داور جشنواره جهانی فیلم فجر: صداقت در فیلم‌های ایرانی جریان دارد

داور سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به مهمترین مختصات سینمای ایران، گفت: صداقت به بهترین شکل آن در فیلم‌های ایرانی جریان دارد.

داگلاس فالسون (Douglas Fahleson) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: این اولین بار است که در این جشنواره شرکت می کنم و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.
داور بخش بین الادیان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به علاقمندی به سینما و فرهنگ ایران، گفت: تجربه ام تاکنون از سینمای ایران بسیار خوب بوده، جشنواره به خوبی برنامه ریزی شده است.
وی در مورد شناخت سینمای ایران، اظهار داشت: بعضی از سینماگران ایرانی را می شناسم، مانند اصغر فرهادی و فیلم هایی مانند بادکنک های سفید و جدایی نادر از سیمین را در ایرلند دیده ام، فیلم هایی که به طور کلی در کشورهای غربی توانسته اند جوایزی کسب کنند و مطرح شوند.
فالسون در مورد مختصات سینمای ایران، گفت: صداقت در فیلم های ایرانی دیده و زندگی به شکل روشنی ترسیم می شود، سینماگران ایرانی تصاویر دروغین نمی ‌سازند و احساسات واقعی را می توان در آنها دید.

**۱۱ فیلم در بخش بین الادیان
وی در مورد بخش بین الادیان و فیلم های این بخش گفت: ۱۱ فیلم در این بخش رقابت می کنند و قبل از مرحله داوری نهایی انتخاب شده اند، ۷ فیلم را دیده ام که از میان آنها دو یا سه فیلم ایرانی بودند.
داور جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد بهترین فیلم های این بخش، گفت: یک فیلم تولید مشترک مصری و اتریشی دیده ام به نام «یوم الدین» که واقعا از دیدن آن لذت بردم، ساختار داستان واقعا خوب بود و از آن لذت بردم.
فالسون گفت: فیلم دیگری که مرا تحت تاثیر قرار داد از گرجستان بود و «نامه» نام داشت که شعرگونه بود و از آن لذت بردم. دوست دارم فیلم را درک کنم و با احساسات سازنده آن شریک شوم، بیش از موضوعات فنی به این توجه می کنم چون وقتی ما فیلمی را با هم و در سینما می بینیم باید به تجربه مشترکی دست یابیم.
به گزارش ایرنا، سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شامل بخش های متنوعی؛ از جمله بخش های اصلی سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و جام جهان نما و بین الادیان، بخش های جنبی نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده، مستند زیر ذره‌بین، شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام)، مروری بر آثار سینمای چین، مروری بر آثار سینمای آلمان، نمایش فیلم‌های کمدی معاصر، نمایش‌های ویژه بهترین کشورها و بازار فیلم است.
افزون بر این، برنامه های مختلفی، چون دارالفنون (اردوی استعدادیابی با حضور فیلم­سازان جوان ایران، منطقه و جهان)، نشست‌های دانشگاهی، کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و بزرگداشت بزرگان سینمای ایران نیز همزمان با ۹ روز جشنواره برگزار می‌شود.
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو میزبان بیش از ۲۵۰ مهمان از ۵۸ کشور جهان؛ شامل مدیران جشنواره‌ های جهانی، برنامه‌ ریزان یا نمایندگان انتخاب فیلم از طرف جشنواره ها، سینماگران و علاقمندان به سینمای ایران است. همچنین ۲۸ مهمان از ۲۱ کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند.
در این دوره ۱۶۳ فیلم از ۶۴ کشور جهان در بخش های مختلف؛ شامل ۹ فیلم کوتاه، ۱۴فیلم بلند پریمییر (اولین نمایش)، ۴۱ فیلم بلند و ۷ فیلم کوتاه برای اولین بار در آسیا نمایش داده خواهند شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …