برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی در جلسه هیئت دولت بررسی شد/ روحانی: گردشگری و صنایع‌دستی اهمیت بسزایی در توسعه اشتغال دارد

برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی در جلسه هیئت دولت بررسی شد/ روحانی: گردشگری و صنایع‌دستی اهمیت بسزایی در توسعه اشتغال دارد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز، به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، دکتر روحانی در این جلسه، گردشگری و صنایع‌دستی را دارای اهمیت بسزایی در توسعه اشتغال دانست و اطلاع‌رسانی مناسب برای معرفی جاذبه‌های گردشگری داخلی با هدف توسعه گردشگری در داخل کشور و اتخاذ تمهیداتی برای بصرفه بودن و تسهیل گردشگری داخلی در مقایسه با مسافرت ایرانیان به خارج از کشور را ازجمله ضرورت‌های این حوزه ذکر کرد.

رئیس‌جمهوری همچنین بر حمایت از احداث هتل‌های ارزان‌قیمت و تسهیل حمل‌ونقل عمومی برای سفر تأکید کرد.

او افزود: «با پیشرفت‌های قابل‌توجه دانش پزشکی و وجود مراکز درمانی پیشرفته، فرصت خوبی برای توسعه توریسم سلامت در کشور و ارائه خدمات پزشکی به کشورهای همسایه فراهم شده است.»

رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم مشارکت بیشتر سازمان برنامه‌وبودجه کشور، بانک‌ها و صندوق‌ها برای گسترش صنعت گردشگری، ظرفیت مناسب این صنعت برای ایجاد اشتغال به‌ویژه برای قشر تحصیل‌کرده را زمینه مناسبی برای دستگاه‌های مرتبط با توسعه اشتغال دانست و بر توسعه برنامه‌های اشتغال مبتنی بر گردشگری تصریح کرد.

روحانی همچنین با اشاره به تنوع و ویژگی‌های صنایع‌دستی در کشور گفت: «صنایع‌دستی به‌عنوان یک مزیت مهم می‌تواند به گسترش اشتغال در خانه منجر شود و با توجه به سهم بالای زنان در توسعه این صنعت، زمینه خوبی برای افزایش اشتغال زنان و روستاییان باشد.»

در گزارش سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مواردی از قبیل صرفه ایجاد اشتغال در صنعت گردشگری و مقایسه آن با هزینه ایجاد اشتغال در صنایع مختلف کشور از قبیل نفت و گاز، صنعت، پتروشیمی، کشاورزی و فولاد، میزان گردشگری ورودی و خروجی به کشور در ۹ ماهه اول سال ۹۶، رشد زیرساخت‌های گردشگری و برنامه‌های سازمان برای توسعه گردشگری در کشور موردبررسی قرار گرفته است.

همچنین بنا بر گزارش سازمان، در سال جاری با ایجاد بیش از ۶۶هزار نفر اشتغال مستقیم، تعداد شاغلان مستقیم صنعت گردشگری از ۴۹۰هزار نفر به تعداد ۵۵۶هزار و ۱۱۲ نفر افزایش یافته است.

ایجاد بستر فضای رقابتی برای کلیه کسب‌وکارهای خدمات سفر با پنجره واحد سفر، ایجاد سیستم خودنظارتی با سامانه نظارت هوشمند ۹۶۲۹، افزایش ضریب اشتغال هتل‌ها با تدوین قیمت تقویمی هتل‌ها و تعریف تورهای خارجی ارزان‌قیمت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اماکن اقامتی و ایرلاین‌ها، ازجمله راهبردهای ارتقای مدیریت کیفیت و مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گزارش یاد شده است.

گزارش مذکور همچنین به راهبردهای افزایش بهره‌وری و توسعه صنعت گردشگری از قبیل استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور به‌عنوان مبلّغ و بازاریاب در جذب توریست‌های خارجی و استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان و دانشجویان به‌عنوان توراپراتور مجازی برای تبلیغ گردشگری، تغییر برنامه‌ریزی توسعه و بهره‌برداری از تأسیسات شهری بر مبنای جامعه شهروند ـ گردشگر، خلق کسب‌وکارهای جدید و تحول در کسب‌وکار فعلی با دید گردشگری و استانداردسازی و رقابت‌پذیری محصول و مقاصد گردشگری برای تبدیل شدن به برند ملی و جهانی اشاره دارد.

تدوین برنامه‌های نوروزی ویژه با سیاست ایجاد نشاط و شادی در سطح جامعه و معرفی جاذبه‌های کمترشناخته‌شده و توزیع متوازن سفر، از دیگر برنامه‌های این سازمان گزارش شد.

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین از صنایع‌دستی به‌عنوان‌مثال عینی اقتصاد مقاومتی یاد کرده و آن را عامل اشتغال‌زایی بالا با کمترین هزینه، ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز و از صنایع آینده دار و منطبق بر نیازهای کشور یاد کرده است.

همچنین براساس آمارهای موجود، ایران سومین کشور تولیدکننده و سی‌امین صادرکننده صنایع‌دستی در جهان بوده و دارای بیشترین و متنوع‌ترین رشته‌ها، بیشترین فارغ‌التحصیلان و شهرهای جهانی (۷ شهر جهانی صنایع‌دستی) در دنیاست. آمار صادرات صنایع‌دستی طی ۹ ماهه نخست منتهی به آذرماه سال ۱۳۹۶ بالغ‌بر ۲۰۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد رشد داشته است

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …