تصویب ثبت چوگان ایران و کمانچه آذرماه نهایی می شود

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با تایید ارزیابی فنی یونسکو از دو پرونده پیشنهادی «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، ثبت این پرونده ها در دوازدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو در آذرماه به تصویب می رسد.

محمد حسن طالبیان: در این اجلاس ۳۵ پرونده که در فهرست معرف قرار گرفته اند، مورد ارزیابی نهایی قرار می گیرد، با ارزیابی فنی انجام شده اخیر ۲۲ پرونده تایید و ۱۳ پرونده رد شده است.
وی با اشاره به تایید دو پرونده ایران در این فهرست اظهار کرد: دو سال گذشته پرونده چوگان روی اسب قره باغ از سوی کشور آذربایجان در فهرست ناملموس قرار گرفت در حالی که پرونده پیشنهادی ایران با عنوان «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی »، ملی و فرهنگی مشترک در حوزه فرهنگ ایرانی است.
معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه ثبت چوگان می تواند باعث توجه و آگاهی بیشتر جوامع شهرنشین به ارتباط میان انسان، هنر، طبیعت و حیوانات در جوامع بومی شود، قدمت بازی چوگان را بالغ بر ۲ هزار سال عنوان کرد و گفت: این بازی ابتدا در میان عشایر رواج داشته و سپس به مرور زمان به دلیل کارکردهای فرهنگی اجتماعی نهفته در آن، عمومیت یافته است.
به گفته وی، پرونده نامزدی ثبت جهانی چوگان فروردین ماه سال گذشته با حمایت مسئولین مرتبط با این ورزش به دبیرخانه کمیته میراث ناملموس یونسکو ارسال شد تا پس از بررسی و ارزیابی در سال ۲۰۱۷ در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح شود.
طالبیان اظهار کرد: در اجلاس آذرماه میراث ناملموس ۱۱ گزارش دوره ای از جمله گزارشی از میراث ناملموس ایران و ۱۲ گزارش از میراث ناملموس در خطر با گزارشی از لنج سازی در ایران و نقالی مطرح خواهد شد.
معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بررسی فهرست میراث های در خطر نیز اشاره کرد و گفت: در ارزیابی انجام شده سه پرونده در خطر پیشنهادی کشورهای مراکش، ترکیه و امارات مورد تایید قرار گرفته و پرونده های مغولستان، کلمبیا و ونزوئلا رد شده است.
وی بررسی یک مورد برای خروج از فهرست، سه تقاضا برای کمک بین المللی و چهار پیشنهاد برای بهترین عملکرد پاسدارانه را از دیگر برنامه های اجلاس عنوان کرد و افزود: در فهرست بهترین رویه پاسدارانه تقاضای دو کشور بلغارستان و ازبکستان مورد تایید و بلژیک و مصر رد شده است.
ایران با دو پرونده «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه- یک آلات موسیقی زهی» به همراه کشورهای آذربایجان، ارمنستان، اسلواکی، اسلونی، آلمان، ایتالیا، بنگلادش، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، پرو، پرتقال، قرقیزستان، قزاقستان، سوییس، صربستان، موریتیوس، ویتنام، هند و یونان در این اجلاس شرکت خواهند داشت.
دوازدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو از ۱۳ تا ۱۸ آذرماه (۴ تا ۹ دسامبر) در جزیره آتشفشانی ججو واقع در منتهی الیه جنوب شرقی جمهوری کره که سال ۲۰۰۷ در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده بود، برگزار خواهد شد.
کمیته تصمیم گیرنده دارای ۲۴ عضو از کشورهای افغانستان، الجزایر، ارمنستان، اتریش، اتیوپی، بلغارستان، زامبیا، ترکیه، جمهوری کره، ساحل عاج، سنگال، سن لوییس، گواتمالا، کنگو، کوبا، قبرس، مجارستان، فلسطین، فیلیپین، لبنان، جزیره موریتیوس و مغولستان است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …