سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار خواندن توانستن است

سید عباس صالحی روز سه شنبه در آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران، اظهار داشت: کتاب پدیده بشری خارق العاده ای است شبیه خود انسان است؛ همانگونه که انسان پدیده ای با لایه های متعدد و کارکردهای گوناگون محسوب می‌شود، کتاب هم که مخلوق انسان است با کارکردهایی از قبیل تولید علم و دانش بشری، پرورش و پالایش زبان.
صالحی افزود: زبان ملل با کتاب، پرورش و پالایش پیدا کرده است، اگر تاریخ بیهقی، شاهنامه، گلستان، بوستان و مثنوی نبود، زبان فارسی تا زمان ما به این نقطه نمی رسید. کتاب در هر ملتی مسیر پرورش زبان را آماده می کند، تقویت قدرت تفکر و تخیل بر عهده کتاب است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر انسان دو ساحت مهم وجودی شامل تفکر و عواطف داشته باشد، کتاب این دو ساحت را با هم پیش می برد، فهرست بلندبالایی از کارکردهای کتاب را در طول تاریخ بشریت می توان ذکر کرد.
صالحی بر نقش کتاب در حوزه اقتصاد و صنعت تاکیدکرد و گفت: رهبر انقلاب امسال را به نام سال رونق تولید نام گذاشتند و در این نام‌گذاری مهم صنعت نشر را نباید نادیده گرفت. نشر در اقتصاد ملی کشور نقش و سهم مستقیم و غیرمستقیم دارد، به شکل مستقیم در اقتصاد ملی درآمدزایی دارد و همچنین به شکل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال می کند.
وی افزود: براساس آمار سال ۲۰۱۶ سازمان جهانی مالکیت فکری، ۴۶ میلیون نفر در صنعت نشر چین فعالیت دارند که این آمار نشان می دهد، صنعت نشر عملا می تواند در اشتغال مستقیم، نقش بسزایی داشته باشد.
صالحی با یادآوری تاثیرات غیر مستقیم صنعت نشر و کتاب، افزود: کلیسای نوتردام فرانسه در سال ۱۸۳۱ فرسوده و کمتر مورد توجه بود و وقتی ویکتور هوگو «گوژپشت نوتردام» را نوشت، این کلیسا مورد توجه قرار گرفت و طی ۲۵ سال بازسازی شد تا کلیسای پررونق و موثر در گردشگری جهان شود. این نشان می دهد یک کتاب چگونه می تواند با یک برداشت و روایت درست، فرصت های جدیدی برای اقتصاد شهری و ملی بسازد.
وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: کتاب علاوه بر تولید علم و پالایش زبان و تقویت قدرت تفکر به عنوان رسانه قدیمی و پایا و مانا نقش مهمی در آموزش پذیری و فرهنگ ایفا می‌کند.
صالحی افزود: نقش و سهم کتاب و صنعت نشر در حوزه اقتصاد را هم باید جدی گرفت و اگر از رونق تولید، سخن می گوییم کتاب و نشر را فراموش نکنیم.
وی با تاکید بر این که کتاب را به عنوان سفیر و سفارتخانه باید دید، گفت: امروز دیپلماسی عمومی موثرتر از دیپلماسی رسمی است چون پایدار، مستمر و فراگیر است، در این بین دیپلماسی فرهنگی نقش بیشتری دارد و در این نوع دیپلماسی، کتاب و نشر کانون است و سهم اصلی را دارد. ایران را به شاهنامه، مثنوی و گلستان و بوستان و خمسه نظامی و شفای بوعلی می شناسند، همانطوری که ما مللِ اهل تفکر را به کتابهایشان می شناسیم. خط ارتباط وجودی ملل با ما و ما با ملل مختلف با کتاب است و کتاب یک سفیر سیار و فعال است.
وی گفت: اگر بدخواهانی می کوشند که دیوارهای ارتباطی ما و جهان را بلندتر کنند، این دیپلماسی فرهنگی است که این دیوارها را فرو می پاشد، اگر کسانی می خواهند ملت بزرگ ایران را منزوی کنند کتاب و ارتباط و تعامل از طریق کتاب است که این توهم و تخیل را از بین می برد، دیوار بی اعتمادی و تکفیر و تحریم با کتاب فرومی ریزد و نابود می شود.
وی گفت: امروز ما می توانیم در این دوره سخت که بدخواهان ایران تلاش کردند کمربند تحریم را بر دور ما محکم کنند با تفکر و کتاب این کمربند را بازتر کنیم. دیپلماسی فرهنگی بویژه در حوزه کتاب باید در سال ۹۸ باید بیش از گذشته مورد اهتمام قرار گیرد.
صالحی با اشاره به حضور چین به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه تاکیدکرد: رابطه دیرپای تاریخی ایران با چین موجب افتخار است، با کاغذ جاده هایمان را ساختیم و ابریشمی کردیم و امیدواریم گام به گام، بیشتر، روابطمان را به پیش ببریم.
سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار خواندن توانستن است از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.
دو هزار و ۴۰۰ ناشر داخلی با ۳۰۰ هزار عنوان کتاب و حدود ۸۰۰ ناشر خارجی از ۳۰ کشور جهان با ۱۳۷ هزار عنوان کتاب در این دوره نمایشگاه حضور دارند.
چین به عنوان میهمان ویژه این دوره نمایشگاه کتاب، ۹۴ ناشر را با چهارهزار عنوان و ۱۵هزار جلد کتاب به نمایشگاه می آورد. همچنین قرار است ۲۰ نویسنده، پژوهشگر، تصویرگر و ۵۰ مدیر فروش رایت کتاب، امسال در غرفه میهمان ویژه (چین) حضوری فعال داشته باشند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …