خانه » آخرین اخبار » ایجاد فضاهای مجازی و سایت برای موزه‌ها به توسعه گردشگری منجر می‌شود

ایجاد فضاهای مجازی و سایت برای موزه‌ها به توسعه گردشگری منجر می‌شود

عضو هیات علمی پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی، گفت: ایجاد فضاهای گردشگری مجازی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی برای موزه‌ها به توسعه گردشگری فرهنگی منجر می‌شود.

احمد چایچی با اشاره به فعالیت های موثر پژوهشکده باستان شناسی و نقش آن در توسعه گردشگری کشور، گفت: امروزه تمام کشورهای دنیا با ساخت سایت موزه ها و ایجاد فضاهای گردشگری مجازی به توسعه گردشگری فرهنگی می پردازند که این موضوع در کشور ما کمرنگ است.

وی با بیان اینکه مفهوم گردشگری در دنیا تغییر کرده است، گفت: امروزه مفهوم گردشگری در دنیا، ایجاد تغییرات درونی برای سطح آگاهی و معرفت و تجربه مکان های جدید است و کشور ما با گذراندن دوران دفاع مقدس و رسیدن به دوره ثبات و آرامش، در صدد توسعه پایدار در صنعت گردشگری. گردشگری در ایران ابتکاری است و گردشگران و تورها، متولی آن هستند.
چایچی با عنوان اینکه ما باید گردشگری مدونی را در همه زمینه ها به وجود آوریم، گفت: با ایجاد گردشگری مدون در کشور، گردشگری در کشور توسعه یافته و موانع و معضلات موجب عقب افتادگی گردشگری، از بین می رود.
وی با تاکید بر اینکه گردشگری را باید به عنوان توسعه اقتصادی و فرهنگ و نه به عنوان منبع درآمد توسعه دهیم، اظهار داشت: گردشگری در کشور ما نیازمند فرهنگ سازی و فرصت های فرهنگی است تا فعال تر شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی گروه پژوهشی اشیاء فرهنگی- تاریخی با بیان اینکه مدون کردن، نظارت و علمی کردن گردشگری بایستی مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: از بین بردن موانع گردشگری و توسعه آن باید سرآمد و سرلوحه کارها قرار گیرد.
به گفته چایچی مشکل اصلی گردشگری در کشور، عدم هماهنگی و منسجم نبودن فعالیت سازمان هایی است که  در امر گردشگری خواهان توسعه هستند، بنابراین حوزه ها و زیر مجموعه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بایستی همگام و مرتبط با یکدیگر حرکت کنند تا بتوانند رویه ها را تغییر داده و طبق استانداردهای دنیا گردشگری را به توسعه پایدار برسانند.
وی با اشاره به فعالیت های پژوهشکده باستان شناسی و نقش آن در توسعه گردشگری کشور، گفت: امروزه تمام کشورهای دنیا به گردشگری فرهنگی بسیار اهمیت می دهند؛ به این صورت که اقدام به ایجاد سایت موزه ها و فضاهای مجازی می کنند که این موضوع در کشور ما کمرنگ است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چایچی ادامه داد: گردشگری با حوزه های مردم شناسی، بوم گردی، حفاظت و مرمت، ابنیه و بسیاری از زیر مجموعه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارتباط تنگاتنگ دارد، بنابراین باید در کنار توسعه گردشگری به این حوزه ها نیز توجه خاص شود.
وی با یادآوری این مطلب که گردشگری نه به عنوان کسب درآمد بلکه باید در راس برنامه های توسعه پایدار کشور قرار گیرد، عنوان کرد: روستاهای کشور و توسعه گردشگری در آنها باید در راس برنامه های وزارت خانه و سازمان های مربوط به حوزه گردشگری قرار گیرد چرا که روستاهای ایران دارای ظرفیت های بالای گردشگری هستند.
وی اضافه کرد: حمایت از پایان نامه های گردشگری و پژوهشی در جهت توسعه پایدار گردشگری از دیگر موضوعاتی است که بایستی به آن پرداخته شود و همچنین نقش تبلیغات را نیز نمی توان نادیده گرفت .
عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی یادآور شد؛ یکی از سیاست های کلان وزارت خانه، توسعه صنعت گردشگری در کشور و منسجم کردن فعالیت های حوزه های مرتبط با گردشگری و ارتباط بیشتر با سازمان هایی چون محیط زیست، حمل و نقل است. تهیه متن های جذاب و صحیح و کاهش افسانه پردازی و اسطوره پردازی از جمله کارهایی است که باید برای توسعه گردشگری در کشور انجام داد زیرا گردشگری به صورت سنتی مخاطب بیشتری را جذب می کند.