جمعی از سیاسیون داخلی و خارجی، هنرمندان، صاحبان صنایع و دیپلمات ها از آن بود.

این نمایشگاه با شعار ‘ اقتصاد سبز ، اقتصاد مقاومتی’ با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست و اریک سولهایم معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل (یونپ) گشایش یافت.
حجت الاسلام و المسلمین انصاری معاون حقوقی رییس جمهور، امیری معاون پارلمانی رییس جمهور، جان لوکا گالتی وزیر محیط زیست ایتالیا، یوخن فلاس بارت قائم مقام وزیر محیط زیست آلمان، مدیرکل محیط زیست اتحادیه اروپا، جمعی از هنرمندان، تعدادی از مسئولان دستگاه های اجرایی، مدیران صاحبان صنایع، شرکت ها و تعدادی از تشکل های محیط زیستی و برخی سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران نیز حضور داشتند.
بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، در حاشیه این نمایشگاه، آموزش زیست محیطی به دانش آموزان و کودکان، همچنین کارگاه ها و نشست های تخصصی و پنل هایی با موضوعات محیط زیستی با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه، محققان و صاحبان صنایع و رسانه ها برگزار شد که مشتاقان زیادی را به خود جلب کرده بود.
حضور بیش از ۱۰۰ تشکل زیست محیطی از ۳۱ استان کشور از ویژگی های بارز این نمایشگاه بود که رنگ و شوق خاصی به فضای آن بخشید.
برگزاری پنل هایی با موضوعات مختلف محیط زیستی از جمله قرق های اختصاصی، حقوق شهروندی- محیط زست و مسوولیت اجتماعی، مدارس طبیعت، پیشگیری از جرائم زیست محیطی برخی از برنامه های جانبی این نمایشگاه بود.
کاشت درخت در باغ ملل پردیسان توسط ابتکار و سولهایم معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و امضای تفاهم نامه دو جانبه میان رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر محیط زیست ایتالیا برخی دیگر از برنامه های انجام شده در این نمایشگاه است.

** دویدن با یوزپلنگ
امسال در یکی از غرفه ها کار تازه ای ارائه شد، در غرفه انجمن یوزپلنگ ایرانی می شد با کمک یک نرم افزار با یوزپلنگ ایرانی دوید، نشست، خوابید و عکس گرفت؛ مرتضی اسلامی مدیر عامل این انجمن به خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد که تکنولوژی واقعیت افزوده برای اولین بار در نمایشگاه محیط زیست به کار گرفته شده است.
وی درباره این فناوری توضیح داد: در این فناوری یوزپلنگ در صفحه نمایش به صورت سه بعدی دیده می شود و افرادی که وارد غرفه می شوند با قرار گرفتن در مقابل دوربین صفحه، هر کاری انجام دهند یوزپلنگ روی صفحه هم همان کار را انجام می دهد.
اسلامی افزود: بنابراین این افراد با یوزپلنگ می دوند، راه می روند و می نشینند در واقع فرد می تواند با این گربه سان زیبا و در خطر انقراض ارتباط برقرار کند و خود را با یوز در طبیعت حس کند.
در غرفه ای دیگر، انواع وسایل با قدمتی بالای ۱۰۰ سال از استان مازندران عرضه شده بود، اینها وسایل بافت پارچه و نخ بودند که مواد اولیه آن پشم و موی حیوانات بوده است، در واقع همه چیز از دل طبیعت بود، در حالی که در زندگی امروزی همه چیز مصنوعی و به نوعی دشمن طبیعت و سلامت انسان شده است.

** بازیافت
غرفه های رنگارنگ، بطری های پلاستیکی آویزان شده در قالب گلدان های بازیافتی و لاستیک های دست دوم رنگ شده، رنگین کمانی را به وجود آورده بودند، وقتی در میان این همه اجسام بازیافتی اما دلفریب قدم می زدی، گمان نمی کردی که تمام آنها دورریختنی و بازیافتی باشند.
همانطور که در بخشی از نمایشگاه راه می رفتی، صدایی تو را به نشستن روی یک صندلی به ظاهر متفاوت دعوت می کرد و اولین سوالی که بعد از نشستن روی آن به ذهنت خطور می کرد، جنس صندلی بود؛ این صندلی خاص، زیبا و راحت از چرخ هواپیما درست شده بود.
در بخش دیگری از نمایشگاه وجود حیوانات تاکسیدرمی شده مانند خرس سیاه بلوچی، کَل، بز، قوچ ، میش و انواع پرندگان انسان را به اعماق جنگل می برد، وقتی خوب نگاهشان می کردی، گویی با نگاه خشک شده خود از انسان می خواستند دست از سرشان بردارد.

** آمبولانس حیوانات
در میان این همه شلوغی و همهمه، اما بیمارستان حیوانات خودنمایی می کرد، همچنین امسال نخستین آمبولانس فوق تخصصی حیات وحش کشور در نمایشگاه محیط زیست رونمایی شد، این آمبولانس توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تهیه شده و سعید محمودی مدیر این اداره کل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این آمبولانس بر اساس استانداردهای روز دنیا تهیه شده است، گفت: این آمبولانس دارای پیشرفته ترین وسایل زنده گیری، ابزار جراحی، سبدهای مخصوص نگهداری وحوش، تفنگ بیهوشی و نگهداری و تیمار از بزرگترین پستانداران تا کوچکترین گونه پرندگان است.
محمودی اظهار کرد: البته این آمبولانس با هماهنگی های بین استانی، آمادگی اعزام به ماموریت های کشوری را نیز دارد.

** مدرسه طبیعت
یکی از غرفه های بسیار شاد نمایشگاه مربوط به مدرسه طبیعت بود که کودکان زیادی را همراه با والدینشان به سمت خود می کشید، کودکان در این غرفه با ماهیت اصلی مدرسه طبیعت آشنا می شدند و فرصت وقت گذرانی در کنار برخی حیوانات و حتی خاک بازی را داشتند در عین حال نیز مواظب بودند به حیوانات آسیب وارد نشود.
وقتی به چهره این کودکان نگاه می کردی، جز رضایت و شادی نمی دیدی، بارقه امید به آینده در چشمانشان موج می زد و این نشان از درستی تصمیم مسوولان برای راه اندازی چنین مدرسه ای است.
بخش دیگری از نمایشگاه همه چیز جدی و علمی بود، غرفه های خودروسازان، شرکت های نفتی، معادن، پتروشیمی، فولاد، مناطق آزاد، انرژی اتمی و شرکت های خارجی که فناوری های خود را ارائه کرده بودند، گویی همه دست در دست هم به کمک محیط زیست کشور آمده اند.

** تولید انرژی از خورشید و باد
در بخش علمی نمایشگاه، سیامک وکیلی کارشناس الکترونیک جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی درباره دستگاهی که عرضه شده بود، به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این یک دستگاه نیروگاه برق هیبریدی است که متشکل از سیستم سولار خورشیدی و بادی است، هنگامی که خورشید باشد انرژی الکتریکی در باتری ذخیره می شود و اگر هم نیروی باد باشد توربین بادی با سرعت کمتر از چهار متر بر ثانیه می تواند ژنراتور را به چرخش وارد کند که بر اثر آن، انرژی الکتریکی ذخیره و برای مصرف خانگی استفاده شود.
وی افزود: یکی از ویژگی های این دستگاه توربین آن است که به صورت عمودی است و در سرعت پایین باد و غیر جهتی کار می کند، یعنی برای حرکت نیازی ندارد که باد در جهت خاصی بوزد و راندمان بالاتری نیز دارد ودر مجموع می تواند جوابگوی نیاز برقی برای خانه های روستایی و کارگاه های صنعتی باشد.

** آبگرمکن با پسماند
فواد نامجو از غرفه دارانی بود که آبگرمکن با پسماند شهری را عرضه کرده بود و به خبرنگار ایرنا گفت: این آبگرمکن خورشیدی بدون نیاز به هیچ یک از منابع رایج انرژی، آب را از ۱۵ تا ۹۵ درجه سانتیگراد گرم می کند و شامل یک صفحه جمع کننده انرژی خورشیدی متشکل از بطری های پلاستیکی ( پت ) و پاکت آبمیوه است.
وی افزود: از میان تمام بطری ها که در کنار هم در یک صفحه قرار گرفته اند، لوله رد می شود که آب سرد در میان آن جریان دارد، بطری ها انرژی خورشیدی را دریافت و موجب گرم شدن آب می شوند و اب گرم چون چگالی کمتری دارد، بر اساس جریان ترموسیفون یعنی همان جریانی که در اقیانوس ها آب را جابجا می کند، به مخزن می رسد؛ بنابراین برای این بخش نیز نیازی به انرژی برق نیست در حالی که تمام نمونه های خارجی برای انتقال آب گرم از برق استفاده می کنند.
وی گفت: این آبگرمکن خطر انفجار ندارد، آلودگی زیست محیطی و صوتی آن صفر است، نیازی به تعمیر ندارد چون از تاسیسات خاصی استفاده نشده است و فقط هر ۵ سال یکبار که بطری ها تیره می شوند، باید تعویض شوند تا اثر ذره بینی آن برای گرم کردن آب حفظ شود.
وی با بیان این که ظرفیت مخزن را می توان به نسبت الگوی مصرف و تعداد خانوار تعیین کرد، افزود: این دستگاه به گونه ای طراحی شده که با انرژی باد هم می تواند کار کند، زمانی که هوا ابری است یا نیاز مصرف بالا می رود مدار کنترل برای آن طراحی کردیم که با کمک باد آب گرم می شود در واقع یک نوع کمک گرم کن است.

** قُرُق، ضربه گیر مناطق حفاظت شده
در غرفه ای دیگر، کریم بیگی سرپرست منطقه قرق حیات وحش علی آباد در استان یزد به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۴ سال است منطقه علی آباد چهل گزی تنگ چنار در استان یزد با همکاری اداره کل استان جزو منطقه قرق فعالیت می کند و پیش از آن که به منطقه قرق تبدیل شود، طبق سرشماری صورت گرفته حدود ۲۰۰ راس کل و بز و قوچ و میش در منطقه وجود داشت اما امسال در آخرین سرشماری هزار و ۳۰۰ راس کل و بز و قوچ و میش ثبت شده است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین راه های موفقیت طرح قرق اختصاصی تعامل با مردم است گفت: منطقه قرق تنگه چنار، ضربه گیری برای منطقه حفاظت شده کالمند مهریز است که به این منطقه متصل است.
به گفته وی پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، رودک عسلخوار، کاراکال، کفتار و گرگ گونه های جانوری این منطقه هستند.

** رونمایی از کتاب نفیس محیط زیست همدان
کتاب ترنم حیات کتابی مصور است که به منظور معرفی کامل و جامع گونه های جانوری و گیاهی استان همدان توسط روابط عمومی اداره کل محیط زیست این استان منتشر شده و به شهید محیط بان همدان شهید عبدالله یاری و تمام شهیدان محیط بان کشور تقدیم شده است. این کتاب در حاشیه نمایشگاه رونمایی شد.

** شیرآلات نی دار
محمدحسین دهقان مخترع شیرآلات نی دار شرکت تعاونی دانش بنیان بهینه کار یزد که در نمایشگاه شرکت کرده بود، در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در این طرح نی جایگزین لیوان های یکبار مصرف در آبسردکن ها شده است که تا حجم زیادی مانع هدررفت آب و کاهش حجم زباله های ناشی از دورریز لیوان های یکبار مصرف تا ۸۵درصد می شود.
وی افزود: در این روش به جای لیوان از نی برای نوشیدن آب استفاده می شود که قابل نصب روی تمام مدل های آب سرد کن، یخچال و حتی اتوبوس ها است.

** گلدان و آبنماهای لاستیکی
رضا معصومی مخترع گلدان و آبنماهای لاستیکی نیز در غرفه عرضه این محصولات به خبرنگار ایرنا گفت: این گلدان ها و آبنماها از لاستیک هواپیما، خودرو و ماشین آلات کشاورزی ساخته می شوند و در ضربه گیرهای جاده ای، صندلی و حتی میز غذاخوری کاربرد دارند.
وی با بیان این که این کار در شرکت تعاونی دانش بنیان لاستیک کار تولید می شود، افزود: عمر این محصولات بیش از ۱۰۰ سال است، هیچ گونه تغییرات شیمیایی در محصول به کار نرفته و تغییرات فقط در حد فیزیکی است.

** تصفیه پساب صنعتی، معدنی و فاضلاب تصفیه انواع روغن های صنعتی و خودرو
همچنین در این نمایشگاه، ابوالفضل فتوحی مدیر عامل شرکت دانش بنیان پویا شیمی نوآوران الماس ستاره کویر به خبرنگار ایرنا گفت: برای اولین بار از طریق مهندسی معکوس توانستیم سانتریفوژهای دو فازی و سه فازی بسازیم که یکی از مهمترین کاربردهای آن در تصفیه انوع پساب های صنعتی، معدنی، فاضلاب ها است.
وی افزود: این دستگاه ها مجهز به آلیاژهای ضد سایش، ضد خوردگی هستند و می توانند به طور مداوم کار کنند و نیازی به اپراتور و فیلتر ندارند.
فتوحی به اهداف شرکت اشاره کرد و گفت: ساخت انواع سانتریفوژهای صنعتی به جهت خروج بخش های تولید کشور از حالت سنتی و حرکت همپای کشورهای پیشرفته است.
شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست از ۶ تا ۹ اسفندماه با حضور ۳۰۰ شرکت داخلی و ۲۰ شرکت از کشورهای آلمان، کره جنوبی، انگلستان، هلند، ایتالیا، دانمارک، چین، سوئد، فنلاند، نیوزیلند، فرانسه، ژاپن، روسیه، نروژ، روسیه و اتریش در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برقرار بود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …