نوروز ۹۶ و اکران‌های فوق العاده سینما

شاید در مقایسه میزان فروش فیلم‌ها در نوروز امسال نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه باشیم اما آثار اکران نوروز ۹۶ نیز، گیشه سینما را همچنان داغ نگاه داشت و سینما در تعطیلات سئانس‌های فوق العاده‌ای به خود دید.

 اکران نوروز ۹۶ با نمایش شش فیلم در ژانرهای مختلف کمدی، دفاع مقدس، سیاسی و اجتماعی تلاش کرد تا تمام سلیقه‌های‌ مخاطبان سینما در تعطیلات نوروز را در نظر بگیرد و رکورد بی‌سابقه نوروز ۹۵ را همچنان حفظ کند.
هر چند در مقایسه با نوروز ۹۵ سینماها به لحاظ فروش کاهش نداشته اما با توجه به افزایش قیمت بلیت به نظر می‌رسد میزان مخاطبان سینما در نوروز امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته کمی کاهش داشته است.
رکورددار میزان فروش فیلم اکران نوروز امسال با اختلاف زیاد تقریباً برای «خوب، بد، جلف» است که با فروشی نزدیک به ۱۰ میلیارد توانست به تنهایی در صدر فیلم‌های پرفروش قرار گیرد.

** رکورددار نوروز ۹۶
«خوب، بد، جلف» نخستین تجربه کارگردانی پیمان قاسم خانی که از ابتدای بهمن ۹۵ نمایش خود را در سینماها آغاز کرد طی ۶ هفته فروش در ۱۷۷ سالن سینما توانست در مجموع ۹ میلیارد و ۹۷۴ میلیون تومان فروش داشته باشد.
این فیلم هفته گذشته یعنی در دومین هفته تعطیلات نوروز فروش یک میلیارد و ۹۲۳ میلیون تومانی داشت و توانست در جایگاه دوم فیلم پرفروش هفته قرار گیرد.
داستان «خوب، بد، جلف» بعد از شهرت پژمان جمشیدی فوتبالیست باشگاه پرسپولیس روایت می‌شود. تهیه‌کننده‌ای با بازی ویشکا آسایش قصد دارد کارگردانی یک فیلم پلیسی را به مانی حقیقی بسپارد و اصرار دارد از پژمان جمشیدی و سام درخشانی در فیلم استفاده کند. همین موضوع باعث می شود این دو نفر درگیر اتفاقاتی غیر منتظره، خارج از فیلم و سینما شوند.
پژمان جمشیدی، حمید فرخ نژاد، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، بیژن امکانیان، سام درخشانی، امیر مهدی ژوله، آزاده صمدی، علی اوجی و نیوشا ضیغمی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

** فُروش رو به رشد
«گشت ۲» به کارگردانی سعید سهیلی فیلمی در امتداد فیلم سینمایی «گشت ارشاد» است. این فیلم پس از حواشی فراوان در نهایت به اکران نوروز رسید و طبق پیش بینی ها با استقبال خوبی در اکران مواجه شد و هفته دوم عید با فروش دو میلیارد و ۳۶۴ میلیون تومانی عنوان فیلم پرفروش هفته را به خود اختصاص داد.
این فیلم در مجموع با اکران در ۱۵۵ سالن سینما، ۶ میلیارد و ۴۷۹ میلیون تومان فروش داشته که در میان آثار اکران نوروز پس از «خوب، بد، جلف» در رده دوم پرفروش ها قرار دارد.
«گشت ۲» روایت عباس و حسن است که پس از پنج سال از زندان آزاد شده و سراغ عطا می‌روند. عطا در این مدت در کما بوده و به تازگی به هوش آمده و به زندگی عادی بازگشته. این سه رفیق دوباره با هم همراه شده، در پی کاری شرافتمندانه می‌گردند. اما پس از تلاش‌های بسیار، ناچار می‌شوند دوباره… .
حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهاره افشاری و اسدالله یکتا بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

** استقبال خوب از بهترین فیلم جشنواره
«ماجرای نیمروز» دومین ساخته بلند سینمایی محمدحسین مهدویان که عنوان بهترین اثر جشنواره فیلم فجر سال ۹۵ را نیز یدک می‌کشد با استقبال خوب مخاطب همراه شد و توانست فروشی نزدیک به دو میلیارد را تجربه کند.
این فیلم هرچند در ابتدای اکران با سینماهای کمی نمایش خود را آغاز کرد اما رفته رفته با افزایش سالن های سینما به ۱۰۰ سالن توانست میزان فروش خود را نیز افزایش دهد.
«ماجرای نیمروز» هفته گذشته ۶۹۶ میلیون تومان فروش داشت و در مجموع یک میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان فروش داشته که برای فیلمی با این موضوع فروش خوبی محسوب می شود.
این فیلم یک تریلر پلیسی است که در بستر قصه به حوادث و وقایع سال ۱۳۶۰ می پردازد.
مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی و جواد عزتی با حضور مهدی پاکدل بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

** چهارمین پُرفروش نوروز
«سه بیگانه» دیگر فیلم طنز اکران نوروزی نیز با دراختیار داشتن ۸۲ سالن سینما هفته گذشته فروش ۳۱۸ میلیون تومانی داشته و در مجموع یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان فروش کرده است که در میان آثار پرفروش نوروز در رده چهارم قرار گرفته است.
این فیلم به کارگردانی مهدی مظلومی داستان سه مأمور خارجی است که برای انجام عملیاتی با نقشه‌ای دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می‌شوند اما از لحظه‌ ورود با موقعیت‌های ویژه‌ای روبرو می‌شوند که برنامه‌های آنان را برهم می‌ریزد.
امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید صالحی، لیلا اوتادی، برزو ارجمند، سحر قریشی، حسین محب‌اهری، رابعه اسکویی، شیوا خسرو مهر، علی کاظمی، کیانوش گرامی و حمید لولایی بازیگران اصلی این اثر طنز سینمایی هستند.

** کم فروغ در گیشه
«آباجان» ساخته هاتف علیمردانی از جمله فیلم‌های کم فروغ گیشه در نوروز ۹۶ بود.
این فیلم هفته گذشته ۲۵۸ میلیون تومان فروش داشته و در مجموع ۲۰ روز نمایش در ۳۷ سالن سینما ۶۱۰ میلیون ۹۹۳ هزار تومان فروش داشته است.
«آباجان» فیلمی در بستر دفاع مقدس است که زندگی خانواده ای در دهه ۶۰ و شهر زنجان را روایت می کند.
هنرمندانی چون فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمی، محمود نظرعلیان، فریبا متخصص، ماهان نصیری ندا و محمدرضا غفاری در این فیلم ایفای نقش می کنند.

** ناکام در فروش
«یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان که بعد از چهار سال دوری از سینما این فیلم را جلو دوربین برده، بدون شک ناکام گیشه در نوروز ۹۶ است. این فیلم با نمایش در ۴۳ سالن سینما هفته گذشته تنها ۱۸۱ میلیون تومان فروش داشته است و در مجموع نیز به فروشی بهتر از ۴۵۳ میلیون و ۴۳۶ هزارتومان نرسیده است.
این فیلم درباره پسری به نام حامد است که باید برای عمل قلب خواهرش دست به انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار می‌دهد و با توجه به داستان غم انگیز و تم تلخی که دارد به اعتقاد برخی از اهالی سینما برای اکران نوروزی مناسب نبود.
در این فیلم مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، محسن کیایی، شیرین آقاکاشی، شیرین یزدان‌بخش، افسانه کمالی، مجتبی پیرزاده، ایلیا نصرالهی حضور دارند.
به گزارش ایرنا، در نوروز سال ۹۵ شش فیلم شامل «من سالوادور نیستم» ۱۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان، «بادیگارد» شش میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان، «کفش‌هایم کو» ۷۱۸ میلیون و ۹۷۸ هزار تومان، «پنجاه کیلو آلبالو» ۱۳ میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومان، «ابد و یک روز» ۱۱ میلیارد و ۴۸۲ میلیون تومان و «خشم و هیاهو» یک میلیارد و ۵۹۱ میلیون تومان فروش داشتند.
از میان این ۶ اثر اکران نوروز ۹۵ در نهایت چهار فیلم به فروش بالای ۶ میلیارد تومان رسید بنابراین به نظر می‌رسد فیلم‌های اکران نوروز امسال نتوانند رکورد اکران نوروز سال گذشته را تکرار کنند، اما استقبال از این آثار و سئانس های فوق العاده ای که در نوروز امسال رقم خورد نشان می دهد گیشه سینما همچنان داغ است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …