دکتر جهانگیری در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

دکتر اسحاق جهانگیری در آیین تکریم و معارفه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فرصت فراهم شده برای تبادل نظر میان وزرای پیشنهادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی،‌ اظهار داشت: این روزها فرصت خوبی مهیا شده تا وزرای پیشنهادی با اعضای فراکسیون های مجلس گفتگو کنند و از فردا صبح ادامه این برنامه در صحن علنی مجلس دنبال خواهد شد و در این مدت فرصتی فراهم می شود که مردم تا حدی در جریان مسائل کشور قرار گیرند و امیدوارم با مطرح شدن مسائل کشور همدلی برای حل مشکلات کشور میان دولت و مردم افزایش پیدا کند.

باید میان توسعه و حفاظت از محیط زیست تعادل برقرار کنیم/ در دولت یازدهم مسئله محیط زیست به دغدغه ملی تبدیل شد/ کنار کشیدن آمریکا از توافق پاریس باعث بی آبرویی و بی اعتباری این کشور شد/ مسائل زیست محیطی در یک منطقه، فقط به همان منطقه محدود نمی شود / امروز مسئله محیط زیست مسئله ای جهانی است
معاون اول رییس جمهور اعتماد گسترده مردم را مهمترین سرمایه دولت یازدهم و دوازدهم برشمرد و خاطر نشان کرد: اعتماد گسترده مردم نسبت به دولت و رییس جمهور بزرگترین سرمایه اجتماعی است و باید تلاش کنیم که به مطالبات و نیازهای مردم جامه عمل بپوشانیم.
وی در ادامه دکتر ابتکار رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست را از مدیران شجاع، برجسته و مجرب کشور دانست و گفت: خانم دکتر ابتکار حتی در سطح بین المللی نیز به عنوان مدیری توانمند در حوزه محیط زیست مطرح است و چهره ای دانشگاهی است که توانست در دستگاه اجرایی به خوبی عمل کند و علاوه بر این ایشان یک زن مسلمان توانمند است که در حوزه مسئولیت خود درخشید و موفق شد موضوع محیط زیست را در کشور به موضوع اصلی جامعه تبدیل کند.
دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی پیچیدگی ها و ذینفعان فراوانی دارد، تصریح کرد: دولت، صنعتگران و تولید کنندگان هر کدام باید به نحوی رضایتشان فراهم شود و در این میان مطالبات مردم در خصوص آب و هوای سالم نیز باید مورد توجه قرار گیرد که توجه به همه این مسائل در کنار یکدیگر از پیچیدگی های مسائل زیست محیطی است.
معاون اول رییس جمهور همچنین با گرامیداشت یاد مرحوم دکتر ابتکار پدر خانم ابتکار،‌ گفت: نام خانواده ابتکار در محیط زیست ایران ماندگار است و امیدوارم که این ماندگاری همواره پابرجا باشد.
وی با اشاره به مسئولیت جدید دکتر ابتکار بعنوان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، گفت: توجه به حقوق و مطالبات زنان که نیمی از جامعه هستند موضوعی پراهمیت است که امیدوارم خانم دکتر ابتکار در این مسئولیت نیز عملکرد مطلوبی داشته باشد.
دکتر جهانگیری با اشاره به سوابق دکتر عیسی کلانتری رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست، وی را شخصیتی علمی با سابقه ای روشن توصیف کرد و گفت: دکتر کلانتری از مدیران با سابقه کشور است که از تجربه بسیار ارزشمندی در حوزه مسائل و مدیریت کلان کشور برخوردار است.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری نخستین مصوبه دولت یازدهم که در خصوص محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه بود، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه با پیگیری های جدی دکتر کلانتری توانست بخش زیادی از دغدغه ها در خصوص این دریاچه را از بین ببرد البته ما همچنان نیازمند کارهای جدی برای احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از خشک شدن تالاب ها هستیم.
وی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم کلان شهرهای کشور با ده ها مسئله زیست محیطی مواجه بودند، اظهار داشت: یکی از این مسائل مصرف بنزین ناسالم بود و آلودگی هوا، مشکل ریزگردها، منابع آب و خشک شدن تالاب ها دیگر مسائل زیست محیطی کشور بود و دولت را به این باور رساند که باید برای مسائل زیست محیطی اقدامات جدی انجام دهد و به همین خاطر دولت به دولت محیط زیست معروف شد.
دکتر جهانگیری افزود: امروز تهدیداتی جدی پیش روی ما است و باید بدانیم که در کنار این تهدیدات،‌ فرصت های فراوانی نیز وجود دارد و ما باید در جهت بن بست شکنی و یافتن راهکارهایی برای حل مسائل گام برداریم.
معاون اول رییس جمهور مسائل زیست محیطی را از مهمترین مسائل در سطح منطقه و جهان برشمرد و گفت: مسائل زیست محیطی در یک منطقه، فقط به همان منطقه محدود نمی شود و آسیب های ناشی از آن به مناطق دیگر نیز تسری پیدا می کند به همین دلیل است که مسائل زیست محیطی تبدیل به موضوعی جهانی شده است و کنار کشیدن رییس جمهور آمریکا از توافق پاریس باعث بی آبرویی و بی اعتباری او شد چرا که مگر می شود آمریکا که بیشترین سهم را در آلودگی محیط زیست داشته، حالا خود را کنار بکشد.
وی با بیان اینکه ایران کشوری در حال توسعه است و هنوز تا صنعتی شدن فاصله فراوان داریم، گفت: منظور از توسعه ای که به دنبال آن هستیم توسعه پایدار و متوازن است به گونه ای که همه کشور از منافع آن بهره مند شوند نه توسعه ای که امروز و فردای کشور را به خطر بیندازد. ما می خواهیم جنگل، طبیعت و رودخانه ها حفظ شوند و در عین حال در مسیر توسعه نیز حرکت کنیم.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه باید تصویری واقعی از محیط زیست کشور به مردم ارائه شود، گفت: محیط زیست باید برای همگان موضوع اصلی باشد و همگانی شدن این موضوع برای دولت بسیار مفید است.
معاون اول رییس جمهور افزود: ما با بحران آب، آلودگی هوای کلان شهرها و تهدیداتی نظیر ریزگردها و خشک شدن تالاب ها روبرو هستیم و باید دست به کار شویم تا برای حل مسائل اصلی کشور راهکار پیدا کنیم.
وی با اشاره به نظر سنجی اخیر از مردم برای مشخص کردن ۱۰ اولویت اصلی کشور خاطر نشان کرد: مردم در نظرات خود مسائل هسته ای، بیکاری و موضوع انتخابات را مطرح کرده بودند اما در اکثر نظرات ۴ موضوع از ۱۰ موضوع اصلی کشور، محیط زیست اعلام شده بود و با اینکه تصور می شد مسائلی نظیر خشکسالی و مسائل زیست محیطی فقط در برخی نقاط کشور مورد توجه است اما در این نظرسنجی شاهد آن بودیم که همه مردم به مسائل زیست محیطی توجه فراوان دارند و امیدوارم دولت دوازدهم با عزمی جدی تر طرح هایی که در دولت یازدهم آغاز شد را تکمیل کند.
دکتر جهانگیری تاکید کرد: نه گفتن محیط زیست در برابر اجرای برخی پروژه ها و طرح ها، مانع توسعه نیست بلکه محیط زیست می خواهد اجرای پروژه ها از طریق صحیح و بر اساس استانداردهای زیست محیطی انجام شود تا هم بتوانیم به توسعه پایدار برسیم و هم از آسیب رسیدن به محیط زیست جلوگیری کنیم.
در این مراسم رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سخنانی با گرامیداشت یاد ۱۱۹ محیط بان شهید، از همکاران و مدیران خود قدردانی کرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته و دستاوردها در این مدت پرداخت.
دکتر عیسی کلانتری رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست هم پس از دریافت حکم رییس جمهور که توسط دکتر جهانگیری به او اعطا شد، گزارشی از برنامه های این سازمان برای سال های آتی ارائه کرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …