کیش با جاذبه های تاریخی و طبیعی آماده استقبال از گردشگران نوروزی

صدای پای بهار هر روز نزدیکتر به گوش می رسد و با رسیدن تعطیلات نوروز بازار سفر به نقاط دیدنی و خوش آب و هوای کشور به ویژه مناطق جنوبی همچون بنادر و جزایر خلیج فارس نیز گرم تر می شود که از میان شهرها جزیره کیش با جاذبه های طبیعی و تاریخی به عنوان یکی از نقاط دیدنی هر ساله مورد توجه گردشگران زیادی از سراسر ایران و کشورهای خارجی است.

جزیره کیش یکی از جزایر خلیج فارس با برخورداری از شگفتی‌ها و جاذبه های طبیعی و تاریخی همچون سواحل مرجانی، هوایی پاک و دل انگیز، آسمانی پاک، آب‌هایی شفاف و زلال هر ساله به ویژه در نیمه دوم سال و تعطیلات نوروز مقصد جذابی برای گردشگران داخلی و خارجی است.
این جزیره بیضی شکل که در گذشته آن را ‘ قیس’ می نامیدند با ۹۱٫۵ کیلومتر مربع مساحت از توابع بخش کیش و شهرستان بندر لنگه در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران در استان هرمزگان واقع شده و در سرشماری صورت گرفته اخیر حدود ۳۶ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و سالانه پذیرای بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
مرجان‌های کف دریا و تنوع گونه های مختلف جانوری، آبزیان و گیاهی خاص از دیدنی‌های پرشمار جزیره کیش در کنار جاذبه های ایجاد شده همچون کلبه هور، پارک های ساحلی سیمرغ، مرجان، اسکله تفریحی، پارک آهوان و دلفین‌ها است.
در هم آمیختن شن های ساحلی با مرجان های دریایی و تابش نور خورشید به سواحل، کیش را چون نگینی درخشان در خلیج فارس و آرامش بی بدیل، آن را به بهشتی آرام برای خانواده ها تبدیل کرده است.
کیش در دوران هخامنشی مرکز صید مروارید در منطقه بین‌ النهرین و هندوستان بود و به دلیل وجود مروارید در اعماق دریا این جزیره در آن دوران میزبان کشتی‌های تجاری و بازرگانان بود.
گفته می شود به دلیل اهمیت این جزیره در عصر اتابکان فارس نیز حاکم خلیج فارس این جزیره را سکونت گاه اصلی خود قرار داده بود و در عصر مغولان نیز در کنار بغداد ، بحرین و هندوستان کیش دارای اهمیت تجاری زیادی بوده است.
گردشگرانی که کیش را مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند می توانند از دو مسیر دریایی و هوایی به این جزیره مرجانی سفر کنند، کسانی که با خودرو از مسیر دریا سفر می کنند با پرداخت هزینه برای خود و خودرو از بنادر لنگه، چارک و آفتاب به مقصد کیش لذت سفرهای کوتاه مدت دریایی را تجربه خواهند کرد اگر چه هزینه سفر با هواپیما گران تر از سفرهای دریایی است اما برای کسانی که فرصت دو یا سه روزه دارند تورهای گردشگری مناسب ترین گزینه انتخابی است.
گردشگران پس از ورود به کیش نیز با تهیه بلیت از مراکز عرضه خدمات گردشگری می توانند لذت گردش در دور جزیره را تجربه کنند و از اماکن تاریخی و گردشگری همچون شهر حریره، بندرگاه، روستای باغو، خانه بومیان، درخت سبز، شهر زیر زمینی کیش (کاریز)، آب انبار سنتی،مسجد ماشه و جاذبه هایی همچون کلبه هور، اسکله تفریحی و ماهیگیری، کشتی یونانی در نوار ساحلی شمال و غرب جزیره، منطقه قدیمی سفین بازدید کنند.
پارک های ساحلی ماهیگیر، مرجان، میرمهنا و سیمرغ، باغ پرندگان و دلفیناریوم ،پارک آهوان، سایت لاک پشت ها، نمایشگاه آثار معرق از دیگر جاذبه های کیش است که گردشگران می توانند از دیدن آنها لذت ببرند.
گردشگرانی هم که بدنبال هیجان، لذت بردن از تفریحات سالم و سرگرمی هستند می توانند تفریحاتی چون غواصی، قایق سواری، جت اسکی، پاراسل، پدل بورد، اسکوتر زیر دریایی، تور سافاری و صحرانوردی با خودرو، دوچرخه سواری، پرواز با هواپیماهای بدون موتور (جایرو کوپتر و کایت موتور دار) و شنا در پلاژ اختصاصی ویژه بانوان و آقایان را تجربه کنند.
یکی از شگقتی های جزیره مرجانی کیش، سواحل نقره فام آن است که در کمتر نقطه ای از جهان می توان مشابه آن را دید، آب دریا به واسطه وجود مرجان آنچنان شفاف و روشن است که به راحتی می توان کف دریا را دید به گفته کارشناسان محیط زیست وجود مرجان ها سبب تصفیه آب و شفافیت و زلالی آن شده است.
آبزیان متعدد تزئینی در کنار ماهیان خوراکی تا نزدیکی ساحل قابل مشاهده است به گونه ای که ماهیگیری به عنوانی یکی از تفریحات سالم برنامه روزانه و گاه هفتگی برخی ساکنان این جزیره مرجانی است، برگزاری رقابت های ماهیگیری نیز یکی از برنامه هایی است که در طول سال از سوی معاونت ورزش و آموزش کیش در سال در چند نوبت برگزار می شود که با استقبال زیادی روبرو می شود. گردشگران نیز می توانند با قلاب های ماهیگیری از این تفریح در مکان های تعیین شده لذت ببرند.
به گزارش ایرنا، در سالهای اخیر با تلاش مسئولان جاذبه هایی گردشگری دیگری نیز به سایر ظرفیت های جزیره کیش اضافه شده که می توان از ساخت مجموعه هنری و موزه خلیج فارس، باغ راه ایرانی، پارک ساحلی سیمرغ نام برد.
راه اندازی رسمی تم پارک آبی اوشن، آب نمای موزیکال دریایی و همچنین ورود کشتی کروز برای انجام سفرهای دریایی میان جزایر کیش و قشم از دیگر ظرفیت هایی است که به رونق گردشگری کمک خواهد کرد.
با تاکید بر رونق جزایر ایرانی ، طرح توسعه جزیره هندورابی در دستور کار مسئولان قرار گرفت که با ایجاد زیر ساخت هایی نظیر بندر و فرودگاه، این جزیره امسال به چرخه ظرفیت های گردشگری اضافه شده است که با افتتاح رسمی بندر و فرودگاه این جزیره در روزهای آغازین سال ۹۶ با حضور رئیس جمهور امکان تردد گردشگران به جزیره آرامش به راحتی فراهم خواهد شد .
معرفی هر چند کوتاه ظرفیت های طبیعی و غیر طبیعی مناطق گردشگری این فرصت را برای گردشگران فراهم می کند تا با نگاهی ویژه و با برنامه ریزی بهتر مقصد گردشگری خود را به راحتی انتخاب کنند.

* کاریز شهری در اعماق زمین
شهر زیرزمینی کاریز یکی از جاذبه های گردشگری جزیره زیبای کیش در دل آب های نیلگون خلیج فارس است.
قدمت قنات کیش به بیش از دو هزار سال می رسد ، آب شیرین و گوارای آن حاصل بارندگی های فصلی بوده که نیاز ساکنان جزیره و همچنین کشتی های عبوری خلیج فارس از طریق آن تامین می شده است.
این مجموعه فرهنگی و سیاحتی در عمق ۱۴ متری در دل جزیره مرجانی کیش در لایه (گل رس مارن) و زیر لایه مرجانی حفر شده که طول آن به ۱۵ کیلومترمی رسد.
این مجموعه قنات از سال ۷۸ با تغییر کاربری توسط یک سرمایه گذار ایرانی مقیم آلمان پس از بازسازی به شهر زیر زمینی کاریز تبدیل شده است.
وجود فسیل وسنگواره ها ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال جاذبه هایی است که دیدن آن برای گردشگران ان مجموعه خالی از لطف نیست.

*خانه بومیان
این خانه از قدیمی ترین خانه های محله سفین با معماری قدیمی و بومی است، صاحب اصلی خانه مرحوم ‘حاج عبدالله بن شاهین’ و از شخصیت های معروف این جزیره در گذشته است، وی تاجر مروارید و صاحب یکی از بزرگترین لنج های بادبانی بوده که این خانه را سه نسل گذشته خود به ارث برده است.
در این خانه شیوه معیشت و کار بومیان گذشته ابزار و وسایل مورد استفاده قدیمی به صورتی سنتی به نمایش در آمده است.

* گذر هنرمندان
در ضلع غربی جزیره کیش، بخشی از مسیر پیاده رو بلوار دریا، سردیس ۳۷ تن از هنرمندان کشور نصب شده است و بسیاری از گردشگران با حضور در این محل می توانند با برخی از هنرمندان و مفاخر در گذشته و در قید حیات این مرز و بوم اشنا شوند .
بسیاری از گردشگران در کنار این سردیس ها عکس یادگاری می گیرند و با خواندن زندگینامه کوتاهی از آنها با مفاخر ارزشمند کشور آشنا می شوند.
حسین بهزاد، جلال آل احمد ، عزت الله انتظامی، استاد فرشچیان ،ابوالحسن صبا، غلام حسین بنان، ،علامه محمد تقی جعفری، محمد حسین شهریار ، پروین اعتصامی و از جمله هنرمندانی هستند که سردیس آنها هنرمندانه در این گذر نصب شده است.

* شهر تاریخی حریره
شهر تاریخی حریره با قدمتی حدود ۸۰۰ سال نشان می دهد که در روزگاران گذشته شهری آباد و بزرگ در کیش وجود داشته و جمعیت زیادی در آنجا زندگی می کردند.
این شهر باستانی مربوط به سده پنجم تا دهم هجری قمری است که در سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و دارای مجموعه ای شامل خانه اعیانی، مسجد، حمام و قنات های قدیمی است.
در سال ۱۳۷۰ به منظور جلب گردشگر فرهنگی و در راستای گسترش جذابیت های تاریخی منطقه با توافق سازمان عمران کیش و سازمان میراث فرهنگی، عملیات کاوش و مرمت در شهر تاریخی حریره انجام شد که این عملیات بخش هایی از هنر معماری و نحوه زندگی مردمان آن روزگار را مشخص کرده است.

*باغ راه ایرانی
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کیش را می توان پروژه باغ راه ایرانی دانست که در سال ۹۴ مورد بهره برداری قرار گرفته است.
این باغ راه با مساحتی بالغ بر۳۲ هکتار درضلع جنوبی بلوار ولایت، حدفاصل میدان هرمز تا میدان سعدی با هدف ایجاد جاذبه و معرفی فرهنگ اقوام مختلف کشورمان به ساکنان و گردشگران داخلی و خارجی جزیره کیش احداث شده است.
این مجموعه شامل هشت باغ ایرانی و ۹ دروازه و اثر تاریخی شهرهای کشوراست که از میدان سعدی با دروازه قرآن شیراز آغاز می شود و در ادامه به ترتیب دروازه های سی و سه پل اصفهان ،هارونیه مشهد، رق آباد کرمان، پل دختر لرستان، ارگ علیشاه تبریز، طاق بستان کرمانشاه و شمیران قرار دارند و در میدان هرمز با نماد سردر باغ ملی تهران به پایان می رسد.
این باغ راه طولانی با معماری برگرفته از فرهنگ ایرانی – اسلامی ساخته شده و گردشگران با عبور از این دروازه ها با بخشی از تاریخ این کشور آشنا می شوند.
سایت پرندگان نیز در مسیر این باغ راه قابل مشاهده است که پس از گذر از دروازه کرمان می توان پرواز دسته جمعی آنها را از نزدیک مشاهده کرد.

*مجموعه هنری و موزه خلیج‌فارس کیش
مجموعه هنری و موزه خلیج‌فارس کیش جاذبه ای دیگر در کیش است که بهمن ماه امسال در زمینی به وسعت سه هزار و ۲۰۰ مترمربع در غرب جزیره افتتاح شد.
نماد و موزه کیش یک مجموعه فرهنگی، تفریحی و سیاحتی در ساحل غربی جزیره است. نماد کیش با یک سازه بتونی به طول ۵۲ متر به شکل دو صدف که مرواریدی را در برگرفته ساخته‌شده است.
در بخش همکف ساختمان نماد، موزه کیش در یک طبقه شامل چهار سالن گالری، آمفی‌تئاتر، بخش اداری، کافی شاپ و کارگاه آموزشی ساخته‌شده است.
در محوطه دور نماد کیش، پیست دوچرخه به عرض چهار متر و به طول سه کیلومتر ساخته ‌شده است و بخشی نیز به‌عنوان شاتل به عرض شش متر و طول ۲ هزار ۷۵۰ متر اجراشده است.
این طرح به همت سازمان منطقه آزاد کیش باهدف ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذاری در بخش غربی جزیره و ایجاد تعادل در تراکم و توزیع امکانات سیاحتی جزیره اجراشده است.

*آب انبار کیش بخشی از تاریخ ، فرهنگ و معماری جزیره
آب انبار جزیره کیش به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه اگر چه امروز کارکرد خود را به عنوان محلی برای تامین آب مورد نیاز مردم از دست داده است اما به عنوان بخشی از تاریخ ،فرهنگ و معماری این جزیره به حساب می آید .
جزیره کیش به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی و میزان کم بارش از ساخت آب انبار در معماری خود بهره برده است که بقایای یکی از آنها را می توان در محدوده شهر حریره دید .
آب انبار پنج بادگیر کیش یکی از جاذبه های گردشگری است که در شمال جزیره واقع شده است.
کار بازسازی و نوسازی این آب انبار سالها پیش در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت و در سال ۱۳۷۲ یک آب انبار دو قلو با پنج بادگیر به سبک معماری سنتی یزد در محل سابقه آب انبار سنتی ایجاد شد که این آب انبار دو محوطه آبگیر و دو گنبد دارد.
اگر چه این بنا به دلیل تغییر شرایط زندگی کارکرد اصلی خود را از دست داده اما بخشی از تاریخ گذشته ، فرهنگ ، معماری این مرز و بوم است و به عنوان جاذبه مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده است .

* اسکله تفریحی
اسکله تفریحی و کلوپ های دریایی با امکاناتی چون جت اسکی، انواع قایق ها، امکانات غواصی و قایق های کف شیشه ای ظریفتی ایجاد شده برای گردشگران است که می توان با سوار شدن به قایق های تفریحی گشت جزیره دنیای شگفت انگیز آبزیان زیر دریا را نیز مشاهده کنند.

**پارک های کیش
زیبا سازی شهری و ساخت فضاهای سبز جدید همچون پارک ها نقش تعیین کننده ای در جذب گردشگر دارد تا کنون پارک های مختلفی با کاربری های متنوع برای خانواده ها در سواحل کیش بنا شده است.
طراحی و ساخت پارک شهر، پارک خانواده مینا و پارک سیمرغ از طرح های عمرانی جزیره کیش در سالهای گذشته است که با هدف تامین رفاه ، ایجاد روحیه نشاط و شادابی و بهینه سازی اوقات فراغت خانواده ها ساخته شده است تا مردم به دور از هیاهوی شهری از فضای دل انگیز آن لذت ببرند.
گذر طبیعت و پارک ساحلی ماهیگیر نیز از جاذبه های دیدنی در بخش شرقی سواحل جزیره کیش است که با تاکید بر حفظ محیط زیست و رونق گردشگری و به منظور ایجاد فضایی توام با آرامش و لذت برای خانواده ها ایجاد شده است.
مجموعه تفریحی پارک دلفین در جنوب شرقی جزیره کیش با دارا بودن فضایی سبز با گونه های متنوع گیاهی و باغ پرندگان تنها دلفیناریوم در ایران است.
در این مجموعه گونه های مختلفی از پستانداران دریایی از جمله دلفین، شیر دریایی نگهداری می شوند که این دلفین ها با هنرنمایی خود لحظاتی شاد را به گردشگران هدیه می کنند.

* کلبه هور
کلبه هور دماغه ای در غربی ترین بخش جزیره کیش است که بستر آن صخره ای بوده و وجود بسیاری از انواع ماهیان، صدف ها و لاک پشت ها در این منطقه سبب شده گردشگران زیادی برای ماهیگیری این قسمت از ساحل کیش را انتخاب کنند این منطقه برای علاقه مندان به غواصی نیز جذابیت خاصی دارد.
در کلبه هور برای رفاه ساکنان و گردشگران فضای تفریحی مناسبی از جمله آلاچیق، نیمکت، باربیکیو و نورافکن های بزرگ فراهم شده است.

** کشتی یونانی
کشتی یونانی میهمانی ناخوانده در جزیره کیش است اما امروز به عنوان یکی از نمادهای جزیره کیش شناخته می شود بگونه ای که بسیاری از گردشگران ، کیش را با غروب خورشید در کشتی یونانی می شناسند ، این کشتی پس زمینه بسیاری از عکس های یادگاری گردشگران از جزیره زیبای کیش است.
بومیان کیش در یکی از روزهای داغ تابستان سال ۱۳۴۵ شاهد به گل نشستن کشتی یونانی بودند، این کشتی عظیم الجثه در نزدیکی روستای باغو و در نوارغربی جزیره هنگام بازگشت از سفر دریایی خود از ایران به یونان با ذخایری از نفت به گل نشست و تلاش های نزدیک به سه ماهه یدک کش هلندی برای بیرون کشیدن آن به نتیجه نرسید .

** لذت دوچرخه سواری در هوایی پاک
یکی از زیباترین و طولانی ترین مسیرهای دوچرخه سواری کشور در جزیره کیش ایجاد شده که در حاشیه نوار ساحلی با رنگ سبز قابل استفاده است.
بسیاری از گردشگران با کرایه دوچرخه از محل های تعیین شده در بخش های مختلف جزیره می توانند در هوایی پاک ، هوایی دل انگیز از این ورزش مفرح لذت ببرند.

** پرواز بر فراز خلیج فارس
یکی از تفریحات دیگر کیش پرواز برفراز خلیج فارس است.
پرواز با هواپیماهای بدون موتور، جایروکوپتر و کایت موتور دار تجربه ای به یاد ماندنی برای کسانی است که همواره شوق پرواز را در سر دارند این تفریح به علاقه مندان فرصت می دهد که زیبایی های جزیره کیش را از بلندای آسمان تماشا کنند.

** تور سافاری
پارس سافاری کیش مجموعه ای تفریحی است که گردشگران می توانند با بهره گیری از ماشین های به اصطلاح شاسی بلند (لندکروز) تپه ها و شن ها را پشت سر گذارند و لذت و هیجان خودرو سواری را تجربه کنند.
بانجی جامپینگ ، شوتینگ ، موتور سواری با چهارچرخ و تریل و شتر سواری از دیگر امکانات تفریحی موجود در پارس سافاری کیش است.

** پلاژ بانوان و آقایان
گردشگران داخلی و خارجی و شهروندان در کیش می توانند لذت شنا کردن و استفاده از مواهب خدادادی همچون آفتاب و ماسه را در دو پلاژ مستقل برای بانوان و آقایان تجربه کنند .
امکانات این دو مجموعه به ویژه در بخش بانوان سبب شده بانوان گردشگر از کشورهای اسلامی به راحتی این مکان را برای تفریح انتخاب کنند.
در این بخش مراجعان می توانند از خدمات ماساژ درمانی نیز استفاده کنند.

** باغو تنها روستای کیش
در زمان های قدیم ساکنان جزیره کیش در سه منطقه روستایی واقع در بخش های جنوب غربی، شرق و شمال شرقی جزیره زندگی می کردند.
روستای باغو تنها روستای بجا مانده از آن دوران است که در جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد و بافت سنتی آن تا به امروز حفظ شده است در این روستا چند خانوار زندگی می کنند که به شغل دامداری مشغول هستند.

** سایت آهوان و سایت حفاظت شده لاک پشت ها
در سال ۶۳ تعداد ۳۰ راس آهو به منظور تکثیر آهوی ایرانی و افزودن جاذبه های جزیره با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از جزیره خارک به کیش منتقل شد که می توان این گونه ها را در شرق و جنوب جزیره به صورت پراکنده مشاهده کرد.
سواحل ماسه ای جزیره کیش محل امنی برای تخم گذاری لاک پشت های دریایی است؛ به ویژه سواحل جنوبی که شرایط مناسبی برای مراجعت لاک پشت ها دارد تمامی اطلاعات مربوط به لاک پشت های مراجعه کننده به ساحل و نوزادان آنها ثبت و لاک پشت ها تگ گذاری می شوند.
تخم گذاری لاک پشت های پوژه عقابی از اسفند تا اواسط خرداد ادامه دارد و حدود ۵۰ تا ۶۰ روز پس از آن جوجه ها از تخم بیرون آمده و روانه دریا می شوند.
تمامی زیبایی هایی خدادادی و مواهب طبیعی در کنار زیر ساخت های ایجاد شده در بخش های تفریحی، گردشگری، هتلینگ و فضای سبز در کنار هم مقصدی امن و جذاب برای گردشگران فراهم ساخته و کیش را به بهشتی برای خانواده ها تبدیل کرده است .
جزیره کیش با مساحت ۹۱٫۵ کیلومتر مربع در فاصله ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران در استان هرمزگان واقع است. طول این جزیره ۱۵ کیلومتر در محور شرقی غربی و پهنای آن هفت کیلومتر در محور شمالی جنوبی است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …