رییس صنایع دستی کشور: موزه ملی صنایع دستی در سال ۹۶ تاسیس می شود

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ضمن ارزیابی عملکرد سال ۹۵ این معاونت گفت: سال آینده موزه ملی صنایع دستی تاسیس می شود.

به گزارش ایرانگرد نیوز از معاونت صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، بهمن نامور مطلق افزود: برگزاری اجلاس جهانی در اصفهان و نشست های آسیا و اقیانوسیه نشان داد؛ ایران به نوعی امسال کانون تصمیم گیری برای صنایع دستی دنیا بوده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: ایجاد «شو روم» ملی، راه اندازی موزه صنایع دستی و اختصاص گالری ملی تولید در سعدآباد اموری است که در حوزه صنایع دستی در حال انجام است و در سال آینده بسیار به رشد صنایع دستی کمک می کند.
نامور گفت: تعداد بازارچه های دائمی در استان ها در سال آتی باید بیشتر از ۱۰ بازارچه در سال شود، چون استانها ظرفیت راه اندازی این بازارچه ها را دارا هستند.

** صدور ۲۵۹۳ مجوز مشاغل خانگی
مدیرکل دفتر حمایت از تولید نیز با ارائه گزارشی از برنامه های صورت گرفته در سال ۹۵ گفت: صدور ۱۵ هزار پروانه تولید انفرادی، صدور ۷۰۰۰ کارت شناسایی، صدور ۲۵۹۳ مجوز مشاغل خانگی و تخصیص ۲۵۰میلیون تومان برای تجهیز کارگاههای سنتی در ۱۶ استان از مجموعه اقدامات بخش تولید بوده است.
فریدون میرزالو افزود: اعطای گواهی کیفیت کالا به ۳۰۰ کارگاه در استان اصفهان به صورت پایلوت، از اهم برنامه های اجرا شده این دفتر است. همچنین ۶۰ هزار فرصت شغلی روستایی، ۷۰ هزار فرصت شغلی شهری و انتخاب ۱۰۰ روستای هدف از برنامه های سال ۹۶دفتر حمایت از تولید است.

** برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی در استانها
علی حاجی شیزری مدیر کل دفتر توسعه و ترویج نیز در ادامه این نشست گفت : برگزاری دوره های آموزشی در۳۱ استان، همکاری برای طراحی لباس یگان حفاظت میراث فرهنگی ، همکاری برای طراحی برنامه هفت سین شبکه دو ، برگزاری اولین جشنواره فجر صنایع دستی و جشنواره دانش آموختگان در دانشگاه الزهرا از اهم برنامه های این دفتر در سال ۹۵ بوده است.

** برپایی ۹۷۸ بازارچه موقت در کشور و اعطای ۷۸ نشان اعتماد به فروشگاههای صنایع دستی
مدیرکل دفتر صادرات نیز در بخش دیگری از گردهمایی انتهای سال ۹۵، افزود: ۱۸ نمایشگاه سراسری و استانی، دو نمایشگاه ملی در یک سال، چهار نمایشگاه در ارگانها و نهادهای دیگر، ۶۷ درصد رشد حضور جوایز صنایع دستی در سبد جوایز بانکها و اعطای ۷۸ نشان اعتماد به فروشگاههای صنایع دستی از اقدامات این دفتر بوده است.
پویا محمودیان اضافه کرد: از ابتدای سال، ۹۷۸ بازارچه موقت در کشور با کمکی معادل بر ۱۰۰ میلیون تومان راه اندازی شدند و حضور پررنگ در فضای مجازی مانند ساخت پویانمایی های
«گیگول» و «دیرین دیرین» که انیمیشن های ترویجی صنایع دستی هستند، بخشی از دستاوردهای مهم این دفتر در سال ۹۵ است.
وی همچنین ورود صنایع دستی در فروشگاههای زنجیره ای از جمله فروشگاه بزرگ «هایپر» در سال ۹۶ را از اقدامات قابل انجام برای سال آینده دانست.

** ثبت ۴ شهر جهانی برای ایران در یونسکو
ریس بخش بین الملل و مشاور معاونت صنایع دستی نیز با بیان اینکه ثبت ۴ شهر جهانی از کشورمان، برگزاری شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان و ایجاد دفتر منطقه ای غرب آسیا در تهران، از برنامه های مهم بخش بین الملل این معاونت بوده است.
ویدا توحدی گفت: معرفی یک روستای جهانی و به ثبت رساندن شهرهای ملی برای ثبت به عنوان به شهرهای جهانی از برنامه های سال ۹۶ است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …