شیراز، شهر جهانی صنایع دستی می شود

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: هم اینک پرونده جهانی شدن شیراز از نظر صنایع دستی برای ارسال به شورای جهانی صنایع دستی در حال آماده شدن است.

پویا محمودیان در جلسه انعقاد تفاهم نامه با شرکت اتریشی در شیراز افزود: استان فارس و شهر شیراز از لحاظ صنایع دستی برای خانواده صنایع دستی دارای موقعیت استراتژیک هستند که با موفقیت ارزیابان بین المللی، شیراز هم به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در دنیا مطرح می شود.
وی ادامه داد: این یعنی آن ظرفیت بی پایان کشورمان در زمینه هنر و سرمایه های هنری و خالقان و استادان این هنر که جایگزین ندارند.
او اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین کشور تولید کننده صنایع دستی از لحاظ تنوع و اولین کشور از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی امروزه توجه بسیاری از فعالان حوزه هنر و صنایع دستی را به خود جلب کرده است.
محمودیان تصریح کرد: کشور ایران در مجموع با ثبت هشت شهر و ۲ روستا که ۲ شهر و یک روستای آن سال گذشته به ثبت رسید، در سکوی نخست جهان در زمینه ثبت شهرها و روستاهای جهانی در زمینه صنایع دستی قرار دارد.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: امروزه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشورمان در اقتصاد هنر و صنایع خلاق از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار است.
وی اظهار داشت: صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در خارج از کشور و فروش آنلاین صنایع دستی، مبادی هستند که از طریق آن صنایع دستی کشورمان در اختیار علاقمندان به صنایع دستی ایران قرار می گیرد.
محمودیان اضافه کرد: حوزه گردشگری و صنایع دستی ایران از حوزه ای بسیار با ظرفیت از لحاظ سرمایه گذاری است و ما نیز آماده همکاری و حمایت از هرگونه سرمایه گذاران در این زمینه هستیم.
**صنایع دستی عاملی برای تبادل فرهنگی
عنایت الله رحیمی، استاندار فارس نیز در این نشست گفت: صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی می توانند عوامل موثری در تبادل فرهنگی بین کشورها باشند.
رحیمی افزود: این هنرها و صنایع دستی هر یک می توانند فرهنگ کشور سازنده را به دیگر کشورها معرفی کنند.
وی، با اشاره به سابقه دیرینه همکاری دو کشور ایران و اتریش ادامه داد: هم اینک نیز چند پروژه اثرگذار در فارس از جمله تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز با مشارکت سرمایه گذاران اتریشی در حال انجام است.
او اظهار داشت: وجود پنج اثر ثبت شده جهانی و بیش از سه هزار اثر تاریخی و میراثی ثبت شده ملی در کنار سایر ظرفیت های تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و علمی از ویژگی های فارس در حوزه گردشگری است.
استاندار فارس تصریح کرد: دولت تدبیر و امید از هرگونه سرمایه گذاری در حوزه های مختلف به ویژه گردشگری و صنایع دستی حمایت کرده و این سرمایه گذاری ها را تضمین می کند.
این تفاهم نامه در زمینه تامین سرمایه و سرمایه گذاری در اجرای طرح های گردشگری خدماتی و صنعتی فارس شامل مرمت، نگهداری و بهره برداری از اماکن تاریخی استان، ایجاد مراکز اقامتی و گردشگری و توریستی در استان و همچنین احداث سایت بازیافت زباله با شرکت اتریشی پارس سراگ ورد به امضا رسید.
تفاهم یاد شده جهت تامین سرمایه و سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های گردشگری خدماتی و صنعتی استان فارس از قبیل مرمت و نگهداری و بهره‌برداری از اماکن تاریخی استان فارس، احداث سایت بازیافت زباله، ایجاد مراکز اقامتی و گردشگری و توریستی در سطح استان بین دستگاه‌های اجرایی استان از جمله اداره کل امور اقتصادی و دارایی ، مرکز خدمات سرمایه گذاری ، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس و شهرداری شیراز به امضا رسید.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …