ابتکار: اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم ۴ برابر شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت که اعتبارات این نهاد در دولت یازدهم با افزایش چهار برابری از حدود یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۲ به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید.

معصومه ابتکار  در حاشیه دیدار با نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت که این میزان افزایش اعتبار بیانگر توجه جدی دولت تدبیر و امید به ویژه شخص رئیس جمهوری به مسائل زیست محیطی است.
وی با بیان اینکه در سه و نیم سال گذشته نیز توجه ویژه به مسائل معیشتی و رفاهی محیط بانان در کشور شده، گفت که ظرف سه سال گذشته تاکنون سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد به حقوق آنها افزوده شده است.
** تعطیلی ۱۵ خط تولید خودرو در کشور
ابتکار همچنین با اشاره به اقدام‌های مقابله‌ای دولت و این سازمان نسبت به چالش‌های زیست محیطی و آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها نیز گفت که سال گذشته ۱۵خط تولید در شرکت‌های خودروسازی کشور به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید خودروهای یورو ۴ تعطیل شدند.
وی ابراز داشت که سازمان حفاظت محیط زیست در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار و آلودگی‌های زیست محیطی در کشور و البته با وجود مقاومت‌ها و تحمل فشارها اقدام‌های بزرگی را انجام داده که توزیع بنزین یورو ۴ در بیش از ۴۰ شهر کشور یکی از این اقدام‌ها بوده است.
وی تصریح کرد: ارتقای تولید موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری برای نخستین بار که تأثیر بسزایی در کاهش میزان آلودگی‌های زیست محیطی دارد، نیز از دیگر اقدام‌ها بوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به میزان آلودگی هوا و بحران زیست محیطی در کلان شهر تهران بین سال‌های ۸۹ و ۹۰ اشاره کرد و افزود: با توجه به آزمایش‌ها و بررسی‌های انجام شده میزان غلظت بنزن (ماده سرطان‌زا) در میدان تجریش تهران در سال ۹۰ بیش از هزار برابر حد مجاز بوده است.
وی ابراز داشت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تحمل فشارها و مقاومت اقدام به حذف بنزن در بنزین‌های توزیعی در کلان شهر تهران کرد.
وی همچنین اقدام‌های زیست محیطی و مقابله با آلودگی هوا در چهار کلان شهر کشور را یادآور شد و گفت که میزان هوای سالم در تهران در سال ۹۵حدود ۷۲ روز نسبت به سال ۹۲ سالم‌تر بوده است.
ابتکار تصریح کرد که میزان هوای سالم در اصفهان ظرف سه و نیم سال گذشته حدود سه برابر شده و در کرج حدود ۲۰ درصد نیز رشد داشته است.
وی افزود که در شهر شیراز در سال ۹۵ حتی یک روز هوای ناسالم گزارش نشده است.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار دست درازی بی اساس و غیرقانونی به منابع ملی و تخریب‌های زیست محیطی را مصداق تعدی و تجاوز به حقوق دیگران دانست و بر ضرورت برخورد با این گونه تجاوزها تاکید کرد.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی اظهار داشت که البته یکی از چالش‌های مهم در این راستا ضعف قوانین و صدور برخی نظرات سست کارشناسی است.
وی بر ضرورت مقابله جدی با بروز پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا در سطح کشور و این استان تاکید کرد و گفت که دخالت دادن منطقی تشکل‌های مردمی و جوامع محلی از جمله راهکارهای اساسی برای کاهش این چالش مهم است.
بیش از ۳۱۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده و پارک ملی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
بر اساس آمارها هفت هزار و ۵۷۶ گونه گیاهی در کشور وجود دارد که بیش از ۲ هزار گونه از این تعداد در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
هفت منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع در سطح کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
این استان با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …