در جلسه تودیع و معارفه؛ : رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است

رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه
اهمیت و نقش میراث فرهنگی باید در اقتصاد کشور به خوبی دیده شود، افزود: مهمترین ماموریتم در سازمان میراث فرهنگی، احیای گردشگری با هدف توسعه ملی است.

علی اصغر مونسان روز دوشنبه در جلسه معارفه خود افزود:
شرایط امروز کشور موفقیت ها و فرصت هایی را ایجاد کرده که متناسب با اقدامات موفقیت امیز دوره اول دولت تدبیر و امید و بعد از برجام، امکان توسعه هر چه بیشتر کشور به ویژه در حوزه اقتصادی را فراهم اورده است.
وی ادامه داد: یکی از عوامل مهمی که می تواند فرایند توسعه اقتصادی را برپایه اقتصاد مقاومتی سرعت بخشد، قطعا داشته های امروز ما وبهره برداری بهینه و پایدار از استعدادها و قابلیت های موجود کشور است.
مونسان تصریح کرد: ایران به لحاظ جایگاه برجسته از لحاظ میراث فرهنگی در نگاه جهانبان کشوری غنی و دارای سرمایه عظیم فرهنگی و معنوی است که با برجسته سازی آن بهره برداری پایدار و توسعه مدار محقق می شود.
به گفته معاون رییس جمهوری، اهمیت و نقش میراث فرهنگی باید در اقتصاد کشور به خوبی دیده شود چرا که منشا مهمی برای استفاده از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی است.
وی افزود: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در بیانات مقام معظم رهبری در جهت نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته اند و هم در برنامه ششم توسعه کشور بر آن تاکید شده است.
رییس جدید سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: علیرغم اینکه میراث فرهنگی کشورمان در رابطه عمیق و معناداری با بدنه اصلی جامعه است اما هنوز جایگاه ارزشمند آن در بین مردم چندان شناخته شده نیست و لازم است داشته های میراثی خود در شهرها و استان های کشور را شناسایی کرد و با ثبت جهانی آنها این قابلیت های تاریخی و فرهنگی را هم به مردم عزیزمان و هم علاقه مندان فرهنکی جهان بشناسانیم.
مونسان افزود: در همین راستا برنامه هایی از قبیل احیا و ایجاد میراث فرهنگی جدید برای آیندگان ایجاد حریم امن برای اماکن تاریخی و ارزشمند بهره برداری از ظرفیت های مردم نظیر توسعه موزه های خصوصی، حفاظت از بناهای فرهنگی و تاریخی، اصلاح نظامنامه تعهد آور برای تمامی ارگان های حکومتی، نظارتی و اجرایی کشور در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی، استفاده از ظرفیت ها و حمایت از بخش خصوصی توانمند در حوزه خدمات و تولیدات و جذب سرمایه گذاران مرتبط در بهره برداری از بناهای تاریخی، از این پس در دستور کار سازمان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: صنایع دستی به عنوان یکی دیگر از جنبه های فرهنگی و قطعا اقتصادی هم از لحاظ اشتغال زایی و هم در امد زایی می تواند اثرات پایدار بر اقتصاد شهرهای کوچک و کارگاههای ساخت صنایع دستی داشته باشد. از این رو باید حمایت از صنعتگران در این حوزه را در برنامه های سازمان قرارداد و با همکاری نهادهای مرتبط سعی در ارتقا کیفی سنتی و نحوه عرضه آن با بسته بندی نوین نمود.
رییس جدید سازمان میراث فرهنگی افزود: در حوزه صنایع دستی، به روز رسانی طراحی جهت تولید صنایع دستی امروزی، بسته بندی نوین، بازاریابی، حرکت به سمت عرضه در خور محصولات به جای فروش فله ای و حمایت از کارگاههای تولیدی و فعالان عرصه تامین صنایع دستی از جمله اقاماتی است که باید به فوریت در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: هم چنین ایجاد شهرهای جهانی صنایع دستی، به روز رسانی و تغییر رویه از طراحی سنتی صرف به طراحی تلفیقی و امروزی صنایع دستی کشور، احیای هنرهای سنتی در حال زوال و ثبت در فهرست میراث جهانی، ارائه راهکارها و توسعه بستر فروش بین المللی، طراحی و ساخت محصولات ویژه صادراتی مبتنی بر نیازهای بین المللی و استانداردهای جهانی، صنعتی سازی، صنایع دستی و تولید با کیفیت با حداقل هزینه های ساخت، سرمایه گذاری در رونق کارگاه های تولیدی محلی هماهنگ با نیاز بازار و توسعه صادرات از طریق فراهم نمودن زمینه های بالندی این صنعت از جمله برناه های میان مدت بنده در این بخش خواهد بود.
مونسان تصریح کرد: جناب اقای رییس جمهور چندی قبل تاکید کردند «یکی از مهم ترین زمینه هایی که با توجه به قابلیت های تاریخی، فرهنگی و محیطی کشورمان می تواند در روند توسعه ملی موثر واقع شود، صنعت گردشگری است»، بر همین مبنا بنده از امروز ماموریت مهم خود را احیای نقش گردشگری کشور در روند توسعه ملی دانسته و خود و همه همکارانم در سازمان را موظف به تحقق این امر می دانم.
وی افزود: شکوفایی گردشگری کشور می تواند در ایجاد اشتغال به ویژه در شهرهای کوچک و شهرستان ها موثر واقع شود و هم موجب رشد اقتصادی کشور شود و قطعا غفلت از این سرمایه عظیم و نادیده گرفتن ظرفیت های آن قابل گذشت نیست. این در حالی است که کشور ایران با وجود ذخایر عظیم جذابیت های گردشگری و علیرغم تلاش های صورت گرفته، کماکان نتوانسته است جایگاهی در خور و بایسته در جذب گردشگران جهانی را به خود اختصاص دهد
رییس جدید سازمان میراث فرهنگی گفت: ابزار معرفی میراث فرهنگی غنی کشور، توسعه گردشگری است، برای اینکه میراث و اثار ملموس و غیر ملموس معرفی و حفاظت شوند باید تسهیلات گردشگی و اقتصادی را در زونهای اطراف انها توسعه بدهیم.
وی افزود: انجام این کار با تکیه بر توانمندی های بخش خصوصی و مشارکت با آنها و همچنین همکاری سایر دستگاه ها و نهادها باعث ایجاد اشتغال و درآمد می شود که می توان بخشی از درامدها را صرف نگهداری و حفاظت آثار کرد. از طرفی توسعه زونهای اقتصادی در بخشی از درآمدها را می توان صرف نگهداری و حفاظت اثار کرد. از طرفی توسعه زونهای اقتصادی در فضاهای گردشگری می تواند زمینه را برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و بازار سازی صنایع دستی را فراهم کند.
وی ادامه داد: همچنین توسعه گردشگی موضعی و موضوعی نظیر گردشگری دریا محور ، بوم گردی ، گردشگری هنری ، گردشگری تاریخی ، گردشگری دینی ، گردشگری مذهبی و … متناسب با پناسیل و ظرفیت های هر منطقه از برنامه های استان ها در تدوین و طراحی رویدادها خواهد بود. بسار متاسفم که باید بگویم هم اکنون کشورهایی در منطقه که قدمت آنان از سن بسیاری از ماکمتر است جایگاه بالاتری در شاخص های مختلف گردشگری و جذب توریست دارند و کشور ما علیرغم همه جاذبه های توریستی و گردشگری ، وضعیت نه چندان خوشایندی دراین حوزه دارد.
رییس جدید سازمان میراث فرهنگی گفت: کشور ایران براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد هم اینکه رتبه ۹۳ در جهان و رتبه نهم در خاومیانه را در شاخص رقابت پذیری در سفر و گردشری دارد که قطعا جایگاهی در خور نام بلند و تاریخی ایران نیست . تلاش بنده و مجموعه همکارانم در سازمان باید در جهت ارتقا جایگاه کشور در صنعت توریسم وشناساندن جاذبه های متنوع دینی ، گردشگری در جهان معطوف باشد.
مونسان ارتقاء آگاهی عمومی وتقویت حس مسولیت جامعه به منظور مشارکت در حفظ و احیای دارایی های معنوی و فرهنگ سازی در جهت حمایت از توریسم مهم ترین مسولیت سازمان در اجرای برنامه های میان مدت و بلند مدت است که باید تلاش مجموعه سازمان در جهت تبلیغات منظم و هدف دار در این راستا شکل بگیرد.
وی افزود: هم چنین نقش سازمان در توسعه و بهبود زیر ساخت های گردشگری در کشور با توجه به ضعف مفرط در این بخش باید به نقش اولویت دار ، چابک و توسعه گرا بدل شود و نه تنها بر اساس وظایف ذاتی خود بهبود و توسعه زیر ساخت های گردشگری را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد. که با تمامل با سایر دستگاه های ذیربط گامی موثر در این جهت بردارد. این بخش البته نیازمند سرمایه گزاری است ولی باید بدانیم با ورود هر گردشگر حدد ۱۲۰۰ دلار درآمد ارزی نصیب کشور می شود که این رقم معادل فروش ۳۰ بشکه نفت است هزینه استخراج هر بشکه نفت در حدود ده دلار است که با احتساب پنج میلیون گردشگر ۱٫۵ میلیارد دلار در سال از این محل صرفه جویی خواهیم داشت که این مبلغ می تواند به صورت صندوق برای سرمایه گزاری در بخش زیرساختی گردشگری ، به توسعه وبهبود زیر ساخت ها کمک کند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این باید متذکر شوم که معرفی ایران به گردشگران جهانی و تبدیل آن به یکی از مقاصد عمده گردشگران ، نیازمند برنامه ریزی و فعالیت مضاعف ریشه ای در حوزه روابط عمومی و برندینگ است که تلاش جدی خواهد شد دراین حوزه با هدف گذای های قابل اندازه گیری تفاوت و جهش های ملموسی را ایجاد کنیم. استفاده از رویکردهای نوین وعلمی برای اجرای فرایندهای سازمانی به ویژه در امور بازریابی گردشگری و جذب گردشگر از طریق شبکه های مجازی بین المللی و تعریف کردن و قرار گیری در مسیر بین المللی گردشگران وتورها باید به طور جدی در دستور کار سازمان قرار گیرد. هم چنین اهمیت ثبت جهانی آثار میراثی ملموس و به ویژه غیر ملموس و قرار گرفتن تعداد بیشتری از این آثار درفهرست های بین المللی حائز اهمیت است وباید مورد توجه ستاد سازمان قرار گیرد.
به گفته مونسان لازمه توسعه گردشگری به عنوان مهم ترین ماموریت سازمان احیاء و معرفی میراث فرهنگی کشور و کارآمدی تولید کنندگان در صنایع دستی است و باید به این باور برسیم که گردشگری دیگر در جهان امروز یکی از پایه های توسعه اقتصادی برای اغلب کشورها محسوب می شود.علیرغم تفاوت های به وجود آمده طی چهار سال گذشته در حوزه گردشگری کشور اما هنوز این بخش بخش نیازمند ، اصلاحات ساختاری در تماس بخش های عمرانی ، تاسیات شهری ، حمل ونقل و فرهنگی و اجتماعی است .
رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی گفت: در این بین نقش نهادها وارگانهای مرتبط به ویژه در استان و شهرهای کشور وهم چنین به بلوغ رساندن بخش خصوصی در اجرای طرح های توسعه گردشگری حائز اهمیت فراوان است. باید حسب الامر مقام معظم رهبری گردشگری را به عنوان یک اقتصاد مکمل و حتی کلان به شهرها و شهرستان های مستعد کشانده و با استفاده از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی و اقلیم آنها مفهومی از توسعه گردشگری را بنام ‘ شهر گردشگری ‘ ایجاد نمانیم .توسعه مفهوم ‘ شهر گردشگر : به عنوان مکمل برای ‘ شهر ایده ال : بعنوان شهری که علاه بر برخورداری از ویژگی های شهری ایده ال برای شهروندان خود ، دارای تسهیلات ، زیر ساخت ها واستانداردهایی برای گردشگرانی است که به این شهرها وارد می شوند از برنامه های اصلی سازمان در شهرهای متخب خواهد بود.
مونسان افزود: در ‘ شهر گردشگر ‘ محور توسعه اقتصادی و اشتغال ارائه خدمات گردشگری و توسعه مراکز خدماتی و تولید و فروش صنایع دستی مرتبط در اماکن میراثی و قطب های گردشگری خواهد بود . در حوزه گردشگری نیز از این پس همه اجزا و ارکان سازمان موظف خواهند بود که مواردی از قبیل ترمیم کیفیت حمل ونقل عمومی با تاکید برحمل و نقل ریلی ودریایی ، طراحی مناطق نمونه گردشگر جهت جذب گردشگران خارجی ، اصلاح نظام پرداخت در فضای گردشگری بین المللی یا طراحی سیستم کارامد جایگزین ، تمرکز بر انواع مختلف گردشگی اعم از گردشگری مذهی و وتورهای تخصصی ؛ ساماندهی وبهبود وضعیت مراکز اقامتی و مقاصد گردشگری ، ایجاد اماکن اقامتی جدید با تاکید بر سرمایه گذاری خارجی در بخش هتل سازی و کمپ های استاندارد ، ایجاد ظرفیت های جدید در هتلینگ ، افزایش امنیت در فضای گردشگری ومهم تر از همه تثبت جایگاه ایران به عنوان مقصد گردشگری و برندسازی در جهان در دستور کار قرار دهند.
وی تصریح کرد: لازم است همین جا اعلام کنم که اشتغال زایی خصوصا در بخش گردشگری و رونق اقتصادی صنایع دستی ، بهره مندی از نیروهای جوان و خلاق کشور ، خودکفایی اقتصادی و درآمدزایی ، بهره مندی ازخدمات و توانمندیهای بخش خصوصی ، حفظ ، احیاء و نگهدای میراث فرهنگی به عنوان یکی از اساسی ترین پایه های توسعه کشور، توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی و مذهبی ، رئوس سیاست های کلان بنده در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود وسازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از این پس کلیه برناهه ها و فعالیت های خود را در این چارچوب صورت خواهد بود.
وی گفت: امروز رییس جمهوری فرموده اند ‘ زمانی بود که می خواستیم بدویم ولی مقابل ما یک دربسته بنام تحریم ها بود. حالا این درشکسته است’، من هم تاکید می کنم زمان رخوت در حوزه گردشگری گذشته است و از این پس ، همه ما باید برای ایجاد جهش ملموس در این حوزه بدویم و هیچ قصوری و هیچ تغذری پذیرفته نیست .
مونسان اظهار داشت: از این پس باید برای دست یابی به سطح انتظارات رییس جمهوری محترم و برآورده ساختن توقعات دولت از سازمان میراث فرهنگی تلاش کرده و حداکثر توان خود را بکار بریم .این تلاش نیاز به شاخص های ملموس وقابل اندازه گیری و برنامه ریزی دقیق و مدون در هر حوزه دارد. سازمان باید دین خود به اقتصاد کشور را ادا کند. هم در اقتصاد توریسم و هم در حوزه های وابسته از قبیل ایجاد اشتغال و رونق صنایع وابسته به صنعت توریسم باید این جهش در جامعه دیده شود .
مونسان ادامه داد: این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه تک تک مدیران سازمان در هر حوزه ای برنامه های خود را دراین جهت تدوین ، ارائه و اجرا کنند و شخص بنده پیگیر این امر خواهم بود. مدیران سازمان در سراسر کشور باید با شناخت دقیق از ظرفیت های استانی و منطقه ای ، برنامه خود برای توسعه گردشگری ارائه دهند واین برنامه ها شاخص پایش عملکرد مدیران خواهد بود.آنچه که توقع مدیریت کلان سازمان از مدیران در سراسر کشور می باشد ، ارائه برنامه و طرح هایی متناسب با ظرافیت و شرایط فرهنگی و اقلیمی استان مربوطه است .
رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: از این پس مدیران باید با حضور در عرصه به مدیران میدانی تبدیل شوند چرا که با توجه به فرصت بدست آمده باید مدیریت جهادی در سازمان تقویت شود.
جلسه تودیع و معارفه رییس جدید سازمان میراث فرهنگی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، اکبر ترکان، محسن مهرعلیزاده، کاظم جلالی و جمعی از مدیران عرصه میراث فرهنگی در ارگ میراث فرهنگی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ۲۲ مرداد ماه در حکمی علی اصغر مونسان را به عنوان رییس سارمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جانشین زهرا احمدی پور منصوب کرد.

** ثبت جهانی یزد و ربنای شجریان کار مهم ما بود/ فرصتم کوتاه بود
زهرا احمدی پور رئیس سابق سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با اشاره به مشروح فعالیت ها و اقدامات انجام شده در دوره ۹ ماهه مدیریت خود در این سازمان گفت: ثبت جهانی شهر یزد، ثبت دعای ربنای استاد شجریان کار مهم ما بود و البته کارهای زیاد دیگری هم بود که فرصت انجامش نشد.
وی افزود: فرصتِ من در سازمان میراث‌فرهنگی کوتاه بود، اما امیدوارم پروژه‌های آغاز شده در این دوره در سازمان ادامه‌دار باشد تا مهم‌ترین خلأهای این حوزه از بین برود.
احمدی پور اضافه کرد: به حد توانم کوشیدم تا گره‌های کور را باز و مسیر سازمان را در تحقق مأموریت‌ها و وظایف تخصصی و عمومی‌اش هموار کنم.
عضو سابق کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: تلاشی بی‌وقفه شد تا شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در کشورمان با تعداد بیشتر و کیفیت بهتری ثبت شوند. و افزایش صادرات صنایع دستی در این مدت و رسیدن به مرز بیش از ۲۳۰میلیون دلار با اجرای این طرح‌ها حتما رشد بهتری خواهد داشت.
احمدی پور یادآورشد: طرح تولید و اشتغال در روستاها که با استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه با وزارت کشور و صندوق کارآفرینی امید و بنیاد مسکن در فاز اول در پنج استان مرزی کشور در حال انجام است جهت ایجاد الگویی برای تحقق این مهم انجام شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …