معصومه ابتکار: اقتصاد سبز از مولفه های دولت است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ اقتصاد سبز از محورهای سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و از مولفه های دولت یازدهم است.

 معصومه ابتکار روز دوشنبه در مراسم افتتاح طرح مکانیسم پاک پتروشیمی شیراز افزود: ‌اقتصاد سبز همراستا با اقتصاد مقاومتی است و رشد را بدون آلودگی محیط زیست تضمین می کند.
وی ادامه داد: ‌تحمیل هزینه به جامعه در اقتصاد سبز به حداقل می رسد ، ۴۵۰ هزار تن گاز گلخانه ای با این طرح کنترل می شود.
ابتکار گفت: راه اندازی واحد پاک را در پتروشیمی شیراز به فال نیک می گیریم اما هنوز در صنایع نفت و پتروشیمی کشور کارهای زیادی باید صورت گیرد .
معاون رئیس جمهوری گفت: ‌همکاری های بین المللی فراوانی در حوزه محیط زیست با تدبیر دولت صورت گرفته ، تعداد پروژه های زیست محیطی به طور چشمگیری افزایش یافته است، دولت در این زمینه مصمم است، ما در همراهی با جامعه جهانی پیشگام هستیم.
وی بیان کرد:‌توافق پاریس در کاهش گازهای گلخانه ای را پذیرفته ایم ، سالها قبل ما این مولفه ها را رعایت می کردیم و هدف گذاری کرده ایم و چهار درصد از گازهای گلخانه ای را کم خواهیم کرد بدون هیچ شرطی و هشت درصد از این گازها را در صورت رفع تحریم ها کم خواهیم کرد، این در چارچوب سیاست های ملی ما است .
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:هدف گذاری ملی کاهش آلودگی هوای شهرهاست ، آسیب هایی که به طبیعت و هوا وارد می شود به اقتصاد ما لطمه می زند، دولت یازدهم گام اساسی برای پایش آلودگی هوا برداشته است، دولت روحانی دولت محیط زیست است.
ابتکار افزود:‌از سال ۹۲ تا سال ۹۵ کاهش آلودگی هوای کلان شهرها را دنبال کرده ایم،بهبود سوخت وارتقای کیفیت بنزین و گازوییل به یورو۴ را دنبال کرده ایم که به بهبود هوای کلان شهرها منجر شده است.
این مسئول ادامه داد:‌امسال حتی یک روز هوای ناسالم در شیراز نداریم، برای این شهر رتبه یکم در بهبود هوای سالم داریم این تهدید البته ممکن است بازگردد و نیاز به مراقبت دارد، با قدرت باید پایش شود و واحد های صنعتی مراقبت بیشتری کنند.شیراز بهترین رتبه در هوای کشور دارد، شهرهای دیگر هم اقداماتی انجام داده اند و باید همین روند ادامه یابد .
ابتکار گفت:‌شهر تهران امسال ۶۴ روز هوای بهتر داشته است نسبت به سال ۹۲ ، این روند با پایش آلودگی و هزینه انجام شده است، رشد اقتصادی در کشور ما ملازم با تخریب محیط زیست نیست .
وی ادامه داد:‌در بودجه ۹۶ توجه ویژه ای به جهت گیری زیست محیطی شده است، اعتبارات خوب مصوب خواهد شد، مجلس با هماهنگی دولت سه درصد از مبلغ همه قراردادهای نفت را به طرح های محیط زیست اختصاص خواهد داد، تعهدات زیست محیطی با این اعتبارات محقق خواهد شد، این سه درصد می تواند تحول بزرگی در حوزه محیط زیست ایجاد کند.
همچنین استاندار فارس در این آیین گفت:‌ ‌پروژه مکانیسم پاک پتروشیمی شیراز الگویی برای واحد های صنعتی است تا از بروز آلودگی های زیست محیطی جلوگیری کنند .
سید محمد علی افشانی افزود:‌حق حیات اولین حق انسان است، زیستن با هوای سالم آب سالم و خاک سالم امکان پذیر است، حمایت از محیط زیست یعنی حمایت از آیندگان و خودمان و فرزندانمان و مقابله با محیط زیست مقابله با این مولفه ها است .
وی بیان کرد:‌دیگران حقی دارند و ما حق نداریم به حقوق آنها تجاوز کنیم، حق زیست سالم برای همگان است، ما امروز فریاد می زنیم که آب نداریم عمق چاه ها به ۵۰۰ متر رسیده ۲۰ هزارحلقه چاه خشک شده اما هوای مطلوب داریم پس باید از هوایی که داریم مراقبت کنیم، همه انسان ها وظیفه دارند در مقابل خود و آیندگان برای مراقبت از محیط زیست پاسخگو باشند.
افشانی ادامه داد:‌کسی نباید منافع خود را بر منافع جامعه ترجیح دهید برای آنکه سودی به دست آورد ، منافع عدل برای همه است ، نباید برداشت بی رویه از محیط زیست داشته باشیم ، پاسداشت محیط زیست یک وظیفه است ، اگر محیط زیست مانع اجرای یک پروژه می شود نفعش برای همگان است.
استاندار فارس اظهارداشت:حفظ درختان برای ما مهم است ، سرمایه بشری کارخانه و آهن نیست بلکه دانشی است که باید از آن استفاده شود تا بشریت آسیب نبیند .
افشانی گفت:‌ورود صنعت به کشور باید همراه با دانش برای کاهش آسیب ها باشد، پتروشیمی بداند دیگر به راحتی از سد درود زن آب نخواهد گرفت، بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب ما کمبود آب در درودزن داریم ، یعنی زیر خط حق برداشت هستیم، کل آب شرب شیراز و مرودشت و روستاها از درودزن است ، بین آب شرب و صنعت همه متفق هستند که آب را به مردم بدهیم برای تامین شرب، پساب شهر مرودشت تصفیه شود و در صنعت استفاده شود ، این آب همواره در اختیار شماست .
استاندار فارس گفت:پتروشیمی تا دیر نشده پساب مرودشت را تحویل بگیرد ، فردا آبی برای این مجتمع نیست ، اولین جایی که آب قطع می شود با تداوم خشکسالی همین صنایع است .
افشانی گفت: ۱٫۳۳۷ میلیون دلار برای راه اندازی پتروشیمی های فارس تصویب و اعلام شده، این طرح ها ۱۰تا ۲۵ درصد پیشرفت دارد، تصور مردم این است که اگر این ها راه اندازی شود ، فارس دیگر توان توسعه در کشاورزی ندارد، اشتغال کشاورزی پایدار نیست ، ما مجبوریم این طرح ها را راه اندازی کنیم .
استاندار فارس گفت:‌تامین خوراک ، تامین آب و سرمایه گذاری وزارت نفت در این طرح ها تضمین شده است ، خواسته ما از پتروشیمی کشور این است که راه اندازی را پیگیری کند، زمزمه هایی است که می خواهند این طرح ها را به کنار دریا منتقل کنند، چرا این همه وقت استان فارس را گرفتند؟ انتقال این طرح ها برای فارس پذیرفته نیست.همه زیر ساخت ها برای راه اندازی این طرح ها آماده است حق مردم ما است که این طرح ها راه اندازی شود .
پروژه پتروشیمی پاک موسوم به cdm از سال ۱۳۹۰، به مرحله اجرا گذاشته شد.
‌رویکرد CDM یا مکانیسم توسعه پاک یکی از راهکارهای ابداعی در سازمان ملل بعد از پیمان کیوتو است که با هدف حذف و کنترل انتشار گازهای گلخانه ای و برای جلوگیری از گرمای کره زمین تعریف شده است.
‌با پیگیری پتروشیمی شیراز و با همکاری و مشارکت شرکت انرژی تجدید پذیر مهر و QCA سوییس، این پروژه بین المللی زیست محیطی در سال ۲۰۱۲ در سازمان ملل به ثبت رسید و یکی از بزرگترین پروژه های CDM ایران، از نظر حجم کاهش انتشار و تنها پروژه رسمی ثبت سازمان ملل در صنعت پتروشیمی ایران است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …